חושבים שמחירי הדירות יירדו? למה כדאי לכם לחשוב שוב

כולם כועסים על שר האוצר כחלון ושר השיכון גלנט שפתאום לא מוכנים להגיד שמחירי הדירות הולכים לרדת, אלא שבקרוב תגלו את מה שהם כבר הבינו על מה שצפוי פה בשנים הקרובות ■ דעה / אורי חודי

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

זוכרים את החידות האלו שהיו פעם - מי אמר למי ובאיזה הקשר? אז הנה כמה משפטים מעניינים על מחירי הדירות בישראל: 

"אני שומע קריאות שהמחירים לא יירדו ורק יעלו. אני לא מקבל את הקביעה הזו, ואני פועל לשנות אותה. תבחנו אותי. ילדיי שואלים אותי אם לקנות דירה ואני אומר להם תמתינו".

נשמע מוכר? הנה עוד אחד: "גם מחירי דירות יד ראשונה, גם יד שנייה וגם מחירי השכירות ירדו. המגמה היא כבר של ירידה, וזה יימשך".

ניחשתם? לא? מדובר בשר הבינוי לשעבר ושר החקלאות בהווה אורי אריאל שאמר את הדברים בימי הממשלה הקודמת לציבור רוכשי הדירות.

והנה עוד שני משפטים עם אותה השאלה - מי אמר למי: "ביום הולדתי ה-60 בשנת 2023, כולכם תבואו אליי להתנצל ולבקש סליחה כש-150 אלף דירות להשכרה ייבנו בכל הארץ כמו שהבטחתי".

ועוד אחד: "עד סוף 2015 תראו ירידת מחירים דו-ספרתית. אל תרוצו לקנות דירה. עדיף לחכות, ואני מבטיח שישתלם לכם".

הפעם ניחשתם? הדברים נאמרו גם הם בימי הממשלה הקודמת, לא כל כך מזמן, על ידי מי שהיה שר האוצר - יאיר לפיד. למה כל הציטוטים האלו עכשיו? קודם כל כדי להראות שהבטחות של פוליטיקאים, גם אם אומרים אותן בביטחון מלא, לא תמיד מתקיימות.

שנית, בגלל מה שקרה בוועידת הנדל"ן של "גלובס" האחרונה ובעוד כמה הזדמנויות; כולם כועסים על שר האוצר משה כחלון ושר השיכון יואב גלנט שהם פתאום לא מוכנים להגיד שהמחירים הולכים לרדת. הם בוחרים להגיד שהמחירים יתייצבו ושאולי, רק אולי, תהיה ירידה של 5%.

וזה מכעיס הרבה אנשים. למה? כי כנראה אנשים אוהבים לשמוע גם דברים שהם יודעים עמוק בפנים שלא יקרו. אני דווקא חושב שהגישה של כחלון וגלנט היא לשם שינוי הגישה הנכונה; לא עוד הצהרות בומבסטיות שמטלטלות את ענף הנדל"ן, לא עוד קריאה לאנשים לחכות למחר אז המחירים ירדו ב-30%.

האמירות האחרונות של השרים אומרות למעשה את מה שלא אוהבים לשמוע. שהמחירים כנראה לא ירדו בעשרות אחוזים והמלחמה עכשיו היא להפסיק העלייה, שרק במהלך 2015 הוסיפה עוד 8% לרשימה.

עדיף להמעיט בסיסמאות ולהרבות במעשים ואז, אולי, נראה כאן שינוי מגמה שלאורך זמן יוכל גם לצנן את השוק הרותח ולאפשר לעוד אנשים לרכוש דירות במחירים קצת יותר נמוכים.