מצג-השווא של נתניהו

כשנתניהו מנפנף בתלוש השכר שלו, תזכרו שבניגוד לרובכם - אין ולא יהיו לו לעולם דאגות כלכליות

בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין ושרה נתניהו / צילום: רויטרס

באקט נדיר במחוזותיו, של פתיחות ושקיפות, חשף אתמול ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את השכר שהוא מקבל מהמדינה. כלומר, מכספי המסים של כל אחד מאיתנו.

הגילוי הפתיע רבים: מתלוש המשכורת התברר כי האיש הכי חשוב, חזק ומשפיע בארץ, האדם שבהינף החלטה משפיע על מצבו הכלכלי של כל אחד מאיתנו, מרוויח, שומו שמיים, רק 17 אלף שקל נטו בחודש. אם משווים את השכר של נתניהו לשכר בכירי הבנקים וחברות הביטוח, שמרוויחים מאות אלפי שקלים בחודש - מדובר בפרוטות ממש.

השקיפות בה נהג נתניהו היא ראויה, אבל האמת היא שהקשר בין המצב הכלכלי של נתניהו ומשפחתו לבין השכר שחשף אמש - מקרי בהחלט. החשיפה כולה מהווה כמעט מצג-שווא באשר למצבו הכלכלי האמיתי של ראש הממשלה.

תלוש השכר של נתניהו. מתוך הטוויטר
 תלוש השכר של נתניהו. מתוך הטוויטר

בניגוד גמור לכל אחד מאיתנו, לנתניהו, כמו לכל ראש ממשלה שקדם לו, כמעט אין הוצאות מחיה. הוא אוכל על חשבון המדינה, הוא ישן על חשבון המדינה, הוא חי על חשבון המדינה. המדינה היא זו שמממנת את כל ההוצאות של מעונו הרשמי ברחוב עזה בירושלים ואת הוצאות האבטחה של הווילה של נתניהו בקיסריה, שבה שוהה המשפחה בחלק מסופי השבוע.

בניגוד לרוב ראשי הממשלה שקדמו לנתניהו, משפחתו אינה מסתפקת בכך. דוח מבקר המדינה שפורסם לפני כשנה חשף כי ההוצאות של נתניהו במעון הפרטי, בקיסריה, היו "מופרזות במידה ניכרת ואינן עומדות ביחס למשך השהייה במעון הפרטי".

בעקבות פנייה של התנועה לחופש המידע, פורסם ב-2013 כי חשבון המים של הזוג נתניהו בווילה בקיסריה, המאובזרת בבריכה, הסתכם ביותר מ-80 אלף שקל בשנה זו, כאשר נתניהו שילם גם מס בצורת בגין שימוש חורג בסכום של יותר מ-5,500 שקל. 

דוח המבקר מותח ביקורת על נתניהו על כך שבשנים הרלוונטיות הוא נמנע מלממן מכיסו את תשלומי צריכת המים העודפת. המבקר ציין כי ב-2012 החליטה ועדה הכוללת את היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, סמנכ"ל בכיר למינהל ולמשאבי אנוש וחשב המשרד ("ועדת השלושה"), שאין לממן את היטל הבצורת המוטל על צריכת המים במעון הפרטי.

ואולם, לפי הדוח, נתניהו לא השלים עם ההחלטה וביקש מהוועדה לשנות את ההנחיה ולשלם את הוצאות המים של המעון הפרטי, כולל את ההיטל על צריכת מים עודפת. בשל כך הוועדה שינתה את עמדתה, ומשרד ראש הממשלה החזיר לנתניהו ב-2012 את תשלומי היטל הבצורת ששילם. "ראוי היה ש ראש הממשלה יישא לבדו במימון היטל הבצורת, משום שצריכת המים במעונו חרגה מהכמות הקבועה בחוק", מבהיר המבקר. "מימון היטל זה אינו עולה בקנה אחד לא עם אמות-מידה ציבוריות ולא עם החשיבות של דוגמה אישית", כתב המבקר.

