צמרת משרד המשפטים יוצאת נגד שביתת הפרקליטים

הגיש לביה"ד בקשה להורות לפרקליטי המדינה לחזור לעבודה ■ היועמ"ש: "קורא לפרקליטים לשוב ללא דיחוי לעבודה סדירה" ■ שרת המשפטים: "העיצומים אינם מוצדקים וחסרי בסיס" ■ משרד המשפטים שכר משרד עו"ד פרטי לניהול ההליך

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

צמרת משרד המשפטים יוצאת היום (א') נגד שביתת פרקליטי המדינה. באופן חריג פרסם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודעה בה הוא כותב: "עיצומי הפרקליטים פוגעים באופן קשה ובלתי מוצדק בעבודת הפרקליטות ובייצוג המדינה בערכאות השונות. אני קורא לפרקליטים לשוב ללא דיחוי לעבודה סדירה. להבנתי, ניתן בהחלט לתת מענה הולם למצוקותיהם ולבקשותיהם של הפרקליטים, באמצעות משא-ומתן, כפי שהיה עד כה, תוך כדי ניהול העבודה כסדרה".

שרת המשפטים, איילת שקד, הצטרפה אף היא להודעת מנדלבליט ואמרה כי "צר לי כי חרף המאמצים הרבים שהושקעו בהידברות עם ועד הפרקליטים ביחס לנוהל עבודת נציבות הביקורת, החליטו הפרקליטים שלא להפסיק את העיצומים. עיצומי הפרקליטים אינם מוצדקים וחסרי בסיס. אי-התייצבות הפרקליטים לדיונים בבתי המשפט מביאה לפגיעה גדולה בציבור ובמדינה, שאותה איננו יכולים לקבל.

"הנחיתי את הנהלת משרד המשפטים לפנות לבית הדין לעבודה, על-מנת שיוציא צו מניעה מיידי ויחייב את הפרקליטים להפסיק את העיצומים המיותרים ולחזור לעבודה תקינה ומלאה".

בהתאם להנחיית שקד פנה משרד המשפטים לבית הדין האזורי לעבודה בבקשה להורות לפרקליטים לשוב לעבודה. משרד המשפטים שכר לצורך כך את משרדו של עו"ד נחום פינברג, שנחשב למומחה בתחום דיני העבודה, והוא זה שייצג את המדינה בהליך מול הפרקליטים. 

נציין כי ליבת סכסוך העבודה עליו הכריזו הפרקליטים נעוץ בהקמת גוף שיבקר את עבודת הפרקליטות. הגוף עורר ביקורת רבה בקרב הפרקליטים, שטוענים כי מדובר בביקורת שאין בה צורך, כי הרי הם מבוקרים מידי יום בבתי המשפט ועל-ידי הממונים עליהם. יחד עם זאת, בשל התפיסה החדשה השלטת, לפיה עצם הגשת כתבי אישום מהווה צעד קשה לנאשמים, עומד משרד המשפטים על בדיקת הליכי קבלת ההחלטות בפרקליטות המדינה.

יש לזכור כי מי שעומדת בראש הגוף שהוקם היא השופטת הילה גרסטל, שנחשבת לדמות דומיננטית בעולם המשפט, ויש לה זכויות רבות במערכת. גרסטל הקימה את בית המשפט המחוזי בלוד ועמדה בראשו תקופה ארוכה וכך, בין היתר, צברה מוניטין ביצועי מרשים.