מחירי הדלק מזנקים ביום שישי: ליטר בנזין יתייקר ב-30 אגורות

תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 19 אגורות לליטר ללא שינוי מחודש קודם ■ בחודש האחרון מחירי הנפט בעולם טיפסו בעשרות אחוזים והעפילו לרמה של 40 דולר לחבית ■ כ-70% ממחיר הדלק מורכב ממסים שונים

תחנת דלק / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק / צילום: תמר מצפי

מחירי הדלק יעלו בלילה שבין חמישי לשישי ב-30 אגורות לליטר - כך דיווח היום (ד') משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. מדובר בעלייה הראשונה מאז תחילת השנה. העלייה נובעת מעליית מחירי הנפט בחודש האחרון, ומתווסף אליה המיסוי הגבוה שמטילה ישראל על הדלק. ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם ביוקר הדלק.

מחיר ליטר בנזין אוקטן 95 יעמוד בחודש הבא על 5.84 שקלים לליטר, עלייה של 30 אגורות מהחודש הקודם (5.42%). תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 19 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מהחודש הקודם.

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) לא יעלה על 4.99 שקלים לליטר, עלייה של 25 אגורות מהחודש הקודם (5.27%). תוספת בעד שירות מלא (ללא מע"מ) תעמוד על 16 אגורות לליטר, ללא שינוי מחודש קודם.

מחיר הבנזין מושפע באופן ישיר ממחיר הנפט שכמו בחודש הקודם, גם החודש ידע תנודתיות רבה. בשבוע הראשון החודש השלים הנפט עלייה של כ-10%. זאת לאחר פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב. אלה הצביעו על ציפייה להתאוששות הכלכלה העולמית. כפי שהסביר השבוע בשיחה עם גלובס, מייקל ברון, מומחה גז לשוקי דרום מזרח אסיה והמזרח התיכון, צמיחה כלכלית היא הדבר העיקרי שמשפיע על צריכת אנרגיה.

בשבוע השלישי צלל מחיר הנפט ב-10%. בין היתר לאור העלייה החדה במלאים בארה"ב (עלייה שבועית של 9 מיליון חביות), עלייה שהייתה גבוהה פי 3 מהתחזיות, ומנתונים לא מעודדים מסין.

נציין כי העלייה הגבוהה יחסית במחיר הבנזין נובעת גם מהמיסוי הכבד המוטל על מחירי הדלק, שעומד היום על כ-67%. הממשלה לא מסתפקת רק ב מס בלו קבוע, אלא משיתה מע"מ על המחיר כולל מס הבלו, קרי מס כפול.

על-פי סקר שערך בשנה שעברה אתר This is money, ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם ביוקר הדלק. חשבון הדלק ממוצע של אזרח בישראל עומד על 900 שקל, שמהווים כ-11% מהכנסתו. נורבגיה דורגה במקום הראשון ביוקר הדלק, והיא פועלת בחודשים האחרונים על-מנת להורידו.