בזק בינלאומי חויבה בפיצוי 10,000 שקל על ספאם - ולא שילמה

לדברי התובע, המסר שקיבל מבזק בינלאומי הוא שמצדם הוא יכול לפנות להוצאה לפועל: "זו הדרך שלהם לטרטר אותי ולקוות שאתייאש" ■ עו"ד טל אשל: "כשנתבעות לא משלמות את מה שפסק ביהמ"ש, יש לפתוח תיק הוצאה לפועל ולא לחכות"

בזק בינלאומי לוגו / צילום: יחצ
בזק בינלאומי לוגו / צילום: יחצ

נניח שפסקו לטובתכם פיצוי בגין חוק הספאם. שמחים וטובים לב אתם שבים לביתכם עם עוד כמה אלפי שקלים בכיס (בתודעה) ועם סיפוק שמי שהפר את החוק צריך לשלם. אך מה קורה אם החברה שתבעתם מצפצפת על קביעת בית המשפט ומחליטה לא לשלם, כשהיא משלחת את התובע לפנות להוצאה לפועל - הנוהל שיש להפעיל במקרים כאלה? המקומם במיוחד הוא שלא מדובר בעסק קטן אלא בחברה גדולה – בזק בינלאומי.

וזה הסיפור: בסוף חודש פברואר האחרון פסק בית המשפט לתביעות קטנות בפתח-תקווה כי בזק בינלאומי תשלם 10,000 שקל לתובע בגין הודעות ספאם ששגרה אליו.

בזק בינלאומי ניסתה להטיל את האחריות על משווקת של החברה, שגם אותה תבע, בנימוק שהיא "שלחה את ההודעות שלא על דעתנו". אלא שבית המשפט סבר אחרת והטיל את האחריות על בזק בינלאומי ועל המשווקת. בעבור 10 הודעות שנשלחו שלא כדין באמצעות הודעות טקסט לטלפון הנייד שלו נקבע פיצוי המרבי בחוק – 10,000 שקל ועוד 1,000 שקל כפיצוי עבור התנהלות הנתבעות שלא הופיעו לדיונים קודמים בבית המשפט. הפסיקה קבעה כי הסכום ישולם בתוך 30 ימים מיום הפסיקה – תקופה שחלפה לפני ימים אחדים (כאשר במקרים אלה לא סופרים את הימים כימי עסקים אלא כימים ברוטו).

"במקרים בהם הנתבעות לא משלמות את מה שפסק בית המשפט, יש לפתוח תיק הוצאה לפועל ולא לחכות", אומר עו"ד טל אשל, מנהל אתר Tiktaklaw.co.il. 

לדברי התובע, המסר שקיבל לאחר שפנה לבזק בינלאומי הוא שמצדם הוא יכול לפנות להוצאה לפועל. "הרי מה אכפת להם שאני האזרח הקטן אפסיד יום עבודה, זמן וכסף על פתיחת התיק בהוצאה לפועל. זו הדרך שלהם לטרטר אותי ולקוות שאולי אתייאש", אמר ל"גלובס".

עוד יצוין כי המשווקת ניסתה להגיש בקשה לעיכוב פסק הדין, אלא שבקשתה נדחתה, ולכן התובע אמור היה לקבל את כספו זה מכבר.

נציין כי במקרה כזה רשאי התובע להפעיל מסלול מקוצר (עד לסכום של 10,000 שקל) בעלות של כ-300 שקל כדמי פתיחת תיק. עו"ד אשל מציין כי הסכום הזה, יחד עם ריבית והצמדה, יחזור לתובע בגבייה שתיעשה.

"זה תהליך פשוט, ואין מה לפחד ממנו", אומר עו"ד אשל ומשיא עצה חשובה: "אם אתם מתדיינים מול חברה שאתם תובעים ומגיעים להסכם פשרה, ההמלצה היא לא לעשות זאת במסגרת של מחיקת התביעה, אלא להגיש אותה כפשרה לבית המשפט. הסיבה היא בדיוק בגלל המקרה שמובא כאן – אם התביעה נמחקת, והסכום לא משולם, לא ניתן לגשת להוצאה לפועל, והדרך היא רק לתבוע מחדש". 

מבזק בינלאומי נמסר: "מדובר בהודעות שנשלחו על-ידי צד שלישי וללא אישורה של בזק בינלאומי, הודעות שמלכתחילה לא מוענו לתובע והגיעו אליו בשגגה. אנו נקיים את פסק הדין כלשונו למרות ערעור שהגיש הצד השלישי בנושא לפסק דין זה, כך שאין בחששותיו של התובע בסיס".