גורם ב"ידיעות" על עזיבת עורך ynet: "מהלך טבעי ומתבקש"

התחושה שהצליח להוביל את ynet למקום ששאף אליו, איחוד הזרועות בקבוצת "ידיעות אחרונות", היריבות בין הפרינט לדיגיטל והמתיחות עם עורך-העל רון ירון הסתיימו לבסוף ברעידת אדמה ב-ynet, עם פרישתו של עורך האתר ערן טיפנברון

ערן טיפנברון / צילום: גיא כושי ויריב פיין
ערן טיפנברון / צילום: גיא כושי ויריב פיין

ערן טיפנברון, עורך ynet, הודיע אתמול (ד') על עזיבתו את קבוצת "ידיעות אחרונות" לאחר 22 שנים. את טיפנברון יחליף בתפקיד מי ששימש כמשנה לו, אמנון מרנדה

"עכשיו, כשהקבוצה כולה נמצאת כאן בראשון-לציון, אני מרגיש שתפקידי הסתיים. אני ממשיך הלאה", כתב טיפנברון לעובדיו אתמול. הוא התייחס לתהליך של איחוד הזרועות שקבוצת "ידיעות אחרונות" של נוני מוזס עוברת בתקופה האחרונה, שבמסגרתו עברו כל אגפיה למבנה חדיש אחד במערב ראשון-לציון.

משמעות עזיבתו של טיפנברון אינה בהכרח האצה של תהליך החיבור בין ynet והמהדורה המודפסת. להפך. על-פי גורמים בקבוצה, תהליך זה עבר התמתנות בתקופה האחרונה ואף נסיגה מסוימת, כאשר ברור שחלק משמעותי באוטונומיה שאתר ynet זוכה לה, יישמר.

טיפנברון ערך את האתר המוביל ב-3 שנים האחרונות, ו-4 שנים קודם לכן שימש כמשנה לעורך האתר, תחת יון פדר. הוא צמח בקבוצת "ידיעות אחרונות" כסגן עורך "7 ימים", רכז מערכת החדשות, שליח העיתון בברלין ולבסוף גם כראש מערכת החדשות של העיתון המודפס.

"אני מבקש להודות לקבוצה על שהייתה לי ביתי השני במשך כמעט 22 שנה ועל ההזדמנויות והאתגרים שהיו מנת חלקי בשנים אלה", כתב טיפנברון לעובדים. "7 השנים האחרונות היו בשבילי מרתקות ומאתגרות במיוחד. ביחד הצעדנו אותו להיות גוף התקשורת המרכזי בישראל. אם יש היום כלי תקשורת שמגיע לכל אחד, לפרופסור ולפועל, לשר ולנהג שלו - זה ynet. הוא כזה לא בגלל איזו מתת אלוה, אלא מכיוון שהוא נעשה ללא התנשאות והתיילדות, אלא בגובה העיניים".

בסביבתו של טיפנברון אמרו היום כי "אחרי 3 שנים בתפקיד עורך ynet קשה לאדם להמשיך הלאה, במיוחד לאדם ריכוזי כמוהו. בכל רגע נתון הוא היה צריך לקבל אינספור החלטות, בכמה וכמה חזיתות שונות, וזה יכול לשחוק כל אחד. ההבנה שערן יעזוב הייתה באוויר כבר תקופה ארוכה. רק בשבוע האחרון הוא סיכם עם מוזס על עזיבתו".

מול התנגדות עוינת

במאמר שכתב ופורסם בשבוע שעבר ב"גלובס", וכעת נראה כסיכום המתאר את הסיבות לעזיבתו, ציין טיפנברון כי הוביל את האתר למקום שאליו רצה להוביל אותו בשנת 2015 כאתר דומיננטי. לא בכדי עזיבתו מגיעה כעת, רגע לפני שהחיבור בין העיתון המודפס לאתר האינטרנט צובר תאוצה - מהלך שעשוי היה להחליש את הדומיננטיות של טיפנברון במארג הכוחות בקבוצה.

בחודשים האחרונים מונה עורך העיתון היומי של "ידיעות אחרונות", רון ירון, לעורך-העל של הקבוצה, ובכללה אתר ynet. בין טיפנברון וירון שוררת מתיחות כבר קרוב ל-20 שנה, עוד מהימים שבהם ירון היה ראש מערכת החדשות, וטיפנברון היה רכז הכתבים שלימים החליף אותו. מרגע שהשניים עברו לעבוד תחת קורת-גג אחת והתבקשו להדק את שיתוף-הפעולה המקצועי ביניהם, נראה היה כי מסלול ההתנגשות מובטח, ובמידה רבה עזיבתו של טיפנברון מנעה את הצפוי.

ירון וטיפנברון לא רואים עין בעין את הכיוונים שאליהם אמורה ללכת הקבוצה, כשירון ממשיך לקדש את מקומו של העיתון המודפס ואת חשיבותו. לא אחת אף נדמה היה כי שתי הזרועות פועלות כגופים יריבים, אשר מכחישים זה את דיווחיו של האחר.

באחרונה הושקה בהצלחה אפליקציית העיתון "ידיעות אחרונות", בשיתוף-פעולה בין ירון לאבי בן-טל, מנכ"ל ynet ומנהל מדיניות הדיגיטל והטכנולוגיה של הקבוצה. הקמת אפיק דיגיטלי חדש, שבמידה רבה לא היווה מוצר משלים ל-ynet ולא התנהל מולו בסינרגיה, הוסיפה למתיחות בין השניים.

