7 שנות מאסר לעו"ד יוסי נאמן שגנב כ-10 מיליון שקל מלקוחותיו

עו"ד נאמן הורשע בזיוף, קבלת דבר במירמה, גניבה בידי מורשה, שימוש במסמך מזויף, שבועת שקר ושיבוש מהלכי משפט ■ ישלם גם קנס בסך 300 אלף שקל ויפצה ברבע מיליון שקל כל אחד משלושת קורבנותיו

דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock
דולרים שוחד אזיקים פשע משטרה / צלם: thinkstock

"עו"ד יוסי נאמן הוליך בכחש את קורבנותיו. הוא גרם להם להאמין כי הוא דואג ושומר על כספם - ובה-בעת עשה בדיוק את הדבר ההפוך. נאמן פעל במגוון דרכי רמייה וזיוף. הבטחת-שווא רדפה הבטחת-שווא, מצג כוזב רדף מצג כוזב, זיוף רדף זיוף, וכל אותה העת זרמו כספי הקורבנות לחשבונותיו של נאמן" - כך כתב היום (א') שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בני שגיא, בגזר הדין שבו הטיל עונש של 7 שנות מאסר בפועל וקנס בסך 300 אלף שקל על נאמן שהורשע כי מעל וגנב כ-10 מיליון שקל מלקוחות שביקשו להפקיד בסיועו כספים בחשבונות בנק בשווייץ וניצל את אמונם כדי לשלוח יד בכספם.

נאמן הורשע בביצוע עבירות זיוף, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, שימוש במסמך מזויף, שבועת שקר ושיבוש מהלכי משפט.

הכרעת הדין ניתנה על-ידי השופט ד"ר עודד מודריק מספר ימים טרם סיום כהונתו כשופט, ולאור פרישתו התיק הועבר לידי שגיא לצורך קביעת גזר הדין, שניתן כאמור היום. בנוסף על עונשי המאסר והקנס פסק השופט כי על נאמן לשלם פיצוי בסך רבע מיליון שקל לכל אחד משלושת קורבנותיו.

בין השנים 2001 ל-2003 עסק נאמן בענייני כספים והשקעות ובין היתר שימש כסוכן של הבנק השווייצרי BKB וקיבל עמלות עבור הפניית לקוחות לפתיחת חשבונות בבנק וכן עמלות מפעולות בנקאיות המתבצעות על-ידם. הוא ניהל מספר חשבונות בנק שנפתחו בשווייץ על שמו או על שם חברה הקשורה אליו, ושבכולם היה בעל זכות חתימה. 

נאמן הציג עצמו בפני לקוחותיו כעורך דין בעל מומחיות בעניינים פיננסים, כבעל קשרים עם בנקים זרים וכנציג הבנק השווייצרי BKB וסייע להם לפתוח חשבונות בשווייץ. אלה נתנו אמונם בו והפקידו סכומי כסף גדולים לחשבונות בנק בהם היה נאמן מיופה-כוח. ואולם, ברבות הימים התברר כי נאמן בגד באמון לקוחותיו ושלח ידו בכספיהם. כדי למנוע מן הנפגעים לדרוש את כספם הציג נאמן בפניהם מסמכים מזויפים ש"מאשרים" בכזב שקיבלו את כספם.

בסופו של יום הורשע נאמן כי הונה 3 לקוחות, את חיים אליעזר רבינוביץ, ויקטוריה צרפתי ולאוניד פלדמן.

נאמן הורשע כי ללא ידיעת הלקוחות הוא הורה במירמה לאנשי בנק BKB תוך שימוש בייפוי-הכוח שניתן לו מהלקוחות להעביר לידיו סכומי כסף גדולים מחשבונותיהם. נאמן לא הסתפק בכך ופעל כלפי שלושת הלקוחות בדרכי רמייה נוספות כדי לגזול את כספם.

כך למשל הוא הורשע כי הציג מצג-שווא בפני הלקוח רבינוביץ כי הוא מארגן קבוצת רכישת אג"ח של חברת החשמל. נאמן הציע ללקוח לרכוש באמצעותו את אגרות החוב תוך שהבטיח להם תשואה נאה על ההשקעה. בפועל גרם נאמן לרבינוביץ ורעייתו להעביר מאות אלפי דולרים לחשבונו האישי בבנק UBS השווייצרי, גנב את הכסף והשתמש בו לצרכיו.

בשלב הטיעונים לעונש הציגה התביעה ראיות לכך שברבות השנים ביצע נאמן עבירות נוספות, מעבר לאלה שהופיעו בכתב האישום. נאמן, התברר, הורשע במעשי תקיפה ואיומים שביצע ב2006 וכן הורשע על-ידי בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין בעבירות של משיכת צ'ק ללא כיסוי ובאי-כיבוד פסק דין של בית משפט.

סנגוריו של נאמן, עורכי הדין אלון רפופורט ושרון בן-צבי, טענו להגנתו כי מעשיו של נאמן לא בוצעו על רקע עיסוקו כעורך דין. כן הדגישו הסנגורים את חלוף הזמן הרב מאז ביצוע העבירות כנסיבה שצריכה להביא בהקלה בעונש.

כתב האישום נגד נאמן הוגש ב-2006, והסנגורים טענו כי אף אם היה מדובר בחקירה מורכבת, אין כל הצדקה לחלוף הזמן הרב עד מתן פסק הדין. לדבריהם, מצבו של נאמן קשה בשל ההליך המשפטי, והוא חי במשך למעלה מעשור כשעננה מרחפת מעל ראשו.

גם נאמן בדברו האחרון בפני בית המשפט תיאר את הקשיים שחוה לאורך שנות החקירה והמשפט, את המצוקה שהיא מנת חלקו ומנת חלקה של משפחתו, את העובדה כי הוא מטפל באמו החולה ואת העובדה כי הוא פושט-רגל שמוטלות עליו מגוון הגבלות הפוגעות ביכולת ההשתכרות שלו.

בגזר הדין ציין השופט שגיא כי כתב האישום תוקן מספר פעמים, וכי הרשויות נדרשו לפנות לאורך השנים לרשויות בשווייץ בבקשה לעזרה משפטית. "אין לזקוף לחובת התביעה את התמשכות ההליכים", סיכם השופט.

נאמן יתחיל לרצות את מאסרו ב-1 במאי 2016.