קברני עסקים

מדוע מעודדות ערי העולם מלונות שמציעים רק לינה וחדר רחצה

מלון פסטורל כפר בלום / צילום: אורלי גנוסר

תיירות היא כלי בהתחדשות עירונית. כך משתפצים בניינים, רחובות העיר מתייפים והעסקים המקומיים נהנים מלקוחות מתחלפים - התיירים.

תיירים משתלמים לעיר בכל מקרה. כי מוציאים עליהם מעט, ומרוויחים עליהם הרבה: הם לא צריכים גן ילדים ושירותי רווחה, אבל הם צריכים לאכול ולשתות, ולבלות בערב, צורכים מסביב לשעון ואף מוכנים להוציא יותר כי בחופשה היד פחות קפוצה מאשר בשגרת היום יום. ואכן, כשבתי המלון הבינו זאת הם המציאו את "הכל כלול", כדי לגרום לאורח לבלות בתוכם כמה שיותר. צוות המלון מפזר פיתויי צריכה בבריכה, במסעדות, בחנויות, במתקני ספא, והכסף שיוצא שם זורם לקופת המלון, או לקבלני משנה שהוא גוזר קופון מהכנסתם.

מלונאות כזו אינה תורמת לעיר, ובמקרים קיצוניים אף גורמת לעסקים מקומיים להתייתר, להיסגר ולהיקבר.

מלון בלי ארוחת בוקר

ערים הבינו את הפגם, ובתהליכי ההתחדשות העירונית הנוכחיים החלו לעודד בתי מלון שמציעים לינה בלבד, הדוחפים תיירים לצרוך כל מה שאינו לינה ורחצה - בחוץ, ולתרום לעסקים העירוניים.

מלון כזה נפתח החודש בפלורנטין בתל אביב. אין בו חדר אוכל, רק חדרי שינה מרוהטים בפשטות.

המלון, שעוצב עם חזית בניין שמרעננת את הרחוב, יועיל לשכונה, יגוון את תנועת העוברים והשבים, יוסיף צרכנים לעסקים הקיימים, ויוליד בה עסקים חדשים. בקומת הקרקע כבר נפתחה מסעדה אסיאתית שמציעה תפריט שף במחיר וסגנון גבוה מהשכיח במסעדות השכונה עד היום.

הגיוון שמביא איתו המלון מבורך, אבל הוא מזכיר סכנה אחרת, הטמונה בהבדל בסוג השירותים שצורכים תיירים ותושבים. תושב צריך מכולת, מתקן אופניים, וטרינר ומספרה, שיכולים לשלם שכר דירה נמוך משל מסעדות יוקרה, בוטיקים לאופנה וחפצים מעוצבים, הפונים לתיירים.

בעל נכס מסחרי ישמח להחליף דייר מסוג מכולת בדייר מסוג מסעדה, שתשלם יותר, וגם תשפץ את חזית המבנה. הוא ירוויח יותר כסף, אולי גם ישביח את הנכס, אבל לתושבים תהיה פחות מכולת. כשיותר ויותר מסעדנים יגלו את הפוטנציאל, כבר לא יהיו מכולות בכלל, וגם מתקן האופניים וחנות המזון לחיות מחמד יקברו תחת עסקים שפונים לקהל התיירים החדש, ויכולים לשלם שכר דירה גבוה ממש.

ג'נטריפיקציה מסחרית

תהליכים כאלה, שבתחילת הדרך מאותתים על התחדשות עירונית מבוקשת, אבל טמון בהם סיכוי לג'נטריפקציה מסחרית שתפגע בתושבים בעתיד, הם בעיה שערים רבות בעולם מתמודדות איתה.

לכן למשל, בלונדון שינוי ייעוד שטח מסחרי הוא הליך שדורש אישור מיוחד, מכולת לא יכולה להפוך לבוטיק יוקרה, רק כי התחלף הדייר ובעל הבית החליט. מאותה סיבה בסן פרנסיסקו יש לתושבים זכות להתערב בתוכן מסחרי של חנות בשכונתם, ובערי הולנד שקלו בעבר להחיל את כללי ההגנה על שכר דירה במגורים גם על שטחי מסחר.

כדי לקיים התחדשות עירונית מחייה ולא דורסת, צריך להקדים ולחשוב על מנגנוני איזון אורבניים שמיטיבים עם התושבים לאורך זמן, ולא רק מחדשים את הארכיטקטורה שבסביבתם.