בכל זאת, גורם בקבוצת "ידיעות אחרונות" אמר ל"גלובס" כי "אי-אפשר לומר שסערה או עימות הביאו לעזיבתו של טיפנברון. נראה כאילו זה היה מהלך טבעי ומתבקש של סיום תקופה, לאור הכיוון שאליו הולכת הקבוצה".

"הפרינט הוא אהבת חיי. עשיתי את זה במשך 16 שנים", אמר טיפנברון בראיון נדיר ל"פירמה" בינואר 2015. "פרינט תמיד יהיה. אנחנו חיים בעולם פוסט-מודרני, ודברים יכולים להישאר זה לצד זה. אני לא רואה את הפרינט מת, נעלם. נכון שהפרינט של היום הוא לא הפרינט של לפני 10 שנים, אבל הוא לא נחלש באימפקט שלו, הוא משתנה: הוא משאיר את הזירה של הניוז לדיגיטל, והופך להיות מעמיק יותר, צבעוני יותר ורחב יותר".

בתקופתו של טיפנברון ב-ynet, כהמשך ישיר לתקופתו של יון פדר - העורך המייסד - הוא ביסס את האתר כגוף תקשורת המכתיב את סדר היום הישראלי, לטוב ולרע, והתמודד ישירות ראש בראש מול אתר וואלה! ניוז. הוא הגביר את פעילות האתר בעידן של הרשתות החברתיות, ביסס את הפעילות החדשותית במובייל עם פריחתו, ובכלל זה התרעות החדשות, הפוש, כמחליפות של עמוד הבית.

"מערכת ynet הגיעה לסיבוב 2009-2010 בגמישות כמעט מקסימלית. רק כשנה לפני כן, החדרתי, מול התנגדות עוינת, לתודעת כל עורכי האתר את השימוש בנתוני גלישה", כתב במאמרו שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר. "כל ראש ערוץ וכל ראש דסק הבינו שאין עוד מקום לאייטמים דלי-טראפיק. כל הומפייג'יסט ידע לקרוא צ'ארטביט ואנליטיקס ואפילו לעשות סוג של A/B טסטינג לכותרות ולתמונות. התוצאה של העמקת השימוש בסטטיסטיקות הובילה כמעט אוטומטית ליצירת טקסטים מהודקים יותר, לכותרות קליטות ולרעב לווידאו, שיודע לקדם אייטם במעלה ההומפייג'. מי שלא קיבל את ההכנה הזו למהפכה והתעקש לדבוק בניהול תוכן אינטואיטיבי - מצא את עצמו בחוץ". 

מנהל ריכוזי ובלתי מתפשר

אתר ynet וטיפנברון עצמו עוררו גם לא מעט ביקורת. הוא נחשב למנהל ריכוזי ולא פשרני, ששומר בקנאות על גבולות הגזרה של הגוף שאותו הוא מנהל. כאשר האתר עבר תהליך קיצוץ שכלל פיטורי עובדים, טיפנברון הואשם כמי שמנסה לפגוע בהתארגנות העובדים. כמו כן, כלפי האתר נשמעו ביקורות על הטמעת התוכן השיווקי בין תכניו - מהלך שנמשך ביתר שאת ובאופן אינהרנטי עם התוכן המערכתי.

בתקופת הבחירות האחרונה, בראשית 2015, ynet, שהואשם לא אחת כגוף שמשרת את האינטרסים של המו"ל שלו מוזס, נתפס במערכת הבחירות כנוקט עמדה פוליטית חד-משמעית למען החלפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתקופה זאת נתניהו לא היסס בעצמו לנקוב בשמו של האתר ולתקוף אותו ישירות. הדבר פגע תדמיתית באתר הנחשב וסיכן את אמינותו בקרב הציבור. לימים התברר כי הוא לא פגם בפופולריות שלו.

"מרגע שהוקדמו הבחירות ועד שהן יסתיימו זה ה'מאני טיים' של הדמוקרטיה", אמר טיפנברון בתגובה לטענות אלה באותו ראיון ל"פירמה". "זה הזמן להשפיע על האג'נדה של המדינה הזאת. ואנחנו לוקחים את זה מאוד ברצינות. ואנחנו באמת חושבים - בסדר, תאשימו אותי - שהבעיות הכלכליות והבעיות החברתיות במדינת ישראל הן לב הבעיה ולב העניין. אז אם אתה רוצה להאשים את ynet שהוא מתעסק יותר ויותר בשאלות של חברה וכלכלה מאז שהקדימו את הבחירות, אני אענה לך - נכון. כי זה התפקיד שלנו, לשים את הבעיות על השולחן".

מחליפו של טיפנברון, אמנון מרנדה, צמח אף הוא בקבוצת "ידיעות אחרונות". הוא החל ככתב נוער ב"מעריב לנוער", ומשם המשיך במקומונים של הקבוצה, עד שהגיע להיות ראש דסק החדשות של האתר. ב-3 השנים האחרונות שימש כסגן ומשנה לטיפנברון. מרנדה, בן ה-33 בלבד, הוא בן זוגה של קרנית גולדווסר ואב לבת. במייל הפרידה שלו אתמול, איחל טיפנברון למרנדה הצלחה בתפקידו.