אושר תמהיל הפיתוח של לוויתן

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בראשות רו"ח אביגדור יצחקי אישרה בישיבתה היום את תמהיל הפיתוח של מאגר הגז הטבעי לוויתן - כולו במים ■  מדובר בטיפול מלא על גבי אסדה בים, ללא מתקני טיפול יבשתיים

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות רו"ח אביגדור יצחקי, אישרה בישיבתה היום (ג') את תמהיל הפיתוח של מאגר הגז הטבעי "לוויתן". מדובר במיקום מתקני הטיפול בגז - בים או ביבשה ואו לחילופין בתמהיל משולב של שניהם.

בפני מליאת המועצה הציג שאול מרידור , מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות את מיקום המתקנים והתמהיל המוצע על פי תוכנית הפיתוח שהוגשה לאישורו - ובהמשך לכך ביקש את אישור המועצה הארצית.

בסיום הדיון בנושא אישרה המועצה הארצית את תמהיל הפיתוח הכולל טיפול מלא על גבי אסדה בים, ללא מתקני טיפול יבשתיים, והזרמה של הגז המטופל למערכת ההולכה הארצית הקיימת והזרמת הקונדנסט המטופל לצנרות דלק קיימות.

 

יצוין כי הדיון התקיים מכוח הוראות תמ"א 37/ח - תוכנית המתאר הארצית לקבלה וטיפול בגז הטבעי מהתגליות בים ועד מערכת ההולכה הארצית, שקודמה במועצה הארצית בשנים האחרונות ואושרה בממשלה בחודש אוקטובר 2014. מטרות התוכנית הן לאפשר את פיתוח תגליות הגז הימיות של ישראל, ומתן בסיס סטטוטורי להקמת מתקני קבלה וטיפול בגז הטבעי מהתגליות בים, הצנרות וכל המתקנים הנלווים הנדרשים להובלתו למערכת הולכת הגז הארצית.

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, רו"ח אביגדור יצחקי, הביע סיפוק עם אישור תמהיל הפיתוח וציין כי מדובר באבן דרך נוספת בפיתוח מאגרי הגז הישראלים, אשר תאפשר את הגדלת העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל והרחבת יתרות אספקת הגז הטבעי באמצעות חיבור צפוני למערכת ההולכה, המתווסף לחיבור הדרומי.

מהלך זה, הוסיף רו"ח יצחקי, יביא לקידום פיתוחה הכלכלי של ישראל ושיפור משמעותי של ההיבטים הסביבתיים בתהליך ייצור החשמל והאנרגיה לתעשייה המקומית.

בהמשך להודעת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לגבי אישור תמהיל הפיתוח של שדה לוויתן, ציין שאול מרידור, מנכל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים כי מדובר בשלב נוסף וחשוב בדרך לפיתוח לוויתן. "התוכנית משלבת את האיזון הנכון בין השיקולים הסביבתיים לבין הצורך להביא גז טבעי למדינה ולהשתמש בו. התוכנית מאפשרת טיפול מלא בגז הטבעי בים, חיבור מיידי למערכת ההולכה ביבשה והבאת הגז הטבעי במקצועיות וביעילות למען אזרחי ישראל".