תרגיעו עם תואר שני

היזהרו במיוחד מתארים "ייעודיים" - הם מועילים למוסדות האקדמיים, לא לכם

אוניברסיטת תל אביב / צילום: רפי קוץ
אוניברסיטת תל אביב / צילום: רפי קוץ

אלא אם אתם עובדי המגזר הציבורי, תחשבו טוב-טוב לפני שאתם מחליטים ללמוד תואר שני, במיוחד כשמדובר בתארים "ייעודיים". התארים הללו לא נועדו לקדם את הקריירה שלכם, והם אכן לא יקדמו אותה לשום מקום, מטרתם היחידה היא לקדם את האינטרסים העסקיים של המוסדות האקדמיים שהמציאו אותם, ובראשם האוניברסיטאות.

כל שנה נולדים כל מיני תארים מופלצים שרק מי שלא מבין דבר בשוק העבודה יכול לחשוב שיש בהם תועלת כלשהי לקריירה. את הרשימה מובילים כל מיני תארים ייעודיים במנהל עסקים כשבראשה התואר הידוע בכינויו Executive MBA) EMBA) - תואר שני במנהל עסקים לבכירים - המיועד בעיקר לאלה שלא מתקבלים למסלול הרגיל באוניברסיטה (במכללה כולם מתקבלים) ומוכנים לשלם הון כדי להתהדר בתואר הנכסף.

בהמשך הרשימה תמצאו מנהל עסקים למשפטנים, מנהל עסקים לרואי חשבון, משפטים ללא משפטנים, משפטים לרואי חשבון, משפטים לכלכלנים ולבוגרי מנהל עסקים, משפט וטכנולוגיה, כלכלה פיננסית, כלכלה יישומית, מיסים ועסקים, עיצוב יזמי ניהולי, תקשורת ומדיה חדשים, דיפלומטיה וביטחון לבכירים, ועוד כהנה וכהנה המצאות בתחומי הניהול והייעוץ השונים.

יותר ניסיון שווה יותר מיותר השכלה

למה התארים האלה פחות נחשבים? נתחיל בזה שלמעט קומץ תחומים המחייבים תארים מתקדמים (מדעי החיים, פיזיקה, מתמטיקה, פסיכולוגיה וכדומה), בכל שאר המקצועות תואר שני הוא בזבוז זמן וכסף, תואר שבמקרה הטוב לא מזיק או מעכב את הקריירה, וזאת עקב הצורך להשקיע גם בעבודה וגם בלימודים.

התואר הנוסף לא מקדם את הקריירה וגם לא תורם לעלייה לשכר, עובדה מצערת שהוכחה בעולם ובישראל כבר מזמן, רק שהיא סותרת את האינטרס של המוסדות האקדמיים שעמלים להסתירה (רק השבוע נתקלתי בפרסום שקרי של מכללה מהפחות טובות בישראל שמוכרת עלייה דו ספרתית באחוזי השכר בזכות התואר).

כדי למשוך יותר סטודנטים בנו את התארים "הייעודיים" הללו כך שיתאימו לאנשים עובדים, דהיינו מתכונת שעות מיוחדת ודרישות לא גבוהות במיוחד, בטח בהשוואה לתארים הרגילים באוניברסיטאות. אבל מה לעשות שארגונים עסקיים שלא באמת מתעקשים על מנהל כספים עם תואר במנהל עסקים לרואי חשבון, על כלכלן עם תואר שני בכלכלה יישומית, על עורך דין עם תואר במנהל עסקים למשפטנים, ובטח שלא על מנהלים עם תואר במשפטים ללא משפטנים.

חברות מעדיפות בעלי ניסיון מקצועי איכותי על פני מרובי תארים, העדפה המוכרת לכל מי שעוסק בהשמה, שישמח לספר לכם שיותר ניסיון שווה הרבה יותר מיותר השכלה, וכי ניסיון מקצועי בחברה רצינית עולה על כל תואר שני, כולל באוניברסיטאות.

המקבילה העסקית של BA במדעי הרוח

מדוע? כי המרחק בין האקדמיה למציאות כמוהו כמרחק בין שמים וארץ, לרבות מכללות המתהדרות במסלולי לימוד מעשיים, שברוב המקרים מסתכמים בהתנסות בארגון כלשהו, שאיננה מחפה על רמת הלימודים הנמוכה יחסית לאוניברסיטאות.

מה שמעביר אותי לסוגיה הכאובה של ריבוי התארים במנהל עסקים שמציפים את השוק, משל מדובר במקצוע. אז זהו שלא. מנהל עסקים זה לא מקצוע, זו המקבילה העסקית של BA כללי - לימודים כללים שבחלק לא מבוטל מהמוסדות האקדמיים בישראל רמתם לא עולה על זו של בית ספר תיכון סביר (זאת למרות המרצים מהאוניברסיטה, להם מכתיבים סקלת ציונים הגבוהה בעשרות אחוזים מהציונים בחוגים המקבילים באוניברסיטה).

מתי בכל זאת כדאי לעשות תואר שני, ואיזה?

אם אתם אוחזים בתואר ראשון ממכללה נחותה ומתקשים להשתלב בארגונים סבירים, שקלו להכשיר את השרץ באמצעות תואר שני מאוניברסיטה, ומאוניברסיטה בלבד! לכל השאר ההמלצה היא לדחות את התואר השני לשלבים מתקדמים בקריירה, אם בכלל, ורק לאחר שכבר ביססתם לעצמכם מעמד מקצועי.

אם כבר הלכתם על תואר שני, בחרו אותו בקפידה. קחו בחשבון שערך השוק של אוניברסיטאות (למעט אחת) גבוה בהרבה מזה של מכללות, כנ"ל התארים הרגילים בהשוואה לתארים "הייעודיים", ואל תחפשו קיצורי דרך, כי אין. ככל שיותר קל להתקבל ולהצליח במוסד האקדמי, התואר שווה פחות. נסו לברר את שיעור המצטיינים והעדיפו מוסד עם אחוז מצטיינים נמוך (ככל שאחוז המצטיינים יותר נמוך המוסד יותר משובח, ולהיפך).

ההמלצות הנ"ל אינן רלוונטיות לעובדי המגזר הציבורי שעבורם כל תואר מומלץ בחום, נחות ככל שיהיה (השוק מוצף בתארים כאלה, שנבנו במיוחד עבורם), שהרי הם מתוגמלים על כמות השכלה ולא על איכותה, מה שמעלה פלאים את שיעור ההשכלה במגזר.

תודה וחג שמח

אורנה

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com