היועמ"ש יאסור על נתניהו לכהן כשר התקשורת? פילבר מכחיש

מנכ"ל משרד התקשורת הכחיש בגל"צ את הפרסומים כי היועמ"ש יאסור על רה"מ לכהן כשר התקשורת בשל קשריו עם בעלי בזק שאול אלוביץ' ■ טוען: "האג'נדה של התקשורת לא מסתדרת עם החלטות המשרד"

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, החל באחרונה לבחון את משמעות יחסיו הקרובים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם איש העסקים שאול אלוביץ', בעל השליטה בחברת בזק. בתום הבחינה עשוי היועמ"ש להורות לנתניהו שמשמש גם כשר התקשורת להימנע מלקבל החלטות הקשורות בחברות שבבעלות אלוביץ', כדי למנוע חשש, ולו קל, של ניגוד עניינים.

מקורבים ליועמ"ש אמרו היום (ה') ל"גלובס" כי הבחינה עדיין נמצאת בראשיתה, ומוקדם להסיק מסקנות כלשהן לגביה. אם וכאשר תתקבל החלטה דומה על ידי היועמ"ש, יוכל נתניהו להעביר סמכויות למנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, כך שפילבר יעסוק לבדו בענייני אלוביץ'. נסביר כי החלטה של היועץ המשפטי לממשלה ולפיה נתניהו נגוע בניגוד עניינים לגבי בזק, משמעותה שרה"מ לא יוכל להתערב ברוב הנושאים המהותיים בשוק התקשורת, וזאת בשל העובדה שבזק פועלת בכל תחומי התקשורת, ולכן הוא גם עשוי להיות בניגוד עניינים לגבי מתחרותיה.

פילבר הכחיש הבוקר בראיון לגלי צה"ל כוונה שמסתמנת לאסור על נתניהו לעסוק בענייני בזק. "אני יכול להכחיש בצורה מוחלטת ומלאה", אמר מנכ"ל משרד התקשורת. "אני יכול לומר בצורה ודאית שכל ההחלטות שמטופלות ומתקבלות במשרד התקשורת מתקבלות בצורה מאוד מקצועית, בעבודה מטה מאוד מסודרת".

לדברי פילבר, משרד התקשורת הוא גוף שעובד מול שוק פתוח, כשכולם יודעים הכול: "כל החלטה שלי או של כל פקיד אחר במשרד עוברת אין-סוף בדיקות של יועצים משפטיים וכלכלנים. כל הגופים האחרים בשוק יכולים להביע את דעתם, ואם לא מוצאת חן בעיניהם ההחלטה - הם יכולים להגיש בג"ץ, וזה קרה לא מעט בשנה האחרונה. הבעיה של התקשורת עם ראש הממשלה היא שהיא החליטה מה היא רוצה לעשות במשרד התקשורת. יש להם בעיה - כבר שנה שלמה אנחנו עושים את הדברים הפוך, וזה לא מסתדר להם עם האג'נדה.

"במסגרת ועדה להסדרת שידורים, אנחנו רוצים לעשות רפורמה שתפתח את שוק התקשורת לתחרות ותקטין את מעורבות הממשלה. אנחנו הולכים לקבל החלטה דרמתית - לבטל את היכולת של שר התקשורת למנות דירקטורים בחברות החדשות".

מאז מונה נתניהו לשר התקשורת ומינה את מקורבו פילבר לתפקיד מנכ"ל המשרד, השתנה באורח פלא היחס כלפי קבוצת בזק. בענף התקשורת גוברת ההערכות שהמשרד מגלה יחס מועדף לבזק שמשפיע על קבלת ההחלטות במשרד ומסכל החלטות שעשויות להזיק לה. ישנן לא מעט דוגמאות שבהן בזק זכתה ליחס מועדף לכאורה, ודי אם נזכיר את נושא הרפורמה בשוק הקווי והכללת הטלפוניה בתוכה - שלא קורית בגלל לחצים של בזק וטיפול בעייתי של פילבר בסוגיה שנתקל בהתנגדות משרד האוצר ומשרד המשפטים.

משרד התקשורת ובזק לא הגיבו לידיעה.