אושר בקריאה טרומית: יוגבלו הפרסומות להגרלות והימורים

ההצעה מבקשת להדגיש בפרסומים את סיכויי הזכייה במוצר ההגרלה או ההימור באופן מדויק ■ ח"כ פולקמן: "אוכלוסיות במצב סוציו-אקונומי נמוך מוציאות שיעור גבוה בהרבה על הימורים ביחס למעמד הבינוני והגבוה. זה מס על חלשים"

הזוכה המאושר ב56 מיליון ש"ח בלוטו / צילום: דן לב
הזוכה המאושר ב56 מיליון ש"ח בלוטו / צילום: דן לב

מהמרים עם גבולות וסייגים: מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית הצעת חוק המבקשת ולהגביל ולהוסיף הבהרות וסייגים לפרסום עידוד ההימורים וההגרלות בישראל. את ההצעה הגיש יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן (כולנו), יחד עם חברי כנסת נוספים.

לדברי ח"כ פולקמן, "אוכלוסיות במצב סוציו-אקונומי נמוך מוציאות שיעור גבוה בהרבה על הימורים ביחס למעמד הבינוני והגבוה. זה מס על חלשים".

ההצעה מבקשת כאמור להגביל פרסומות בשבח הימורים והגרלות ולהדגיש בפרסומים את סיכויי הזכייה במוצר ההגרלה או ההימור באופן מדויק, במטרה להקטין את הסיכוי להימור חסר אחריות ואשלייתי.

"ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שאין הגבלה כלל על פרסום עידוד ההימורים", מסר פולקמן. "יש הבדל גדול בין הימור לצורך משחק והנאה לבין יצירת פנטזיה ואשליה, שבזכות ההימורים מובטח לך שינוי בחיים. מחקרים מראים באופן מובהק כי הפרסום המוגזם גורם להוצאות לא פרופורציונליות בקרב האוכלוסייה, כך שאוכלוסיות במצב סוציו-אקונומי נמוך מוציאות שיעור גבוה בהרבה על הימורים ביחס למעמד הבינוני והגבוה". 

כאמור, יש מדינות שמגבילות את פרסום ההימורים כשהן מחייבות לציין את הסיכונים ואת הסיכויים כמו בפרסומים על מוצרי טבק ואלכוהול. באוסטרליה, למשל, בכל סוגי ההימורים נדרש שבנקודות המכירה יוצגו עלוני מידע המביאים מידע על סיכויי הזכייה בכל אחד מהפרסים. בהימורי הלוטו באנגליה, הזכיין או המפעיל צריך לוודא כי עותקים מדף המידע בנוגע לסיכוי הזכייה יהיו זמינים בכל נקודת מכירה. 

הדרישה בהצעת החוק היא לציין בפרסומים הבהרות בדבר סיכויי הזכייה בהגרלה או בהימור באופן מדויק, מבלי שההבהרה תציג סיכויי זכייה גבוהים מסיכויי הזכייה הקיימים במציאות, כלומר ההסתברות לזכייה בפרס המרבי שבו ניתן לזכות באמצעות השתתפות בהגרלה וכן מידע אודות ההשלכות השליליות האפשריות של הימורים או הגרלות. 

הצעת החוק הזו היא השנייה בנושא הימורים אותה הגיש ח"כ פולקמן, והיא מצטרפת להצעת החוק "כרטיס שחקן", המבקשת להגביל את כמות המשחקים, את משך הזמן בו מתאפשר משחק רצוף ואת סכום ההימור.

"הגבלות עצמיות מעין אלה מאפשרות לשחקן להמר באופן אחראי ומבוקר, מונעות פגיעה בעצמו ובסביבתו, מסייעות לו לעמוד במטרותיו ומונעות היגררות להימור לא מתוכנן. כמו כן, כרטיס שחקן אישי מאפשר ניטור עצמי של הרגלי המשחק של בעל הכרטיס, ובכוחו לסייע במניעת התפתחות הפרעת הימורים והתמכרות", נכתב בדברי ההסבר לחוק.

"בשונה מהתמכרויות אחרות, ההתמכרות להימורים מתפתחת בדרך-כלל בחשאי וללא ידיעת בני המשפחה, והיא מתגלה לעתים קרובות כאשר כבר לא ניתן להחזיר את המצב לקדמותו, וכל סביבתו של המהמר ניזוקה. הנתונים מראים כי 36% מהמהמרים הם מובטלים, ו-38% משתכרים עד 4,800 שקל בחודש. יש צורך להגדיר מחדש את הקווים האדומים, ההגבלות וההיתרים, באופן שהפרסומת תציג בשקיפות את הנאת המשחק מול הסיכונים שיש בו. מהמרים רבים לא מצליחים להיגמל, וכך נוצרים משברים כלכליים ומשפחתיים, ואסור לנו כחברה להתעלם מהתופעה", סיכם פולקמן.