העתיד הלא נודע

מה צפוי במסחר המקומי במט"ח בעתיד הקרוב, ומהם הגורמים שישפיעו

דולר - יורו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דולר - יורו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אנו עוברים, שוב, תקופה "מעניינת" בהקשר הקורלטיבי של שוקי ההון הישראלים. באופן טבעי, מתקיימת קורלציה הפוכה בין מחיר הדולר המקומי למחיר מדד המניות העיקרי שלנו, מדד ת"א 25. כאשר זה עולה, השני יורד, וההיפך.

לכן, כאשר אנו חוזים בימים אלו בירידה בשניהם, בו זמנית, עלינו להניח שזו הוכחה לכך שעיקר ההשפעה על לפחות אחד מהם מגיעה מחוץ לגבולות ארצנו. נושא סקירה זו הוא המט"ח המקומי, דהיינו הדולר אצלנו, ולכן נתרכז בו, ונאמר שמה שמשפיע עליו היא תנועת מחירו של הדולר האמריקאי בעולם, וזאת הרבה יותר מן ההשפעה של כל גורם מקומי אחר.

כשלב נוסף של התעניינות נשאל את עצמנו: מהו הכלי הפיננסי המייצג הכי טוב את מצבו של הדולר בעולם? הדולר-אינדקס, כמובן, כאשר המטבע האירופי, האירו, מככב שם בבולטות יתרה. לכן, בהסקה לוגית טריוויאלית נגיע למסקנה שאם נרצה לדעת משהו על גורלו של הדולר אצלנו יהיה זה נבון לבחון את מצבו של אותו מטבע אירופי. ואכן נעשה זאת בעזרת הגרף השבועי שלו:

גרפים עבור הסקירה האחרונה
 גרפים עבור הסקירה האחרונה

לא השתנה רבות מאז סקירתי האחרונה את נכס זה, בפורום זה. עיקר הדברים הוא, שכל האלמנטים שדברתי עליהם, כמחזקי הסבירות להמשך חיובי, ממשיכים להתקיים.

נכון, ש:
• מתקיימת הרחבה כמותית של 80 מיליארד אירו בחודש (!!) 
• הנתונים הכלכליים של גוש האירו ממשיכים להיות די חלשים 
• קיימת התגברות בסכנות הגיאו-פוליטיות (טרור) ביבשת 
• יש סכנה לאי יציבות חברתית, בדמות עלייה של קיצוניים, ובחירות חשובות מתקרבות 
• ולבסוף, ישנה סכנה לפירוק בריטניה מן האיחוד האירופי 
כל זה נכון.

אבל המחיר, הוא, ממשיך להראות עוצמה. וזה, תמיד, אבל תמיד, מה שקובע עבורנו כסוחרים-משקיעים.

הבה נציין את הנקודות העיקריות בצד הטכני של הדברים:
• תחתית כפולה, סביב 1.05, עם סטייה חיובית עם המומנטום (3 סגול)
• פריצת קו המגמה היורד (1), התוחם את המחיר מאז תחילת הירידה הגדולה
• בדיקה מלמעלה של אותה פריצה (4 סגול)
• בשבוע באחרון, פריצת ההתנגדות סביב אזור ה-1.14, וזאת בעקבות צפי למסלול ריבית מתון יותר בדולר האמריקאי (1 סגול).
• תיקון Fibonacci מינימאלי של פחות משליש מן הירידה הגדולה (2 סגול)
• רמת תיקון השליש עומדת ממש אחרי רמת התנגדות היסטורית חשובה סביב 1.17
סה"כ מערך די מכובד של סיבות להיות חיוביים, לפחות עבור הטווח הקצר-בינוני.

ואיך כל זה נראה מנקודת המבט של הדולר-שקל עצמו? הנה הגרף השבועי שלו:

גרפים עבור הסקירה האחרונה
 גרפים עבור הסקירה האחרונה

כאן הדבר הרבה פחות מפורט, ואעיז לומר הרבה פחות מסובך. הנחת היסוד ש"ישבה" אצל הרבה מאוד מן הפעילים הייתה שהמשולש המתכנס, בין קווי המגמה 1 ו-2, נבנה מן הצורך לעכל העלייה הגדולה שקרתה מאמצע 2014 עד תחילת 2015 (1 סגול).

על פי דין ספרי הניתוח הטכני, דשדוש "מעכל זמן" כזה היה אמור להיפתר על ידי פריצה מעלה דווקא, דהיינו בכיוון הכניסה לתוך אותו משולש. מה שקרה בשבוע שעבר טרף את הקלפים, וזו הסיבה שהופעלו כל כך הרבה פקודות קטיעת הפסד בשבירה מטה (2 סגול). העובדה שהמחיר מתחת לממוצע ארוך הטווח, זה של ה-200 יום, אינה עוזרת גם היא.

בינתיים, התנועה נעצרה סביב הגבול ההיסטורי הקלאסי של 3.75, שבו החליט בנק ישראל להתערב, ולהראות לנו כמה חשובה בעיניו תמיכה זו. כמו כן, רק עכשיו, המומנטום מביע שלילה מעשית, וזאת אחרי הרבה מאוד זמן של אדישות (4 סגול).

הבה נודה על האמת מיד: מה שמעניין הוא העתיד הלא נודע.

בנאומה האחרון, הנגידה יילן האירה לכיוון חולשה בדולר העולמי. לכן, יחד עם סקירת האירו לעיל, יהיה זה נבון, לדעתי, לבחון את הצד השלילי של הדברים בדולר המקומי, כסבירות המעניינת יותר, וזו אומרת לנו שבדרך מטה ישנה רמת תמיכה פחות חשובה מן הנוכחית, סביב 3.67, ואם זו תיכנע, ישנו "חור שחור" טכני עד סביבת 3.40 (3 סגול).

לא נגיע לשם ביום אחד, אבל ההגעה לשם, בכלל, יכולה להיות די כואבת עבור מי שתלוי בשקל חלש לקיום רווחיות סבירה, כמו סקטור הייצוא שלנו. פתור בלא כלום אי אפשר, ולכן אומר: חזרה לתוך המשולש, ובמיוחד עלייה מעל 4, תשנה את הכול, ותחזיר ורוד ללחיים של האופטימיים המאוכזבים.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.