מחיר הקפה בעולם צנח 33% - שטראוס ואסם לא הורידו מחיר

דווקא ביום בו הכלכלן הראשי במשרד האוצר מדווח כי מחירי המזון בישראל ירדו משמעותית, ברור שכל ירידת מחירים לצרכן הייתה על חשבון הקמעונאים, לא יצרניות המזון ■ אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי: "אלה החיים כאן בארץ. למה? כי הם יכולים"

מחירי המזון בישראל ירדו באופן משמעותי בשנתיים האחרונות - כך קובע הכלכלן הראשי של משרד האוצר בסקירתו השבועית. עם זאת, מחירי המזון בישראל עדיין גבוהים בהשוואה לרוב מדינות ה-OECD.

ירידת המחירים תואמת את מגמת הירידה של מדד המחירים לצרכן ובאה על רקע ירידה במחירי הסחורות בעולם ומדיניות הממשלה לפתיחת השוק ליבוא, להורדת המע"מ ולהכנסת מוצרי מזון נוספים לפיקוח מחירים.

ב-2015 חלה ירידה ברוב מחירי חומרי הגלם בעולם. כך מחיר הקפה צנח ב-33%, מחיר החיטה ב-21%, מחיר הבשר ב-19%, מחיר התירס ירד ב-17% ועוד. בתוך שנתיים בלבד רשם מדד מחירי סחורות המזון ירידה של 21%. קטגוריית המזון היחידות שבהן לא נרשמה ירידת מחירים בשנה שעברה מאופיינות בחסמי יבוא רגולטורים ומהותיים, כמו למשל ירקות, פירות ודגים. 

למרות ירידה חדה במחירי הסחורות, בדיקת "גלובס" מעלה כי יצרניות המזון בישראל לא גלגלו את הירידה לרשתות השיווק וממילא לצרכן הישראלי. מכאן שלרוב, ירידת המחיר לצרכן הייתה על חשבון הקמעונאים.

לדברי אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת ויקטורי, במרבית המקרים יצרני המזון לא הורידו את המחירים בעקבות הירידה בחומרי הגלם. לדבריו, "לא נתקלתי בירידות מחיר, בטח לא במחירונים. אולי עשו פה ושם מבצעים, אבל אמור לבוא שינוי במחיר הקטלוגי ולא כמבצע. זה מדהים, אבל זה לא חדש. אלה החיים כאן בארץ. למה? כי הם יכולים".

כך או כך, הצרכן הישראלי לא מרגיש את ירידת המחירים. בסקר עדכני השיבו 93% מהנשאלים כי מחירי המזון עלו במשך השנתיים האחרונות, בהשוואה לאחוז זניח בלבד שסבר שמחירי המזון ירדו.

הדוגמה הבולטת ביותר היא קטגוריית הקפה, שבה, על אף הצניחה החדה במחירים בעולם, שטראוס ואסם השולטות במכירות לא הורידו את המחירים לקמעונאים. ב-2015 נרשמה ירידת מחיר ממוצעת של 3.3% בלבד במחירים לצרכן בקטגוריית הקפה והתה.

מקבוצת שטראוס נמסר בתגובה: "הקקאו האפקטיבי הנמכר לספקים נמצא בשנתיים האחרונות בשיא של כל הזמנים, ולא ירד, ולמרות זאת הורדנו את המחיר לצרכן במארס ב-10%. בעולם הקפה רק בחודש ינואר האחרון הורדנו את מחיר מוצרי הקפה המיובש בהקפאה ב-13%, ומעבר לכך אנחנו מזה שנתיים בשחיקה משמעותית של המחיר האפקטיבי לצרכן. ניתן לראות זאת בנתוני סטורנקסט".

מאסם לא התקבלה תגובה.