גלנט מודה: הורדת מחירי הדירות - לא חלק מהיעדים

שר השיכון בראיון לגלי צה"ל: "היעדים שלי קשורים להיצע ולביצוע, ולא למחיר. על המחיר אין לי שליטה"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

בשבועות האחרונים השתנה משהו באופן שבו מדברים שר האוצר משה כחלון ואנשיו על התוכנית שלהם להוזלת מחירי הדירות. הטקסטים נשמעים כמעט אותו דבר, אבל אפשר לשים לב לשינוי עקרוני חשוב: הם כבר לא מבטיחים "הוזלה במחירי הדיור", אלא מתמקדים בבניית דירות מוטבות לזוגות צעירים חסרי דירה.

עד עכשיו זה היה הבדל במוזיקה, אבל הבוקר (ג') שר השיכון יואב גלנט כבר אמר זאת מפורשות בראיון לגלי צה"ל: "היעדים שלי קשורים להיצע ולביצוע, ולא למחיר. אני משוכנע שהם ישפיעו גם על המחיר, אבל על המחיר אין לי שליטה".

כשגלנט אומר שהיעד שלו לא קשור למחירים הוא מבטא במדויק את הכיוון החדש של הממשלה, התפכחות אם תרצו, בתוכנית לפתרון משבר הדיור. "כשאתה מסתכל על מחירים, יש פה עוד גורמים", אמר גלנט, "מחירי הריבית ומחירי הכסף והאלטרנטיבות של ההשקעה ודברים דומים. איך אני יכול להתבטא על סוג כזה של דברים בהסתכלות אחראית? אני מאמין בכללי התחרות החופשית והשוק החופשי, ואני חושב שכאשר נותנים דירות ב-25% פחות מהמחיר שהיו עד עכשיו, זה ישפיע. עד כמה ישפיע? אני לא יודע, לא רוצה להתנבא".

 

במקור, מפלגת כולנו בהחלט רצתה להוריד את המחירים. כך התחייב ראש מטה הדיור באוצר, אביגדור יצחקי, שאמר כי "אם עד סוף 2017 מחירי הדירות לא ירדו ב-15%, אני הולך הביתה". כך אמר גם כחלון לפני הבחירות: "יש כרית מספיק גדולה לבנקים ולמוסדות הפיננסים להוריד את המחירים, אני חושב 20%-25%, לא תהיה שום בעיה".

דווקא הראיון של כחלון בגל"צ לפני שבועיים, לירון דקל ועמית סגל, סימן את קו פרשת המים. "אני חושב שזה נכון, אנחנו לא רוצים ליצור משברים בשום דבר, לא בחקלאות, לא בביטוח ולא בבנקאות, שום דבר לא יחזור למה שהיה לפני 10 שנים", טען כחלון.

המיקוד עכשיו עבר לדירות לזוגות הצעירים. גלנט וחבריו מזכירים בכל הזדמנות שהמדינה מוותרת על ההכנסות מהקרקע, וייבנו 70 אלף יחידות דיור בהנחות של 30% בממוצע לחסרי דירה. אל תחכו לירידת מחירים - פשוט תירשמו להגרלות. ולצד התוכניות יש גם כישלונות כבר על הנייר: החלטת הממשלה להביא ארצה עשרים אלף פועלי בניין מסין התרסקה אל חומת הסירוב הסינית.

גלנט הבטיח כבר השנה להפעיל תוכנית מיוחדת שתכניס פועלים זרים בדלת האחורית. "התהליך הזה שאני מדבר עליו יקרה כבר במהלך השנה הזאת, אני קורא לו תכנן ובנה", הסביר גלנט, "קבל לאחריותך לפחות 1,000 יחידות דיור ואחרי ארבע שנים תביא אותו מוכן, כבישים, תשתיות, בתי ספר, גני ילדים, דירות, כל מה שיש בו. אתה לא יכול לעשות את הדבר הזה בלי שאתה מביא שותף זר שמביא איתו את הפועלים שמגיעים לאתר".

אפשר להגיד שהממשלה הנוכחית למדה את לקחי קודמותיה בתחום הדיור: ההבטחות זהירות ומדודות, ריכוז הסמכויות מאפשר לשלוט בתפוקת הבנייה ואף להגדיל אותה, לצד תוכנית מחיר למשתכן השנויה במחלוקת. הבעיה, כפי שיכול לזהות כל גולש בפייסבוק של כבוד השרים, היא שהציבור מתחיל לאבד סבלנות.