מי הבוס?

מנכ"ל אסותא המפוטר ניהל את הספינה אבל לא ניווט אותה, כי יש כבר רב חובל על הסיפון

פנחס צרויה / צילום: יח``צ
פנחס צרויה / צילום: יח``צ

1. להיות מנכ"ל תחת יו"ר פעיל זה קצת כמו מאמן כדורגל שנדרש להסתדר עם מנג'ר מעל הראש. קוראים לך המאמן, אבל אתה לא באמת המאמן. אתה עוזר המאמן עם תואר משודרג, רק בגלל שמישהו אחר השתדרג לפניך. אין בכך שום דבר כדי להעיד על כישוריו של פנחס (פינו) צרויה, המנכ"ל המפוטר של אסותא, אלא רק על המגרש שבו הוא שיחק בשלוש שנים וחצי האחרונות.

המנג'ר של אסותא הוא פרופ' יהושע (שוקי) שמר. אם היינו מדברים עדיין על כדורגל, הוא היה אגדת דשא. קצין רפואה ראשי (תא"ל במיל'), מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל קופ"ח מכבי וכיום יו"ר אסותא. שמר הוא מהוותיקים והדומיננטיים במערכת, כזה שמנכ"לים ושרי בריאות נוהגים להיוועץ בו לפני מהלכים גדולים. הוא גם ידוע בטמפרמנט הניהולי שלו. הוא יכול להיות מאוד נחמד, אבל רבים יגידו שגם להיפך.

צרויה הוא רואה חשבון. בניגוד לאנשי כספים שהפכו בשנים האחרונות למנכ"לים דומיננטיים כמו ארז ויגודמן או רקפת רוסק עמינח, תחת צלו של שמר הוא נותר רואה חשבון גם בתפקיד המנכ"ל. הוא ניהל את הספינה אבל לא ניווט אותה. לא כי הוא לא יכול, אלא כי יש כבר רב חובל על הסיפון. האם זה אומר שצרויה ניסה להתנער מהצל של שמר ולכן פוטר? באסותא עדיין מסרבים למסור כל הסבר בעניין, אבל ייתכן שזה המקרה. מצד שני, במערכת הבריאות יש מי שמעלה תרחיש הפוך: רשת אסותא הולכת וגדלה, היא נכנסת באופן מובהק לזירה הציבורית עם הפתיחה הקרובה של "אסותא אשדוד", וזה הזמן אולי לגייס כוכב מעולם הרפואה בתוך התגברות אצילית על האגו מצדו של שוקי שמר. גורמים באסותא, אגב, מטילים ספק בתרחיש הזה.

2. הליך פיטורים, בטח אם הוא נוגע למנכ"ל, הוא אירוע משמעותי ביותר בכל ארגון, קל וחומר בארגון מוכר וממותג כמו אסותא. הליך כזה צריך להיות מלווה בהודעה מסודרת לעובדים ולתקשורת, כדי למנוע אי ודאות וספקולציות. באסותא, לעומת זאת, עשו בדיוק ההפך: הפיטורים אושרו בדירקטוריון כבר ביום רביעי, אבל עד עכשיו לא נמסרה שום הודעה בעניין לא לעיתונות ולא לעובדים. הבהילות הזאת לפטר את המנכ"ל בלי ששום גורם מספק לזה הסבר עלולה לגרום עוול לצרויה, שעשוי להיתפס בטעות כמי שעשה לכאורה דבר שלא ייעשה. גם להיפרד צריך לדעת, ובזה אסותא נכשלה בינתיים.