נאור: חלק מהביקורת על בג"ץ לא ראויה במדינה דמוקרטית

בטקס חניכת היכל המשפט בבית שמש דחתה נשיאת העליון את הביקורת שנשמעת לאחרונה על בג"ץ: "ביקורת עניינית על פסיקה היא לגיטימית, אך נשמעו דברים שלא ראוי היה להשמיעם"

השופטת מרים נאור / צילום: אוריה תדמור
השופטת מרים נאור / צילום: אוריה תדמור

שוב בית המשפט העליון נמצא תחת מתקפה, כשהפעם היה הגורם לכך הפסיקה של הבג"ץ בנוגע למתווה הגז. בג"ץ קבע כי "פסקת היציבות" במתווה, שקובעת כי מדינת ישראל מתחייבת שלא לשנות את החוק במשך 10 שנים, אינו חוקתי, ונתן לממשלה שנה לתקן את הסעיף הזה, בין אם בדרך של חקיקה ובין אם בדרך של ביטול הסעיף.

מיד לאחר פרסום פסק הדין החלו פוליטיקאים רבים למתוח ביקורת על בג"ץ, ואף חלק מהפעילים בשוק ההון התגוללו על הבג"ץ, כשיש להדגיש כי המתגוללים נמצאים עמוק בתוך הפוזיציה. 

מרים נאור, נשיאת בית המשפט העליון, נדרשה היום (ג') לביקורת המאוד לא מנומסת של חלק מהפוליטיקאים ואמרה בטקס חניכת היכל המשפט בבית שמש כי "הדברים היו בוטים הן בסגנון והן בתוכן. ביקורת עניינית על פסיקה היא לגיטימית, אך יש להצטער על כך שלחלק מהדברים ששמענו אין קשר לפסיקה, וחלק מהדברים נאמרו אפילו בטרם נקרא פסק הדין או אפילו תקצירו".

לדברי נאור, "נשמעו דברים שלא ראוי היה להשמיעם. חלק מהדברים שנשמעו, גם מטעם גורמים ברשות המבצעת וברשות המחוקקת, אינם מתאימים למדינה יהודית ודמוקרטית המכבדת את שלטון החוק ואת עצמאות הרשות השופטת. בית המשפט ימשיך בדרכו בלא מורא ובלי משוא-פנים".

לציין כי משורה ארוכה של עתירות לבג"ץ כנגד מתווה הגז התקבלה עתירת המרכז האקדמי למשפט ועסקים, עתירה שנתמכה בחוות דעת של ד"ר עומר דקל מומחה למשפט מנהלי ודיני מכרזים. העתירה בחרה, בניגוד לעתירות אחרות, שלא להתייחס לנושא המחירים שהם תולדה של מו"מ בשוק החופשי בין רוכש למוכר ואף לא לשימוש בסעיף 52 שהוא (גם לדעת הרוב בבג"ץ) למעשה פרוגרטיבה של הממשלה, ולהתייחס רק לנושא המשילות ולסעיף הכבילה שהוא מעולמות המשפט המנהלי ושומט למעשה את הקרקע מתחת לרגלי הכנסת.