בנק אגוד: "האפיק המנייתי יניב תשואה עודפת לאורך זמן"

אגוד: "התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה. מומלצת השקעה סקטוריאלית תוך 'תיבול' התיק בבחירה סלקטיבית של מניות" ■ בבנק לאומי ממשיכים להיות זהירים וממליצים למשקיעים לרכוש הגנות על החשיפה המנייתית

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א סיימה אתמול בירידות שערים וחמה שבוע עם תשואה שלילית של 0.5%. מדד המעו"ף צנח מתחילת השנה בכ-5.6%, לאחר עלייה של כ-4% בשנת 2015.

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להיות זהירים בסקירת סוף השבוע שלהם וממליצים למשקיעים על חשיפה מנייתית "ממוצעת" בתיקים, לאור הערכה שקצב צמיחה חיובי (גם אם מתון) במהלך שנת 2016, והרכב הצמיחה, יתמכו בשיפור מסוים ברווחיות הפירמות הן בחו"ל והן בישראל. לדבריהם, ניתן לרכוש הגנות על החשיפה המנייתית בחו"ל ובישראל, לאחר הירידה החדה שהתרחשה בתנודתיות הגלומה באופציות על מדדי המניות המרכזיים בחודשיים האחרונים, והירידה בעלות הגנות אלו.

בלאומי מציינים גם כי "קיימת חשיבות גבוהה למתן דגש על איזונים נכונים בין נכסי סיכון (מניות, סחורות, אג"ח קונצרני) לבין רכיבי הנזילות והאג"ח הממשלתי המהווים 'כרית ביטחון' בתיק ההשקעות, לצורך שמירה על רמת סיכון סבירה בתיק".

לדברי הכלכלנים, הגורם שעלול להעיב על הבורסה בתל אביב בנקודת הזמן הנוכחית הוא הסיכון של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית. הם מציינים כי "נתוני המאקרו בארה"ב ובאירופה מצביעים על קצב צמיחה חיובי, גם אם מתון. תהליך הורדת התחזיות לצמיחה העולמית על ידי גופי המחקר המובילים בעולם צפוי להמשך, וצמיחה זו צפויה להסתכם השנה בשיעור דומה לשנת 2015".

הסקירה של לאומי נכתבה עוד לפני נאום נגידת הפד ג'נט ילן הלילה, שבו היא אמרה כי הפד ישמור על מסלול הדרגתי של העלאות ריבית, שבעצם אומר האטת קצב העלאות הריבית ב-2016 לעומת מה שהוערך בדצמבר האחרון כשהבנק העלה לראשונה את הריבית.

כלכלני לאומי מעריכים אם כך, ש"המדיניות המוניטרית בשווקים העיקריים בעולם תוסיף להיות מרחיבה מאוד בטווח הנראה לעין, כאשר קצב העלאות הריבית בארה"ב צפוי להיות מתון בהשוואה להעלאות ריבית בעבר. ככלל, סביבת הריבית הנמוכה תורמת לגידול במינוף משקי הבית והפירמות. קצב האינפלציה העולמי צפוי לעלות בהדרגה, גם כתלות במחירי האנרגיה והסחורות".

בבנק ממליצים שלא להגדיל את החשיפה לשווקים מתעוררים בתיקי ההשקעות. זאת, לאור ההתפתחויות השליליות בכלכלת סין, והצפי שכלכלות מתעוררות נוספות (ברזיל, רוסיה) שנמצאות במשבר, לא יעברו לפסים של צמיחה בתקופה הקרובה.

לגבי שוק האג"ח הממשלתי, הכלכלנים מציינים כי המחירים בעולם נמצאים ברמה גבוהה מאוד. "אנו ממליצים לשמור על מח"מ בינוני-קצר בתיקי ההשקעות, תוך מתן עדיפות לאג"ח קונצרני בדירוגים גבוהים על אג"ח ממשלתי, בחו"ל. בשוק האג"ח הקונצרני בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים. יחד עם זאת, לאור הירידה החדה שהתרחשה במרווחי הסיכון של אגרות החוב של הבנקים בחודשיים האחרונים, מומלץ להקטין את החשיפה להם. חלף אחזקה זו, ניתן להגדיל קלות את החשיפה לחלק הארוך של העקום הממשלתי הצמוד, לאור העלייה בתלילותו", לדבריהם.

עוד מעריכים בלאומי, כי קצב האינפלציה צפוי להמשיך ולעלות באופן מתון לאורך שנת 2016, ותהיה לכך השפעה חיובית על ציפיות האינפלציה של המשקיעים. הם ממליצים על חשיפה מאוזנת בין האפיק השקלי והאפיק הצמוד בתיקי ההשקעות.

הכלכלנים ממליצים על גידור חלקי של החשיפה המט"חית בתיקי ההשקעות. ההמלצה באה על רקע רגיעה מסויימת בשווקים, בעוד גורמי המאקרו הבסיסיים התומכים בהתחזקות השקל נותרו בעינם. עוצמת השקל מול סל המטבעות, צפויה להביא לפעולות נוספות מצד בנק ישראל, במטרה למנוע את המשך התחזקות המטבע המקומי,מעריכים בבנק.

אגוד: התנודתיות תימשך

כלכלני בנק אגוד עדיין מעריכים כי "האפיק המנייתי לאורך זמן צפוי להניב תשואה עודפת ללקוחות, אם כי התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך השנה. ההעדפה שלנו היא להשקעה סקטוריאלית תוך 'תיבול' התיק בבחירה סלקטיבית של מניות".

הכלכלנים ממשיכים להמליץ על חשיפה מנייתית של 18% בתיק מייצג ושל 32% בתיק הספקולטיבי - בחלוקה של 60% בחו"ל ו-40% בישראל.

בהתייחס לחשיפה הגיאוגרפית באגוד ממליצים על השקע של 58% מהתיק בארה"ב, אירופה - 23% כאשר אנגליה נכללת בתוך חשיפה זו. אסיה ללא יפן - 7%, יפן 12%. "מומלצת השקעה במניות גלובליות בעלות תזרימי מזומנים יציבים. אנו ממשיכים בהמלצתנו להיחשף לדולר באמצעות האפיק המנייתי", לדבריהם.

מבחינת הסקטורים בארה"ב מומלצת השקעה בסקטורים: סקטור הפיננסיים על רקע המשך הצמיחה והשיפור בכלכלה האמריקאית וצפי להעלאת ריבית מתונה בהמשך השנה. אנו ממליצים גם על תת הסקטור - הבנקים האיזוריים בארה"ב. סקטור הצריכה המחזורית בשל המשך השיפור בכלכלה והעלייה בצריכה, סקטור הבריאות המאופיין בחברות גלובליות יציבות בעלות תזרימי מזומנים גבוהים. בנוסף מומלץ גם סקטור הטכנולוגיה על רקע התייעלות החברות תוך בחירה סלקטיבית של מניות וכן סקטור החברות הביטחוניות.

"ללקוחות ספקולטיביים אנו ממליצים על סקטור התעופה בשל מחירי האנרגיה הנמוכים יחד עם השיפור המתמשך בכלכלה האמריקאית שילוב הטומן פוטנציאל צמיחה להמשך עליית ערך בסקטור זה. וכן תת סקטור הביומד בשל הפוטנציאל הגלום בו. בנוסף על רקע דחיית צפי העלאת הריבית בארה"ב אנו ממליצים על חשיפה לתת הסקטור הנדל"ן המניב (הריטים)", לדברי כלכלני אגוד.