האם מערכות הדירוג של הבנקים מוטות לטובת תעודות הסל ?

בורסה ירידות / צילום: רויטרס
בורסה ירידות / צילום: רויטרס

מנהלי קרנות הנאמנות טוענים שמערכות הדירוג החדשות של הבנקים שאמורות לדרג לראשונה את תעודות הסל ויהיו לכאורה בעלות יכולת להשוות בין המכשירים המתחרים - תעודות סל וקרנות מחקות, מוטות כלפי תעודות הסל.

עד היום המערכות של הבנקים דירגו רק קרנות נאמנות, אך בקרוב יוכלו יועצי ההשקעות לקבל גם דירוגים לתעודות הסל. זה קריטי מאוד לתעשיית התעודות, כי המערכות האלו יכולות להזיז סכומים גדולים ממקום למקום, ולראייה תעשיית קרנות הנאמנות שמופעלת על ידי יועצי ההשקעות בבנקים שמספקים "מה שהמערכת מציגה להם".

תעודות הסל הן מכשיר עוקב מדדים, להבדיל מקרנות הנאמנות האקטיביות שבהם מנהלי ההשקעות מנתחים ובודקים השקעות באופן שוטף כדי לייצר תשואה עודפת. אלא שעל רקע הרציונל שלא ניתן להכות את השוק, ואם כך אז עדיף להיצמד למדד, איבדו קרנות הנאמנות מהיקפן הכספי לטובת תעודות הסל. ולכן, הם הקימו את הקרנות המחקות שהן מוצר קרוב מאוד לתעודות הסל - דמי הניהול מאוד נמוכים (בדומה לתעודות) שכן אין כאן מרכיב של ניהול.

הקרנות המחקות צמחו משמעותית בשנים האחרונות והן מנהלות כ-30 מיליארד שקל בעוד שתעודות הסל כ-100 מיליארד ותעשיית הקרנות כולה כ-240 מיליארד שקל.

החשש של מנהלי הקרנות המחקות הוא שמערכות הייעוץ של הבנקים יפגעו בדירוגם בשל העובדה שבעוד תעודת סל מתחייבת להשיג ללקוח את המדד, הרי שקרן מחקה מתחייבת לעשות מאמץ להשיג את המדד.

מעבר לכך, קיים הבדל עקרוני בין התעודות לקרנות המחקות שעשוי להתבטא במערכות הייעוץ כיתרון לתעודות הסל. תעודות סל מאפשרת מסחר שוטף במהלך היום , ואילו הקרנות המחקות מאפשרות רכישה ומכירה רק בנקודת זמן אחת במהלך היום (בשלב הסיום). כלומר, קרנות המחקות סובלות מהיעדר סחירות במהלך היום, בעוד שהתעודות סחירות על פני כל היום.

לאחרונה העלתה מגדל ביטוח , המובילה בתחום הקרנות המחקות, את דמי הניהול בשורה של קרנות מחקות. מגדל שמנהלת קרנות מחקות בהיקף של 13 מיליארד שקל העלו דמי ניהול בקרן MTF ס&פ 500  מאפס ל-0.25%; בקרנות MTF תל בונד 20 , MTF תל בונד - צמודות , MTF תל בונד צמודות - יתר  ו- MTF תל בונד 60 , יועלו דמי הניהול מאפס ל-0.2%; ובקרן MTF אג"ח ממשלתי  יועלו דמי הניהול ל-0.15%.

העלאת דמי הניהול שווה למגדל תוספת הכנסה המוערכת בכ-8.5 מיליון שקל, אלא שהמהלך גרם לפדיונות שצמצמו את ההכנסות הצפויות שלה.

אקסלנס השקעות-ס  שהיא שחקן קטן יותר בתעשיית הקרנות המחקות (עם כ-4 מיליארד שקל) מנסה לנצל את העלאת דמי הניהול במגדל כדי לתפוס נתח שוק. באקסלנס נתנו התחייבות שלא יעלו השנה את דמי ניהול בקרנות המחקות.

למדריכים פיננסים:

קרנות מחקות - האם כדאי ?

תעודות סל - כל מה שצריך לדעת

קרנות סמארט-בטא - לא ממש חכמות

* הכתבה נכתבה ע"י הון, מדריכים פיננסים. התכנים והמידע במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.