הממשלה אישרה את דחיית סגירת רשות השידור בחצי שנה

עפ"י הצעת החוק שהניח משרד התקשורת, התאגיד החדש שיקום במקום רשות השידור יתחיל לפעול באופן הדרגתי ■ מוצע לקבוע כי המועצה תהיה רשאית לקצר את התקופה שבה הותר לחטיבת החדשות לרכוש שידורי חדשות

רשות השידור בת"א / צילום: רון פז
רשות השידור בת"א / צילום: רון פז

הממשלה אישרה את דחיית סגירת רשות השידור ופתיחת תאגיד השידור הציבורי הישראלי בחצי שנה. שני השרים שהיו ממונים בעבר על רשות השידור - השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ושר המדע, אופיר אקוניס - יצאו מהחדר בזמן ההצבעה ובחרו לא להשתתף בה.

אקוניס אמר לאחר האישור כי מדובר ב"מקרה קלאסי שבו הממשלה עושה צחוק מהחוק. במצב הנוכחי מוטב לחזור למתווה הרפורמה". בתקופתו של אקוניס כשר האחראי על רשות השידור עברה ההארכה לסוף חודש מארס.

על-פי הצעת החוק שהניח משרד התקשורת, "יום התחילה" ייקבע ל-30 בספטמבר 2016, והתאגיד החדש יפעל באופן הדרגתי. "מוצע כי במשך תקופה של שנתיים מיום התחילה, התאגיד יהיה רשאי להקצות סכומים לרכישה של שידורי חדשות ותוכניות בענייני היום - במיקור חוץ - בתנאים ובאופן שעליהם יחליט מנהל חטיבת החדשות ותחת אחריותו על התכנים", לשון תזכיר החוק.

"לעניין שידורי חדשות שיירכשו, מנהל חטיבת החדשות יתפקד כעורך ראשי. מוצע לקבוע כי המועצה תהיה רשאית לקצר את התקופה שבה הותר לחטיבת החדשות לרכוש שידורי חדשות, אם נכחה שחטיבת החדשות מוכנה לקיים שידורי חדשות באופן עצמאי".

תזכיר החוק גם מגדיר מי לא יוכל למכור חדשות לתאגיד החדש, עד שזה יעמוד על רגליו ויוכל להפיק בעצמו חדשות - ובין הגופים הפסולים למכור חדשות הם המתחרים מחדשות 2 וחדשות 10, או בעל רישיון לשידורים או מפיק חדשות עצמאי. הדבר פוסל גם את הערוצים הייעודיים כמו ערוץ 20, למשל.

כעת יעבור החוק לדיון בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל. על-פי ההערכה, יהיה קושי גדול מאוד להעביר את סעיפי מיקור החוץ בוועדה, ובהמשך בכנסת, בשל התנגדות עזה מאוד של העיתונאים.

"בלב כבד הסכימה אגודת העיתונאים למיקור חוץ של תוכניות האקטואליה לתקופה קצרה, אך עומדת על כך ששידורי החדשות יהיו לב-ליבו של השידור הציבורי, והפרטתן היא בבחינת חציית קו אדום וריקון חוק השידור הציבורי מתוכנו", אמר היום יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, חיקה גינוסר. גינוסר לקח חלק בדיונים בהם סוכם מתווה החוק החדש, יחד עם נציגי האוצר, ההסתדרות, משרד התקשורת ומנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ.

החוק, אם יאושר, מאריך את תקופת כהונתו קובלנץ בשנתיים מרגע יום התחילה, כלומר עד 30 בספטמבר 2018. באשר לטלוויזיה החינוכית - זאת לא תהיה חלק מהתאגיד עד ל-1 בינואר 2018, ותמשיך להתקיים כגוף נפרד תחת משרד החינוך. בראשית 2018 התאגיד יהיה אמור להוביל ערוץ ילדים ונוער משלו. על-פי ההחלטה, החל מספטמבר 2016 תפסיק החינוכית לשדר תוכניות אקטואליה, בענייני היום או חדשות.

בתוך כך קבעה ועדת קמא את זהות חבר המועצה החסר בגוף שיפקח על תאגיד השידור החדש, והוא העיתונאי שלומי שטיין. שטיין היה בעברו מנהל התוכן של חדשות 10, ולפני כן כתב ועורך בעיתון "מעריב" ובגלי צה"ל.