הריגת המחבל בחברון: 30 אלף שיחות ברשת; 74% תמיכה בחייל

עם התומכים נמנים גם גולשים מהמרכז ומהשמאל - כך עולה מנתוני Vigo, חברה לניטור מידע ברשתות חברתיות מקבוצת יפעת

חייל מוציא להורג פלסטיני / צילום: מהוידאו
חייל מוציא להורג פלסטיני / צילום: מהוידאו

הסערה שעורר הירי של חייל צה"ל בראשו של המחבל מחברון, בעת שזה שכב מנוטרל על הקרקע, חלחלה גם לרשתות החברתיות. בסוף השבוע האחרון נרשמו לא פחות מ-30 אלף שיחות במדיה החברתית סביב הירי, שנכתבו על-ידי יותר מ-25 אלף גולשים. בשונה מאירועים שעוררו בעיקר תגובות מתלהמות - הפעם התנהל שיח מנומק. אורך תגובה ממוצעת היה יותר מ-50 מילים. נתונים אלה ואחרים עולים מבדיקה שערכה Vigo, חברה לניטור מידע ברשתות חברתיות מקבוצת יפעת.

מהנתונים עולה עוד כי 74% מהגולשים מגבים את החייל היורה. אם בתחילה נדמה היה כי מדובר רק באנשים המזוהים עם הימין הקיצוני, לאורך סוף השבוע הורחבה התמיכה גם לציבור המזוהה עם המרכז ואף לגולשים שטוענים כי הם מצביעי שמאל.

מבין התומכים בחייל, 35% טוענים כי הוא ביצע את תפקידו, ומפנים את האצבע המאשימה כלפי ההנהגה המדינית שהתנערה מאחריות ו"תקעה לו סכין בגב". רוב הביקורת מופנית לשר הביטחון (1,400 שיחות), הרמטכ"ל (1,200 שיחות) ודובר צה"ל (1,100 שיחות). גם ראש הממשלה בנימין נתניהו סופג ביקורת, והוא ממוקם רק במקום הרביעי (1,000 שיחות).

 

27% מהתומכים הגיבו בהתלהמות והאשימו את ארגון "בצלם" (3,400 שיחות) ואף את "שוברים שתיקה" (1,000 שיחות). התגובות כללו שימוש בקללות וקריאות לאלימות ("צריך לעשות גם להם וידוא הריגה") ושימוש בסיסמאות. גולשים אלה אף הגיבו נגד כל מי שהעז להביע ביקורת על מעשה החייל, לרבות אנשים מהמחנה הימני, כגון יהודה גליק, שכתב בפייסבוק "זה שהמחבל בא לחברון על דעת לא לצאת משם בחיים, לא מצדיק את ההתנהגות המזעזעת של החייל".

24% מהתומכים בחייל מנמקים זאת בעילה ביטחונית. לטענתם, לא ניתן היה לדעת אם המחבל נשא על גופו מטען חבלה או שהיה מסוגל לקום ולפגוע שוב בחיילים, ולכן מוטב היה לחסל אותו. 14% קראו לציבור ולתקשורת להמתין עם הביקורת עד לתוצאות החקירה.

התמיכה באה לידי ביטוי בצורות נוספות: פוסט שפרסמה בפייסבוק אחותו הגדולה של החייל, שבו כתבה בין היתר "אנחנו מרגישים שאת הסכין שהמחבל שמט על הכביש בחברון, המערכת תקעה לאחי הקטן בגב", זכה עד כה ל-7,000 שיתופים.

18% מהגולשים מתנגדים למעשיו של החייל. קבוצה זו כוללת בעיקר גולשים המזוהים כפעילי שמאל. 57% מהמתנגדים מצטטים את תגובת צה"ל הרשמית וטוענים כי וידוא הריגה במחבל מנוטרל הוא רצח.

31% הגיבו בתגובות מתלהמות שכולל הפניית אצבע מאשימה כנגד הימין הקיצוני וכנגד חברי כנסת ימניים. גם עמדה זו מגובה בסיסמאות ("די לכיבוש") אך לא בשיח ענייני. 12% מהגולשים שמתנגדים למעשה הגיבו בציניות או בהומור שחור.

בשונה מהסערה המתחוללת ברשת, בקרב נבחרי הציבור נרשמו תגובות מעטות ומאופקות: למעט ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) שהגיב בתמיכה חד-משמעית, שאר חברי הכנסת מהימין קראו לתת לצה"ל לבצע את עבודתו.

עד היום בבוקר הגיבו לפרשה 15 חברי כנסת בלבד. מן הימין הגיבו: השרים נפתלי בנט ומירי רגב וחברי הכנסת נורית קורן, יואב קיש, עודד פורר, אמיר אוחנה, מוטי יוגב, מירב בן-ארי ואביגדור ליברמן.

ששת חברי הכנסת מהשמאל שהגיבו, בחרו להפנות אצבע מאשימה: זהבה גלאון נגד ראש הממשלה ושר הביטחון, נחמן שי נגד ראש הממשלה, יואל חסון נגד יאיר לפיד, מיכל רוזין נגד כלל הממשלה, ושלי יחימוביץ' ציטטה בדבריה תגובות תוקפניות כנגד יהודה גליק.

שיח מנומק ברשת סביב פרשת החייל היורה
 שיח מנומק ברשת סביב פרשת החייל היורה