חמור מכך, אחד הממצאים החמורים בדוח המבקר גילה כי עובדים במשרד ראש הממשלה שילמו מכיסם הפרטי עבור רכישות מצרכים לנתניהו או לבני ביתו. לדברי המבקר, לא נמצאו במשרד ראש הממשלה כללים המסדירים את אופן טיפולה של החשבות במקרים כאלה, ולעתים לא קיבלו אותם עובדים החזר מקופה קטנה - כך שהם ספגו את עלות ההוצאות הפרטיות של ראש הממשלה או של מי מבני ביתו. בין היתר, מדובר היה ב-42 שקל שהוצאו לצורך רכישת כדורים נגד צינון, 32 שקל לקניית עיתונים למעון הפרטי ו-32 שקל עבור ארוחת צהריים.

 

החלטת שכר השרים קובעת כי ראש הממשלה זכאי למימון הוצאות ביגוד והוצאות לצורך הופעה ייצוגית, הכוללות, בין היתר, הוצאות רכישת בגדים, איפור ועיצוב שיער שלו ושל בת זוגו. הוצאות דמי ייצוג כלולות בתקציב הוצאות מעונות ראש הממשלה. לפי דוח מבקר המדינה, הוצאות האיפור של ראש הממשלה הסתכמו ב-2010 ב-85.5 אלף שקל וב-2011 כ-66 אלף שקל, ואילו הוצאות עיצוב השיער שלו הסתכמו ב-8,570 אלף שקל ו-5,568 אלף שקל בהתאמה.

עיקר הביקורת בהיבט זה נגע לכך שמיוני 2009 ועד יוני 2011 מימן משרד ראש הממשלה את הוצאות האיפור ועיצוב השיער משני מקורות תקציב נפרדים: הוצאות האיפור ועיצוב השיער של ראש הממשלה מומנו מתקציב התפעול של המשרד, ואלה של רעייתו - מתקציב דמי הייצוג.

חלק מהממצאים הבעייתיים שגילה מבקר המדינה ביחס להוצאות משפחת נתניהו אף העלו חשש לפלילים. נתניהו עצמו אינו חשוד, אבל רעייתו, שרה נתניהו, כבר נחקרה מספר פעמים באזהרה במשטרה, שעומלת בימים אלה על המשך החקירה המורכבת.

אחד המקרים נגע לחשמלאי חבר מרכז ליכוד בשם אבי פחימה, שהוזמן על-ידי שרה נתניהו או מזכירותיה לביצוע עבודות בבית באופן ישיר ובניגוד להנחיות. לפי דוח המבקר, ההתקשרות עם פחימה נעשתה תוך מצג מטעה לפיו ההתקשרות הרשמית הייתה עם קבלן אחר, אך בפועל פחימה ביצע את העבודות מטעמו כקבלן משנה.

שני נושאים נוספים שנבדקים בימים אלה על-ידי המשטרה הם רכישת ריהוט גן שנרכש על חשבון המדינה עבור המעון הרשמי בירושלים והועבר לבית הפרטי בקיסריה והוצאות הטיפול באביה של שרה נתניהו, שמואל בן-ארצי ז"ל, שלפי החשד מומנו על-ידי משלם המסים.

ועוד לא דיברנו על הגלידה, מימוני הטיסות, המיטה שדרשה שרה נתניהו לקבל בזמן טיסה של 5 שעות - ושאר פרשיות שצצו לאורך השנים וחשפו את הנהנתנות של משפחת ראש הממשלה. גם על שכר-העתק שקיבל ויקבל נתניהו, אולי בצדק, עבור הרצאותיו לא דיברנו, ולא על שווי נכסיו.

בשורה התחתונה, כשנתניהו מנפנף בתלוש המשכורת הצנוע שלו בראש חוצות, כדאי לזכור כי בניגוד לרוב המוחלט של הציבור הישראלי, אין וגם לא יהיו לו לעולם דאגות כלכליות. נתניהו משפיע רבות על יוקר המחיה בארץ, אבל הוא עצמו כלל אינו מושפע ממנו. בין השכר שמקבל ראש הממשלה לבין רמת חייו ומצבו הכלכלי האמיתי, אין כמעט קשר.