משרד הבריאות: רק 53% מהציבור מרוצים מחדרי המיון

שביעות הרצון הכללית מהמיון בוולפסון עומדת על 38% בלבד, ברמב"ם 40%, באיכילוב 50%, בהדסה עין כרם 60%, בכרמל החיפאי 65% ובמעייני הישועה בבני ברק 78%; ממיון הילדים של רמב"ם מרוצים 85% מההורים, לעומת 75% במיון הילדים של שיבא

חדרי המיון בבתי החולים נתפסו מאז ומתמיד כנקודת התורפה הבולטת ביותר במערכת הבריאות הישראלית, אבל כעת התחושה מגובה גם במספרים. משרד הבריאות פרסם היום (ב') את הסקר הלאומי לבחינת "חווית המטופל" בחדרי המיון של 26 בתי חולים כלליים, ממנו עולה כי שביעות הרצון הכללית של המבקרים עומדת על 56% בלבד. הנתון הזה כולל למעשה גם את חדרי המיון לילדים, וכאשר בוחנים רק את חדרי המיון הכלליים, שיעור המרוצים צונח לכדי 53% בלבד. לצורך השוואה, שביעות הרצון מקופות החולים בישראל עומדת על כ-90%.

על פי הסקר, שכלל מדגם של עשרת אלפים מטופלים, שביעות הרצון גבוהה יותר בבתי חולים קטנים ובינוניים. אבל קודם נתחיל עם הגדולים ביותר, אלה שמכונים "מרכזי על": שביעות הרצון הנמוכה ביותר בקטגוריה נרשמה בחדר המיון הכללי של בית החולים הממשלתי רמב"ם בחיפה, עם שיעור של 40.3% בלבד. למזלו של רמב"ם, בקטגוריית שביעות הרצון מחדרי מיון לילדים מוביל ביה"ח החיפאי עם 85%.

שביעות הרצון מחדר המיון הכללי בביה"ח סורוקה (בבאר שבע) של שירותי בריאות כללית נמוכה מאוד גם היא ועומדת על 45.3%. איכילוב הממשלתי-עירוני (ת"א) מאכזב עם 49.8%, בילינסון של הכללית עם 51.9%, "שיבא" הממשלתי עם 52.5%, והדסה עין כרם "מצטיין", אם אפשר בכלל לומר זאת בציון כזה, עם שביעות רצון של 60.1%. כשבודקים את קטגוריית התנאים הפיזיים במיון, בילינסון קופץ למקום הראשון עם שביעות רצון של 78.3%, בזכות חדר המיון החדש שהוקם לפני כשנה.

מקרב בתי החולים בסדר גודל בינוני, חדר המיון הכללי בבית החולים הממשלתי וולפסון בחולון מגיע לתחתית הטבלה עם שביעות רצון של 38.3% בלבד. בין הבולטים לרעה נמנים קפלן (רחובות) של הכללית עם 44.2% והלל יפה (חדרה) הממשלתי עם 46.3%. את הציון הגבוה ביותר בקטגוריה מקבל ביה"ח כרמל (חיפה) של הכללית, עם שביעות רצון של 65%.

מקרב בתי החולים הקטנים, חדר המיון הכללי של ביה"ח הממשלתי זיו בצפת רשם את שביעות הרצון הנמוכה ביותר בקטגוריה, עם 49.5%. לראש הקטגוריה הגיע ביה"ח מעייני הישועה בבני ברק, הנמצא בבעלות עמותה, עם שביעות רצון של 78.1%.

בחדרי המיון המיועדים לילדים בלבד התמונה שעולה מהסקר טובה יותר, או אם תרצו - פחות גרועה. על פי הסקר, שביעות הרצון הכללית מחדרי המיון לילדים עומדת על 70.7% בממוצע. במקרה של חדרי המיון לילדים, שביעות הרצון גבוהה יותר דווקא בבתי החולים הגדולים. כך, בראש הקטגוריה של בתי החולים הגדולים ניצב כאמור חדר המיון בביה"ח החדש לילדים של רמב"ם, עם שביעות רצון של 85%. חדר המיון לילדים של איכילוב ("דנה") במקום השני בקטגוריה עם 77.1%, ואחריו הדסה עין כרם (76.9%), שיבא (75%) וסורוקה בתחתית 57%.

מקרב בתי החולים בסדר גודל בינוני, חדר המיון של ביה"ח "שניידר" לילדים רושם תוצאה מאכזבת מאוד ומגיע לתחתית הקטגוריה עם שביעות רצון של 63.4%. על פי הערכות, הדבר נובע במידה רבה דווקא מהביקוש הגבוה לשניידר, שיותר עומס חריג וזמני המתנה ארוכים מאוד. את הקטגוריה מובילים חדרי המיון לילדים של שערי צדק (78.8%) ושל ביה"ח "העמק" בעפולה (78.6%).

שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו משה בר סימן-טוב הציגו היום באופן רשמי את התוכנית הלאומית לחיזוק חדרי המיון, שנחשפה לראשונה לפני מספר חודשים ב"גלובס". התוכנית כוללת בין היתר הקצאת תקנים לאחיות ורופאים, אך לא פחות מעניין - גם תקנים מיוחדים למהנדסי תעשייה וניהול שיוצבו בחדרי המיון כדי לייעל את שיטות העבודה ולקצר את זמני ההמתנה. עוד כוללת התוכנית אפליקציה מיוחדת שתאפשר לציבור לדעת בזמן אמת מהו שיעור התפוסה בכל אחד מחדרי המיון, ואפליקציה נוספת שתאפשר למבקר בחדר מיון לדעת מראש מהו השלב הבא שהוא אמור לעבור.