חינם: אריה דרעי פותח את כל חופי הים לרחצה ללא תשלום

שר הפנים מבטל את תשלום דמי הרחצה ב-10 חופי ים בישראל ■ דרעי: "ההחלטה תסייע במאבק להורדת יוקר המחיה וצמצום הפערים"

אריה דרעי / צילום: איל יצהר
אריה דרעי / צילום: איל יצהר

יותר מ-10 שנים אחרי החלטת בג"ץ בעקבות עתירה שהגיש בשעתו ארגון אדם טבע ודין, הודיע היום (ב') שר הפנים, אריה דרעי, על איסור גביית תשלום בחופי הרחצה בישראל.

גביית תשלום מאזרחי המדינה בעבור כניסה לשטח ששייך לציבור הרחב היא נושא שנוי במחלוקת שעודנו צורם לדוגמה בחופי ים המלח. בשעתו החריג משרד הפנים 7 חופי רחצה שהורשו לגבות תשלום (בהם למשל חוף הצוק) - מתוך 136 חופים מוכרזים לאורך מישור החוף.

גם אם מדובר בסכום סמלי, תשלום הכניסה לחוף היום שהיה כמעט נורמה עד לשנת 2005 הוא בגדר סוגיה מקוממת במקרים שבהם הוא עדיין התרחש. במקרים אחרים גביית התשלום נעשית בדרך עקיפה בעבור חניה - סוגיה שיש להניח שיידרש אליה ארגון אדם טבע ודין.

באשר לחופים הנמצאים תחת רשות הטבע והגנים (בהם בית ינאי, חוף פלמחים, חוף אכזיב ), משרד הפנים דרש מרשות הטבע והגנים שחופים אלה יהיו חינמיים - נושא שנתון להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.

ממשרד הפנים נמסר כי "הרשויות המקומיות שגבו עד היום תשלום עבור הכניסה לחופים יפוצו בסכום של כ-7 מיליון שקל עבור ההפסדים, ובכך תתאפשר רחצה בחינם לכלל אזרחי ישראל. בשלב זה התקציב יממן כניסה חינם לחופים רק בקיץ הקרוב, אולם בכוונת שר הפנים דרעי לממן כניסה חינם לחופים גם במהלך עונות הקיץ הבאות".

השר דרעי הוסיף כי "ההחלטה תסייע במאבק להורדת יוקר המחיה וצמצום הפערים. אנשים ייהנו הקיץ בחינם ממשאב הטבע ויוכלו להיכנס לחופים וליהנות מרחיצה בים והמתקנים שבחופים. ההחלטה תאפשר לכל אזרח, עשיר או עני, לרחוץ בחינם בים וליהנות ממשאבי הטבע של ישראל ללא הוצאות מיותרות".

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין, מזכיר כי "עוד בימי המשפט הרומי נקבע כי הים וחוף הים הם משאב ציבורי, קניין של הציבור, ולו הזכות ליהנות ממנו. מכללים עתיקים אלה נגזר העיקרון המודרני לפיו חופים, על אוצרות הטבע שבהם, שייכים לציבור כולו, ויש לשמרם לטובתו".

במטרה להבטיח כי החלטת שר הפנים לא תשתנה במרוצת השנים, מנסה הארגון לעגן אותה במסגרת תיקון חקיקה. הצעה כזו, שנוסחה באדם טבע ודין, מקודמת על-ידי ח"כ תמר זנדברג.