נתניהו מגיב: "פסיקת בג"ץ - נזק קשה לכלכלת ישראל"

ראש הממשלה: "נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק בעקבות פסיקה תמוהה זו" ■ "ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב הערב (א') בפייסבוק שלו תגובה ראשונה להחלטת בג"ץ לבטל את מתווה הגז. לדבריו, ההחלטה "מאיימת קשות על פיתוח מאגרי הגז של מדינת ישראל".

נתניהו כתב כי "ישראל נתפסת כמדינה עם התערבות משפטית מוגזמת שקשה לעשות בה עסקים. בוודאי שלאיש אין מה לחגוג על כך שהגז עלול להישאר במעמקי הים ושמאות מיליארדי שקלים לא יגיעו לאזרחי ישראל. נחפש דרכים אחרות להתגבר על הנזק הקשה שנגרם לכלכלת ישראל בעקבות פסיקה תמוהה זו".

כזכור, שופט בג"ץ החליטו לבטל את המתווה ולהחזיר אותו לכנסת, בטענה כי סעיף היציבות צריך להיות מעוגן בחקיקה בכנסת ולא בהחלטת ממשלה. השופטים כתבו כי "פסקת היציבות נקבעה בחוסר סמכות, ודינה בטלות. זאת מן הטעם שהיא נקבעה בניגוד לכלל הבסיסי במשפט המינהלי בדבר איסור על כבילת שיקול-הדעת של הרשות".

 

נזכיר כי בחודש שעבר ביקש נתניהו להופיע בפני שופטי בג"ץ ולהגן על מתווה הגז. הוא ציין כי הופעתו "נועדה להמחיש את החשיבות האדירה שאני מייחס להמשך מהיר וחלק של יישום מתווה הגז. החשיבות היא לא רק לכלכלה של מדינת ישראל אלא גם לביטחון הלאומי שלה, לביטחון האנרגטי שלה, ליחסים המדיניים שלה, למעמדנו במזרח התיכון".

הוא גם הזהיר כי "כל עיכוב עלול להוביל לקבירת המתווה", וכי "למתווה שאושר אין חלופה אמתית ריאלית, ואני חרד מפני ההשלכות של עיכוב נוסף. כל עיכוב יכול להוביל לנזק חמור, משמעותי וארוך טווח למדינת ישראל".

לדברי ראש הממשלה, "תמכתי במתווה שגובש כי אנחנו נמצאים במצב דוחק מאד, ואין לנו חלופה אחרת. ללא ספק, אם אין מתווה לא תהיה תחרות, לא תהיינה השקעות, לא יהיה פיתוח של שדות קיימים או חדשים. אבל עם המתווה יש סיכוי ריאלי לכל היעדים האלה".

לטענתו, "מרוב כוונות טובות, אנחנו יכולים להחמיץ הזדמנות-פז היסטורית. אנחנו יכולים לעזור למדינת ישראל למצות את אוצרות הטבע שלה. פיתוח שדות הגז של מדנית ישראל הוא אחד היעדים המרכזיים שהממשלה מטפלת בהם בשנים האחרונות".