10 רוכשי דירות נגד ענבל אור: מצטרפים לבקשת הקפאת ההליכים

טוענים כי אור סיטי נדל"ן לא כיבדה 185 צ'קים בסך של כ-10 מיליון שקל ■ "החברה בחדלות פירעון" ■ אחד הרוכשים קנה דירה "על הנייר" - ואז גילה שהיא בכלל לא קיימת בתכנון ■ רוכשים אחרים שילמו מראש 100 אלף שקל כל אחד

ענבל אור / צילום:גלובס
ענבל אור / צילום:גלובס

ענבל אור מסתבכת: 10 רוכשי דירות בפרויקטים של אור סיטי נדל"ן מצטרפים היום (ב') לבקשת הקפאת ההליכים נגד החברה, בטענה כי היא לא כיבדה 185 צ'קים בסך של כ-10 מיליון שקל. שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, קבע דיון בנושא ביום רביעי ב-11:00.

"לא יכול להיות חולק כי על אף הודעת בנק מזרחי-טפחות כי יכבד כל המחאה כנגד הזרמת כספים על-ידי החברה, החברה לא העמידה כספים בחשבונותיה ולמעשה מאפשרת שלא יכבדו את ההמחאות אשר פיזרה בהיעדר כיסוי מספיק. אכן צדק בית המשפט בהחלטתו מיום 02.03.16 כי כיבוד ההמחאה בסך של שקל יש בו כדי להשליך על כושר פירעונה של החברה, אלא שמאז חוללו 185 המחאות בסכום כולל של 10 מיליון שקל", נכתב בבקשה.

עוד נכתב כי "אין חולק כי החל מתחילת חודש מארס החברה לא הסדירה את חובותיה והתחייבויותיה ולא הזרימה כספים במטרה לאפשר את פירעון התחייבויותיה. מנגד - החברה אף לא הסדירה את חובותיה לנושיה, ולמצער לא שילמה את ההמחאות המחוללות. לא למותר לציין כי לקוחות החברה אשר העמידו המחאות בסך של כ-3.6 (מיליון שקל) - הורו על חילולן".

מאות רוכשי דירות בפרויקטים של ענבל אור מתוסכלים ומודאגים בימים אלה באשר לגורל הדירות שקנו. בבקשה נכתב כי "בנק מזרחי-טפחות, בו ניהלה החברה את חשבונותיה, ביטל את מסגרות האשראי של החברה והודיע כי לא יכבד המחאות של החברה, אלא אם החברה תפקיד בידיו מזומנים על-מנת לעמוד בתשלומים אלה. החברה אינה דואגת להסדיר את התחייבויותיה, כך שעד עתה חזרו בהיעדר כיסוי כ-140 צ'קים של החברה בסכום של כ-10 מיליון שקל. המחאות אשר ניתנו מבנק מזרחי לא הוחלפו על-ידי החברה באחרות. בנוגע לחלק מהמבקשים חלף המועד לקבל חזרה את כספם מהחברה, והחברה אינה דואגת להסדיר חוב זה".

רוכשי הדירות טוענים כי אור סיטי הפכה ל"לקוח מוגבל" דה-פקטו, כיוון שלא כיבדה צ'קים, וכי הייתה צריכה לפנות "באופן עצמאי", כלומר מטעמה, לבית המשפט על-מנת להיכנס להקפאת הליכים, אך משלא עשתה זאת - הם מבקשים מבית המשפט להיענות לבקשתם ולהורות על כך: "משהחברה ובעלת מניותיה אינה פועלת בצורה אחראית וראויה ואינה מבקשת צו הקפאת הליכים, אין לנושיה כל ברירה אלא להתאגד ולבקש את הסעד האמור בעצמם, במטרה למנוע את קריסתה המוחלטת של החברה וגרימת נזק לנושיה השונים בפרויקטים הרבים שהיא מנהלת". 

 

עוד נכתב בבקשה כי "לא יכול להיות כל ספק כי החברה החלה בסחרחורת אשר, ככל שלא תיעצר, תוביל את החברה ואת נושיה הרבים אל עברי פי פחת, שעה שעל-פי המצגים שהוצגו לבית המשפט, פעולות של מכירת נכסים במחיר מופחת, מכירת נכסים בכפל, הפכו לכאורה לדבר שבשגרה... החברה בחדלות פירעון של ממש, וקיים הכרח במתן צו להקפאת הליכים כנגד החברה ובמינויו של נאמן אשר יבחן את מצבה של החברה חובותיה והתחייבויותיה ויבחן אפשרות להציע תוכנית הבראה תוך מכירת החברה כ'עסק חי'".

אתמול (א') הודיעה ענבל אור על מינוי צוות מנהל לאור סיטי נדל"ן, וגם לכך מתייחסים העותרים: "בעלת המניות בחברה למעשה מודה כי אין באפשרותה להמשיך ולנהל את החברה, וכי יש מקום להעביר את שרביט הניהול לצד שלישי. בנסיבות אלה יש להעביר את שרביט הניהול לגורם הפועל בפיקוח בית המשפט, מטעם הנושים ולטובתם, ולא לגורם אשר נבחר על-ידי בעלת השליטה של החברה והפועל מטעמה ולטובתה. אין באמור כדי להטיל חלילה דופי במי מהאישים שנבחרו על-ידה כדי לנסות ולהציל את החברה". 

העותרים הם, כאמור, רוכשי דירות בפרויקטים של ענבל אור שהתחרטו וממתינים לקבל ממנה כספים בחזרה. אחד מהם רכש דירה בפרויקט "אלוף הניצחון", התחרט יומיים לאחר החתימה וזכאי לקבל בחזרה 100 אלף שקל - אך טוען כי לא קיבל אותם. עותר אחר שילם לחברה 78 אלף שקל כדי להצטרף לפרויקט תמ"א 38, אך כשראה שהפרויקט מתעכב ביקש לבטל את העסקה, וגם הוא טרם קיבל את הכסף בחזרה.

אצל עותרים נוספים הסיפורים דומים - רוכשי דירות "על הנייר" שביקשו לבטל את העסקות מסיבות שונות, בעיקר בשל עיכובים בפרויקטים, וטרם קיבלו את כספם בחזרה. אצל רובם מדובר בסכומים של כ-100 אלף שקל. אחד העותרים, ששילם גם כן 100 אלף שקל, קנה דירה "על הנייר" מאור - ולאחר מכן גילה כי "היחידה אותה רכש למעשה לא קיימת", לשון העתירה, ולכן ביקש לבטל את העסקה. 

את העותרים מייצגים עורכי הדין אלעד עפארי ממשרד כהן וילצ'יק, שוקי שועלי ואלון שולמן.