כיל מנסה לרכב על הגל: תגייס בת"א עד 1.25 מיליארד שקל

היום לכיל אין סדרה סחירה בישראל ■ מדובר בגיוס עתק בסדר גודל של בנקים ■ בכיר בשוק ההון: הגיוס של כיל כשברקע חוסר הוודאות הנוגע לעתיד החברה מדיף ריח רע

וול סטריט2 / צילום: רויטרס
וול סטריט2 / צילום: רויטרס

כיל  מצטרפת לחגיגת ההנפקות בבורסה של תל-אביב ולראשונה תגייס אג"ח בישראל. מדובר בגיוס עתק של 1.25 מיליארד שקל, גיוס בסדר גודל של בנקים. בשעות האחרונות הפיצו חתמי החברה למשקיעים המוסדיים טיוטות של שטר הנאמנות במטרה לקבל את תגובתם להתניות.

יש לציין כי לכיל יש היום סדרת אג"ח שנסחרת בחו"ל במרווחים של 250 נקודות (2.5%) מעל האג"ח הממשלתי המקביל האמריקאי, כלומר מדובר בתשואות של כ-4.5%. סדרת האג"ח של כי"ל נסחרת גם ברצף מוסדיים והיא תעמוד לפירעון בשנת 2024. הסדרה שתונפק תהיה שקלית במח"מ 5-6.

פעיל מרכזי בשוק ההון אמר היום לגלובס כי מדובר בהנפקה שמדיפה ריח רע וזאת משום שקיימת חוסר ודאות סביב עתיד החברה הן ביחס לזיכיון החברה לכריית מחצבים בים המלח והן לגבי הרגולציה בישראל. "אם לא יאריכו לחברה את הזיכיון בים המלח כי"ל תהיה בבעיה ואיתה המשקיעים, ברור שההנפקה במצב השווקים הנוכחי תעוף אבל חייבים לתמחר את הסיכון כמו שצריך, לא נראה שהשוק בשל לזה היום". יחד עם זאת, יש לציין כי הזיכיון של כיל לכריית מחצבים בים המלח יפוג בשנת 203 בעוד האג"ח יפרעו עד 2024, כ-6 שנים לפני תום הזיכיון ולכן לדעת גורמים אחרים בשוק ההון, אין לכך כל השפעה על ההנפקה.

סדרת האג"ח החדשה שתונפק (סדרה ה') תיפרע ב-4 תשלומים שנתיים שווים שישולמו בסוף כל חודש מארס בין השנים 2021 ל-2024. הסדרה קיבלה את הדירוג AA Stable ממעלות.

הסדרה שהונפקה בחו"ל בעבר היא בהיקף כספי כולל של 800 מיליון דולר אבל ההערכות הן כי את מרבית אגרות החוב הללו מחזיקים המוסדיים הגדולים בישראל.

כיל שנמצאת בבעלות החברה לישראל של עידן עופר, נסחרת בבורסה של תל-אביב בשווי שוק של 22.4 מיליארד שקל. בשנת 2015 הציגה החברה הכנסות של 5.4 מיליארד דולר ורווח נקי של 509 מיליון דולר. תזרים המזומנים של החברה הסתכם ב-2015 ב-573 מיליון דולר. הונה העצמי של החברה (נכון לתום 2015) עומד על 3 מיליארד דולר ומהווה כשליש ממאזנה הוכלל של החברה, שמסתכם ב-9.1 מיליארד דולר.

 את ההנפקה יובילו: פועלים אי.בי.אי, ברק קפיטל ואייפקס.