שנה מוצלחת לבזן עם רווח של 225 מיליון דולר; רבעון רביעי חלש

מרווח הזיקוק הממוצע ירד מ-3.9 ל-3.5 דולר לחבית ברבעון, ובבזן מייחסים זאת לשחיקה משמעותית בתרומת הגז הטבעי ולתקלות בחלק ממתקני ההמשך

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

על רקע מחירי הנפט הנמוכים, סיכמה חברת הזיקוק בזן  שנת פעילות מוצלחת ב-2015, עם רווח נקי של 225 מיליון דולר, וזאת לאחר שאת 2014 סיכמה בהפסד של 93 מיליון דולר. בבזן מציינים כי הרווח השנתי המנוטרל (מהשפעות חד-פעמיות) אף זינק פי 3 ל-340 מיליון דולר, וברבעון עמד על 35 מיליון דולר. רווחי בזן בסיכום הרבעון הסתכמו ב-17 מיליון דולר.

עיקר פעילותה של בזן, הנשלטת על-ידי החברה לישראל והפטרוכימיים, מתרכזת בתעשיית זיקוק הנפט (בעיקר סולר ובנזין) ורווחיותה מושפעת ממרווח הזיקוק - ההפרש בין מחירם של מוצריה לבין מחירי חומרי הגלם שהיא רוכשת כדי לייצר אותם. מחירי הנפט הנמוכים גררו צניחה של 41% בהכנסותיה השנתיות, ל-5.5 מיליון דולר, אולם הרווח הגולמי השנתי קפץ ב-190% והגיע ל-573 מיליון דולר והרווח התפעולי טס ב-550% ל-404 מיליון דולר.

בבית ההשקעות פסגות הביעו היום אכזבה מתוצאות הרבעון הרביעי, וציינו כי "על אף סביבה עסקית חיובית, לצד פעולות נכונות שביצעה בזן, תוצאות הרבעון היו מאכזבות". אכזבת המשקיעים באה לידי ביטוי גם בתגובת המניה, שאיבדה היום כ-5%, ומשקפת לחברה שווי של 4.7 מיליארד שקל.

גם נתוני מרווחי הזיקוק פוערים פער בין התוצאות השנתיות לרבעוניות: בסיכום שנתי מרווח הייחוס הממוצע עמד על 4.8 דולר לחבית, לעומת 2 דולר ב-2014, והמרווח המנוטרל של בזן עמד על 9.2 דולר לחבית לעומת 6.4 דולר; ואולם, ברבעון הרביעי ירד מרווח הייחוס הממוצע ביחס לרבעון המקביל מ-3.9 דולר ל-3.5 דולר לחבית, ואילו המרווח המנוטרל הרבעוני ירד מ-9.8 ל-6 דולר לחבית.

את עיקר הירידה במרווח הזיקוק הרבעוני מייחסים בבזן לשחיקה משמעותית בתרומת הגז הטבעי בעקבות ירידת מחיר המזוט, המהווה אנרגיה תחליפית לגז הטבעי, שחיקת תרומתו של מתקן המידן בעקבות צמצום מרווח הסולר, וכן לתקלות שנרשמו בחלק מהמתקנים שאינם מתקני זיקוק גלם (מתקני המשך).

מנכ"ל בזן, אבנר מימון, אמר בעניין זה כי "הרווח הנקי המנוטרל הרבעוני כנראה היה נמוך מהציפיות, אבל לטעמנו מדובר במשהו מאוד נקודתי ושצפוי להשתפר. לכן, כדאי להסתכל על 2015 כולה, שהייתה עבורנו שנה פנומנלית".

בעניין התוצאות השנתיות, הוסיף מימון כי "יצאנו מ-2015 הרבה יותר חזקים ממה שנכנסנו אליה, גם בזכות המהלכים הפיננסיים שננקטו בחברה להארכת מח"מ החוב, הפחתת הריבית וגיוון מקורות האשראי, וגם בזכות הרווח שהצגנו אחרי ארבע שנים מצטברות של הפסדים. לכן אנחנו מרגישים עם התוצאות מאוד טוב". מימון, שנכנס לתפקידו בספטמבר האחרון, הוסיף כי "בזן ידעה לנצל במהלך השנה הזדמנויות לשיפור רווחיותה, לצד המשך יישום הפעולות הנגזרות מהעמקת הסינרגיה התפעולית בקבוצה".

תוצאות בזן
 תוצאות בזן