"עובדה" תפרסם תחקיר על התקיפות המיניות לכאורה של גנדי

ביהמ"ש דחה את בקשת משפחתו של רחבעם זאבי לאסור על פרסום התחקיר, בו נטען כי תקף מינית נשים כשכיהן כאלוף פיקוד מרכז ■ משפחתו: המנוח לא יכול להגיב על הפרסומים וזכאי לשם טוב לאחר מותו

אילנה דיין/ צילום: דור מלכה
אילנה דיין/ צילום: דור מלכה

תוכנית התחקירים "עובדה" של זכיינית ערוץ 2 קשת תשדר ביום חמישי הקרוב תחקיר ובו עדויות של נשים הטוענות כי הותקפו מינית על-ידי השר המנוח האלוף רחבעם זאבי (גנדי). זאת, לאחר שבית המשפט דחה אתמול את עתירת אלמנתו ובנו ניסו למנוע את השידור.

בשידור יובאו עדויות שהוגדרו על-ידי מערכת "עובדה" כ"קשות" - של נשים הטוענות כי הותקפו מינית על-ידי זאבי בין השנים 1968 ל-1972 בעת שהיה אלוף פיקוד מרכז. בין הנשים גם אשת הבידור הוותיקה רבקה מיכאלי.

המבקשים טענו כי "המנוח אינו נמצא בכדי להגיב על העדויות ולהזימן", וכי פרסום הכתבה יהווה פגיעה בזכות המנוח לשמו הטוב. עוד טענו בני המשפחה כי "האירועים המדוברים נעשו קודם ל-1998, שהוא מועד פרסום החוק למניעת הטרדות מיניות, ולכן לא היה איסור פלילי על מעשים מעין אלה".

מערכת "עובדה" טענה מנגד כי אסור להשתיק את העדויות האלה, שלטענתה נבדקו, הוצלבו ואומתו בתחקיר מדוקדק שנמשך חודשים, וכי בפרסום יש עניין ציבורי רב גם היום.

עו״ד גיורא ארדינסט, שייצג את "עובדה", טען בדיון כי "הנשים האלה אוזרות אומץ ומחליטות שהן רוצות לחטא את הפצע ולצאת אתו לאור כדי שאולי יגליד. כל פעם שהן עוברות ליד אתר הנצחה, הלב שלהן נחמץ... אנחנו לא חברה שמבינה שזכותן של נשים שנפגעו מתקיפה מינית להגיד שנפגעו מתקיפה מיני ?... מה שמבקשים זה להשתיק אותן נשים כדי לא לפגוע במורשת".

השופטת עינת רביד קיבלה את טיעוני "עובדה" ודחתה את בקשת משפחת זאבי. בהחלטתה כתבה השופטת כי "מקובלת עליי עמדת המשיבים כי מפעל ההנצחה הממומן מכספי הציבור יוצר וממשיך את העניין הציבורי בדמות המנוח, באשר שלא מדובר בדמות נשכחת אשר אינה קיימת עוד בתודעת הציבור. ההפך - נראה כי מפעל ההנצחה והמימון הציבורי הניתן לו אכן מותירים אותו בתודעת הציבור, ולכן יש הצדקה ציבורית לעסוק בדמות על צדדיה המוארים והבלתי מוארים, כנטען".

עוד הוסיפה השופטת כי קיים "עניין ציבורי לאפשר לאותן נשים להעיד את עדותן המצולמת באשר למעשים  שלטענתן נעשו בהן, משום שעדויות אלה הן בגדר עניין ציבורי".

עוד קובעת השופטת רביד כי "יש להיזהר מן הקביעה כי כאשר אדם נפטר לא יוכלו לפרסם עוד דברים שאינם מחמיאים לו ולפועלו, רק משום שאינו יכול עוד להגיב לטענות". 

השופטת הוסיפה כי לא מצאה בבקשה של משפחת זאבי "טענה מפורשת כי המעשים המיוחסים למנוח לא נעשו על-ידו. בנסיבות אלה, כאשר למשיבה ("עובדה") עדויות מצולמות של נשים שטוענות כי הוטרדו מינית בידי המנוח בעת שהיה אלוף פיקוד המרכז, אחת מהן בפנים גלויות, לא ניתן לטעון בשלב זה כי למשיבים 'הגנת-סרק'".