משרד הבינוי ישקיע 280 מ' ש' בשיקום שכונות בפריפריה

במסגרת תוכנית שיקום השכונות תממן המדינה שיקום פיזי של מבנים ושל שטחים ציבוריים בשכונות שייבחרו ברחבי הארץ לצד פעילויות חברתיות ותוכניות לפיתוח מנהיגות קהילתית

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, וסגנו, ז'קי לוי, מחזירים את תוכנית שיקום השכונות - כך הכריזו היום (ג') השניים במסיבת עיתונאים שכינסו ביפו. במסגרת התוכנית יממן משרד הבינוי והשיכון שיקום פיזי של מבנים ושל שטחים ציבוריים בשכונות שייבחרו ברחבי הארץ לצד פעילויות חברתיות ותוכניות לפיתוח מנהיגות קהילתית.

תקציב התוכנית האמורה עומד על 280 מיליון שקל, ועל פי השר גלנט וסגן השר לוי, תקציב זה יושקע בשלב הראשון בשכונות בכ-40 ערי פריפריה. מדובר ביישובים הנמצאים באזורי נגב גליל, כהגדרתם בחוק הרשות לפיתוח הנגב ובחוק לפיתוח הגליל, ביישובים אשר הוכרזו כשכונות שיקום בהתאם להחלטת הממשלה וביישובים הנמצאים באשכול "עד 5" במדד הסוציו-אקונומי לפי דירוג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

את הפרויקט מתכננים במשרד הבינוי והשיכון להפעיל בשתי פעימות. הראשונה עתידה לצאת אל הפועל באופן מיידי, והשנייה תתחיל בכפוף להשלמת תהליכי האישור הנדרשים. "מטרת התוכנית היא צמצום פערים בין אזור המגורים של אוכלוסיות המרקם הותיק לאזורי הבנייה החדשה בערים", כך נמסר היום ממשרד הבינוי והשיכון. "מלבד שיפור תנאי הדיור והפיכת הסביבה לנעימה ובטוחה יותר, התוכנית תכלול פרויקטים חברתיים של פיתוח מנהיגות מקומית שתהיה שותפה לחיזוק הקהילה".

על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, היישובים והמועצות שייכנסו לתוכנית בשלב הראשון של יישומה הם: אופקים, אילת, באר שבע, דימונה, ירוחם, לכיש, מרחבים, נתיבות, קרית גת, רהט, שדות נגב, שדרות, תל שבע, בית ג'אן, בית שאן, גלבוע, ג'דידה מכר, חצור הגלילית, טבריה, ינוח ג׳את, ירכא, מגדל העמק, מרום הגליל, מעלה יוסף, מעלות תרשיחא, נצרת, סאג׳ור, עפולה, עמק המעיינות, צפת וקריית שמונה.

היישובים והמועצות שעתידים להיכלל בפרויקט במסגרת הפעימה השנייה, יישום שתלוי בתקצוב נוסף של התוכנית, הם: מצפה רמון, נהריה, נצרת עלית, עכו, ערד, קצרין ושלומי.

נציין כי על פי התוכנית מי שיהיה אחראי על הביצוע הן החברות המשכנות, עמידר ועמיגור, שיבצעו את הפרויקט בערים בהתאם לחלוקה האזורית ביניהן.

"התרגלנו במשך שנים למציאות שבה ליותר מדי אנשים אין", כך אמר היום השר גלנט, "הצעדים שבהם נקטנו מאז כינון הממשלה הנוכחית, מוכיחים שהפתרונות קיימים וזמינים, ושהדאגה לציבור, ובתוכו השכונות החלשות, לא תלויה בתקציבים, אלא בהסתכלות חברתית. פרויקט 'שיקום שכונות חוזר' הוא לא תוכנית דיור - הוא תוכנית של אנשים ושל קהילה. קהילות חזקות בכל רחבי הארץ הן הבסיס האיתן של החברה שלנו".

סגן שר הבינוי והשיכון, ז'קי לוי הוסיף לדברי השר ואמר: "אני גאה להחיות מחדש את אחד הפרויקטים המהפכניים והטובים שנולדו כאן בתקופת כהונתם של מנחם בגין ז"ל ושל אבי ומורי, דוד לוי, בזמן שכיהן כשר הבינוי והשיכון, בסוף שנות ה-70. התוכנית תתניע תהליך אשר בתום השלב הראשון שלו ייהנו כ-40 יישובים מאזורי הפריפריה מהנגב והגליל מעשייה משמעותית רחבה ומקיפה הן בהיבט החברתי והן בהיבט הפיזי.

"בשעה שהמדינה מכוונת לבנות עוד ועוד שכונות חדשות שיביאו אליהן אוכלוסייה חזקה, ראוי היה שמישהו ייתן את הדעת על ההזנחה רבת שנים ורחבת היקף בכל הנוגע לשכונות הוותיקות שהפכו לחצר האחורית של מדינת ישראל. אנו נצמצם את הפערים ונגשר על התהום שנפער בין החדשים והחזקים לבין אלו הוותיקים והחלשים. אני גאה שבסופו של מאבק עיקש בסוגיית התקציב שיוקצה לטובת הפרויקט הצלחתי להגיע להבנות והסכמות עם שר האוצר, משה כחלון בנושא", אמר.