נעילה חיובית בבורסה; מנקיינד טסה 20%, סלקום 8.5%

יציבות בוול סטריט לקראת החלטת הריבית של הפדרל ריזרב הערב ■ טבע המשיכה לעמוד במוקד ■ מחקר חדש של בנק ישראל קובע חד משמעית: אין בועה בשוק המניות

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

הבורסה בת"א ננעלה היום (ד') בעליות שערים, על רקע המגמה החיובית ברוב בורסות אירופה והנעילה המעורבת באסיה מוקדם יותר. בשוק הגיבו גם למדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול. בשעה זו המסחר בוול סטריט מתנהל ביציבות לקראת הודעת הריבית של הפדרל ריזרב הערב. 

 

בנק ישראל פרסם היום מחקר חדש שקובע חד משמעית: אין בועה בשוק המניות. המחקר מגיע לאחר שמדד המעו"ף הוסיף לערכו כ-133% מאז החל השוק השורי ב-2009.  המחקר של מיטל גראם ואיתמר כספי, חוקרים מחטיבת המחקר בבנק ישראל, קובע חד-משמעית כי "לא נמצאה עדות לבועה, הן ברמה המצרפית והן בהסתכלות ענפית". גראם וכספי מצרפים גרף שמוכיח את הטענות שלהם. (לסיפור המלא)

בשווקים ממתינים להודעת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי בארה"ב שתינתן הערב ב-21:00. רוב האנליסטים בשוק מעריכים כי הנגידה ג'נט ילן לא תעלה ריבית היום עקב הטלטלה בשוקי העולם בחודשים האחרונים, וכי הריבית תעלה רק פעם אחת השנה - בחודש יוני - וזאת לעומת הערכה שנתן הפד ל-3-4 העלאות ריבית ב-2016.

ההערכה ניתנה בדצמבר האחרון כשהפד העלה את הריבית לראשונה מזה כעשור, אבל מאז חלו התפתחויות שליליות בכלכלות העולם ובעיקר בסין ובמחירי הנפט. גם שוק העבודה האמריקאי עדיין לא התייצב ונתוני המאקרו עדיין לא מעידים על התאוששות מוחלטת של הכלכלה האמריקאית, וגם האינפלציה עדיין לא הגיע ליעד שסימן הפדרל ריזרב. 

בישראל פורסם אמש המדד המחירים לצרכן לחודש פברואר שירד ב-0.3% ומתחילת השנה ירד ב-0.8%. קצב האינפלציה השנתי עומד ברמה שלילית של (0.3%-) כשבניטרול סעיפי הדיור, קצה האינפלציה השנתי, שלילי בשיעור של 1.5%. בהמשך למדד, בשוק ההון מעריכים כי בבנק ישראל יותירו את הריבית על כנה לפחות עד סוף השנה וימנעו מלנקוט בפעולות מרחיבות נוספות. 

 

הכאוס בחברת אפריקה תעשיות  ובחברה הבת שלה, נגב קרמיקה, רחוק מלהסתיים. ל"גלובס" נודע כי על פי הערכות בשוק סיימה נגב קרמיקה את הרבעון הרביעי של 2015 בהפסד של כ-60 מיליון שקל, ובסיכום השנה כולה היא תציג הפסד של כ-135 מיליון שקל. אפריקה תעשיות מקבוצת אפריקה ישראל , שצפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים השנתיים בעוד מספר ימים, צפויה לסיים את השנה כולה בהפסד של קרוב ל-150 מיליון שקל.

בין המניות שבלטו במסחר נציין את פרטנר שדיווחה השבוע על ירידה בהכנסות בשנת 2015 והפסד של 40 מיליון שקל. המתחרה סלקום פרסמה אתמול דוח כספי ובו ירידה בהכנסות ונפילה ברווח הנקי. 

מניות הסלולר נסחרו על רקע חשיפת "גלובס" מאתמול, לפיה בזק  תפרסם בדוחותיה הקרובים תחזית רווח שנתי לשנה הבאה בהיקף של כ-1.5-1.4 מיליארד שקל ורווח נקי של 1.7 מיליארד שקל ב-2015.

טבע נ פלה אתמול בוול סטריט וגם בבורסה בת"א לאחר שדיווחה על דחייה נוספת בהשלמת עסקת רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן תמורת 40.5 מיליארד דולר, הפעם לחודש יוני השנה.

היום התקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנוגע לשכר הבכירים במערכת הפיננסית. שר האוצר משה כחלון מבקש שהוועדה תגביל את שכר בכירי הבנקים לרמה של 2.5 מיליון שקל בשנה במונחי עלות שכר וזאת לעומת רמה של 8 מיליון שקל שנהוגה היום בקרב בכירי המערכת הבנקאית. מנכ"לית לאומי  רקפת רוסק עמינח ומנכ"ל הפועלים  ציון קינן גרפו ב-2015 שכר בעלות של כ-8 מיליון שקל, ובדיסקונט  והבינלאומי  שכר המנכ"ליות מגיע ל-4.5-5.5 מיליון שקל אשתקד במונחי עלות שכר. 

מזור רובוטיקה מדווחת היום שבית החולים האוניברסיטאי המוביל ע"ש רוברט ווד ג'ונסון בניו ג'רזי רכש מערכת Renaissance ראשונה מתוצרת החברה. המערכת, הכוללת גם את מודול המוח, תותקן בניו ברונסוויק, ניו ג'רזי, בבית החולים המרכזי של המרכז הרפואי Rutgers Robert Wood Johnson.