המשביר לצרכן: ההפסד ב-2015 הצטמצם ל-4 מיליון שקל

זאת אחרי שיפור בתוצאות הרבעון הרביעי ■ החברה נהנתה מצמצום ההפסדים מפעילויות מופסקות ■ לצד שחיקה ברווחיות בתי הכלבו והדראגסטורים, נרשם שיפור בפעילות התיירות תחת קשרי תעופה

רמי שביט / צילום: יוסי כהן
רמי שביט / צילום: יוסי כהן

קבוצת המשביר לצרכן  של רמי שביט סיכמה שנה הפסדית נוספת, אולם הצליחה לצמצם ב-2015 את ההפסדים ב-75%, לקצת יותר מ-4 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של קרוב ל-17 מיליון שקל ב-2014.

הרבעון השני ב-2015 היה זה שפגע בסיכום השנתי של המשביר, עם הפסד של 37 מיליון שקל שחלקו הגדול נרשם בשל ההשקעה הכושלת ברשת הסופרמרקטים קוסט 365, שמנתה בשיאה 4 סניפים, ובחודש יולי האחרון מונו לה מפרקים. קוסט 365, שנפתחה בסוף 2012 בקול תרועה, הסבה למשביר הפסדים של יותר מ-50 מיליון שקל בסך הכול.

את הרבעון הרביעי של 2015 סיכמה המשביר ברווח נקי של 10 מיליון שקל - אחרי צמיחה דו-ספרתית בהכנסות. הכנסותיה השנתיות של המשביר שמרו על יציבות ברמה של קרוב ל-2.4 מיליארד שקל, אולם הרווח הגולמי נשחק ב-2.5% ל-722 מיליון שקל, וזה התפעולי צנח ב-41% ל-13 מיליון שקל.

בשורה התחתונה נהנה המשביר מצמצום ההפסדים מפעילויות מופסקות, לאחר שב-2014 הושפע לשלילה מפעילות קוסט 365. מניית המשביר איבדה כ-15% מערכה בשנה האחרונה ונסחרת לפי שווי של כ-460 מיליון שקל.

קבוצת המשביר פועלת כיום בתחום בתי הכלבו הנושאים את שמה, הדראגסטורים באמצעות ניו-פארם, התיירות באמצעות קשרי תעופה , מפעילה מועדון לקוחות, ובאחרונה החלה גם בפעילות בתחום הטכנולוגי. בפילוח התוצאות לפי פעילויות ניתן לזהות שחיקה ברווחיות בתי הכלבו והדראגסטורים, ולעומת זאת שיפור ברווחיות פעילות התיירות של קשרי תעופה.

לגבי פעילות בתי הכלבו, במשביר מציינים כי התוצאות "משקפות את המשך החרפת התחרות והרחבת שטחי המסחר", ובעניין קשרי תעופה מציינים כי השיפור ברווחיות נרשם לאחר עלייה של יותר מ-14% בהכנסות הפעילות, שהגיעו ל-623 מיליון שקל, בזכות צמיחה במספר הנוסעים בהם טיפלה קשרי תעופה.

תשואות האג"ח בטווח של 3.5%-7%

על רקע מצבה המאתגר של המשביר, שסבלה בשנים האחרונות מהפסדים כבדים כתוצאה מהרפתקאות עסקיות שונות בתחומי הקמעונאות, יחד עם מצב השוק שפגע בה, באוקטובר האחרון החליט שביט על יישום תוכנית התייעלות וצמצום הוצאות בקבוצה, ובמסגרת זו לקח לידיו את מושכות הניהול של הפעילויות המרכזיות של הקבוצה.

בתחילת 2016 גייסה המשביר לצרכן אג"ח בהיקף של 92 מיליון שקל, ואת תמורת ההנפקה ייעדו בקבוצה לסיוע ב"המשך ביישום האסטרטגיה של התמקדות בפיתוח עסקי הליבה של המשביר בתי כלבו וניו-פארם, תוך התייעלות ושיפור הרווחיות של חברות אלה".

כיום לחברה יש 3 סדרות אג"ח בהיקף של כ-150 מיליון שקל, הנסחרות בטווח תשואות של 3.5%-7%.

רמי שביט מסר כי "קבוצת המשביר החלה בסוף 2015 ביישום תהליך ארגון מחדש בחברה, במסגרתו בוצעו מהלכי התייעלות, לרבות איחוד המטות עם ניו-פארם והמשביר בתי כלבו. מהלך זה צפוי להניב חיסכון של 15-30 מיליון שקל בשנה קלנדרית. גם בשנת 2016 נמשיך לפעול ולפתח מנועי צמיחה ורווחיות חדשים לקבוצה, שיניבו ערך לטווח הארוך, וכן נמשיך במיקוד עסקי ובהתחייבות שלא להיכנס לרכישות או להפעלה של עסקים חדשים".

פילוח הרווח התפעולי של המשביר לצרכן
 פילוח הרווח התפעולי של המשביר לצרכן