הגיעו ליעד: כך הפכה ישראל למעצמת ניווט

"פייננשל טיימס": הצלחתן של ווייז ומובילאיי ממריצה מספר גדול של חברות סטארט-אפ בישראל להתמקד בתחום התחבורה; המאפיין הבולט שלהן הוא שאיפותיהן ארוכות-הטווח והעולמיות

כשחברות סטארט-אפ ישראליות מתמודדות עם אתגרים בתחום התחבורה, הן חושבות פחות על הנסיעה היומיומית לעבודה ויותר על כיבוש פסגת השוק העולמי.

ב-2013 שילמה גוגל 1.1 מיליארד דולר עבור אפליקציית הניווט ווייז.

היום קיימת בישראל חברת טכנולוגיה גדולה אפילו עוד יותר בתחום התחבורה, מובילאיי, הספקית המובילה בעולם של מערכות סיוע לנהגים. מניית מובילאיי נסחרת בניו יורק, ושווי השוק שלה עומד על כ-6.5 מיליארד דולר. מובילאיי רוצה ללכת רחוק יותר מוויז, ולהביס לא פחות מאשר את גוגל עצמה במרוץ לבניית מכוניות ללא נהג.

בינואר ובפברואר הכריזה החברה, הנסחרת בנאסד"ק, על עסקאות עם יצרניות הרכב רנו ניסאן, פולקסווגן וג'נרל מוטורס, לפיתוח המפות הדיגיטליות שלהן זקוקות מכוניות ללא נהג לצורך ניווט עצמי.

פירושה של שותפות זו היא שמובילאיי, הפועלת מירושלים, משתפת פעולה עם שליש מתעשיית הרכב הבינלאומית בעוד גוגל מתקשה לשכנע את יצרניות הרכב החשדניות להשתמש בטכנולוגיה שלה לייצור מכוניות ללא נהג.

"זה דבר אחד לבוא ולומר: 'פיתחתי טכנולוגיה'", אומר אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי ואחד ממייסדיה, "וזה דבר אחר לומר: 'כבר חתמתי על הסכמי שותפות עם שליש מהתעשייה העולמית'".

הצלחתן של וויז ומובילאיי ממריצה מספר גדול של חברות סטארט-אפ בישראל להתמקד בתחום התחבורה. המאפיין הבולט שלהן הוא שאיפותיהן ארוכות-הטווח והעולמיות.

ניקח כדוגמה את ארגוס, חברה תל-אביבית שהוקמה ב-2013, ומפתחת מוצרי ביטחון סייבר לתעשיית הרכב. החברה מאמינה שעלייתן של מכוניות מחוברות - כלי רכב בעליל חיבורי אינטרנט ויכולת לתקשר עם מכשירים אחרים - יפתו האקרים שינסו לחדור מרחוק למערכות של המכונית.

עופר בן-נון, מנכ"ל אחד ממייסדי ארגוס, הקים את החברה בגראז' יחד עם שלושה חברים נוספים לאחר שהשתחרר מיחידת המודיעין 8200, שבה מתפתחת מרבית מומחיות ביטחון הסייבר הישראלית הנוכחית.

בן-נון מספר שהוא וחבריו תהו כיצד לכבוש לעצמם נישה במגזר ביטחון הסייבר הצפוף של ישראל, ושהם שאבו השראה מסיפורי הצלחה במגזר התחבורה.

"העובדה שיש כל כך הרבה חברות סייבר אחרות בישראל אפשרה לנו לראות את הנוף בכללותו", אמר בן-נון, "ראינו את החברים שלנו מנסים כל מיני דברים. חלק הצליחו וחלק לא. אז היתה לנו הזדמנות ללמוד מהם. לא כל כך הרבה אנשים בישראל פעלו במגזר התחבורה בעבר, אבל מובילאיי גרמה לנו לראות את הדברים באופן ברור".

בן-נון אומר שיעדה הסופי של ארגוס הוא להפוך לספקית מובילה של ביטחון סייבר למגזר התחבורה, שנע לקראת עתיד של מכוניות ללא נהג.

"המין האנושי זקוק למכוניות כדי להיות אוטונומי. זה יחסוך כמות עצומה של זמן", ציין בן-נון, "אבל יש מחסור בידע של תחום הסייבר בתעשיה הזאת. הסייבר לא היה סוגיה שעליה חשבו יצרניות הרכב כשהן עיצבו מכוניות".

יש תוכניות גרנדיוזיות יותר. בתל-אביב מפתחת חברה בשם SkyTran את מה שעשוי להפוך לעתידה של התחבורה הציבורית.

החברה יוצרת מערכת מסילת-פס לקפסולות גדולות דיין כדי להכיל שני אנשים, שנעות באמצעות ריחוף מגנטי באוויר על מסילות פס שנבנות מעל הקרקע.

מדובר בקונספט עתידני שבמסגרתו ינועו נוסעים בבועות מעל לערים במהירות של 240 קמ"ש. מסלול מבחן נבנה בקמפוס של התעשייה האווירית לישראל, וייתכן שיושלם עוד השנה.

 

המערכת, הדורשת השקעה כבדה בטכנולוגיה שעדיין לא הוכחה, מעוררת ספקות בחוגים מסוימים. למרות זאת שאול זינגר, אחד ממחברי רב-המכר "מדינת הסטארט-אפ", מאמין ש-SkyTran עשויה לחולל מהפכה בערים כמו בייג'ינג.

"הרכבת התחתית מלאה. הם כבר מגבילים את מספר המכוניות בכבישים ובונים כבישים אחד מעל השני", אומר זינגר.

ייתכן שהתמקדותן של חברות הטכנולוגיה הישראליות בתחבורה נובעת מבעיות התחבורה בישראל עצמה, לדברי ניר ארז, מנכ"ל Moovit. היישום שלו אוסף נתונים מעשרות אלפי אנשים ומספק מידע על תחבורה ציבורית וכבישים ב-850 ערים ברחבי העולם.

"זה באמת בעייתי בישראל. אנחנו מנסים לתקן כאן את המצב", אומר ארז. "ישראל היא אחת המדינות הבודדות שבהן התחבורה הקרקעית מאוד מוגבלת. אנחנו מוקפים במדינות שאינן מתירות לנו בהכרח לנהוג במכוניות אל מחוץ לגבולות המדינה. הדרך היחידה לצאת מכאן היא במטוס. כולנו חולמים על דרכים להפוך את התחבורה לחלקה יותר".

האפליקציה של וויז / צילום: עינת לברון
 האפליקציה של וויז / צילום: עינת לברון