המשטרה מבקשת לחקור באזהרה את יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג

עד כה טען הרצוג כי הבדיקה נגדו בחשד לעבירות על חוקי מימון הבחירות יתבררו כעלילת-שווא, אך במשטרה ככל הנראה סבורים אחרת ומבקשים לזמן אותו לחקירה בשל מימון הפריימריז מול שלי יחימוביץ' ב-2012

יצחק הרצוג / צילום: אלון רון
יצחק הרצוג / צילום: אלון רון

הבדיקה תהפוך בקרוב לחקירה? בסוף החודש שעבר הותר לפרסום כי מתנהלת בדיקה משטרתית בעניינו של יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, בה נבדקת האפשרות כי עבר על חוקי מימון הבחירות. עד כה הרצוג הדף את ההאשמות כלפיו, אך כעת המשטרה מבקשת לחקור אותו באזהרה ובכך להפוך את הבדיקה לחקירה פלילית מלאה - כך פורסם הערב (ב') לראשונה במהדורה המרכזית של חדשות 2. 

המשטרה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, על-מנת שיאפשר את החקירה. עוד פורסם הערב כי מי שהיה יד-ימינו של הרצוג, שמעון בטאט, כבר נחקר באזהרה בפרשה.

עד כה מנדלבליט הורה לבדוק את החשדות המתמקדים במימון הבחירות המקדימות במפלגת העבודה, בהן הביס הרצוג את שלי יחימוביץ' לפני כשנתיים וחצי, כשהחשד הוא למימון פוליטי אסור בשורת מקרים מטעם עמותה שהפעילו אנשי הרצוג נגד יחימוביץ'. את דבר הבדיקה חשף לראשונה כתב "הארץ", גידי וייץ.

היועמ"ש מנדלבליט אישר את דבר קיום הבדיקה. הבדיקה המשטרתית בעניינו של הרצוג לא מבוססת על חשד ראשוני - וכבר נגבו עדויות מאנשים - חלקים מוכרים בעולם הפוליטי. הפרשה עוסקת בין היתר במנכ"ל של חברת סיעוד, שהשקיע עשרות אלפי שקלים מחוץ לתקציב הרשמי של קמפיין הפריימריז על-מנת לפגוע במתחרה יחימוביץ'.

קצות חוט נוספים נחקרים, בדומה לדפוס אותו מכירים מחקירות הקשורות להתנהלות בפריימריז: לכל מועמד יש תקציב רשמי לבחירות, ויש תקציב "שחור" המאפשר לנפח את הוצאות הבחירות מבלי שיובן כי נעשתה עבירה על החוק.

עיקר החומר נגד הרצוג הגיע בחודש האחרון, והוא מייחס לו חשד לעבירות על חוק מימון מפלגות. היחיד שהורשע עד כה בסעיף הזה בישראל היה עמרי שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, שגם ריצה עונש מאסר בגין הרשעתו. חברת הכנסת לשעבר נעמי בלומנטל הורשעה בעבירות פליליות במהלך הבחירות, אבל לא עבירה על חוק זה.

בדוח מבקר המדינה מיוני 2014 קבע המבקר יוסף שפירא כי הרצוג חרג מתקרת ההוצאות המותרת בפריימריז מול יחימוביץ' בספטמבר 2013 - אך עם זאת, הבהיר כי הרצוג לא חרג מהאיסורים ומהמגבלות הקבועים בחוק. עוד ציין המבקר כי בהתחשב בהסבריו של הרצוג לנסיבות המיוחדות בהן בוצעה החריגה מתקרת ההוצאות, ובכלל זה טעות חשבונאית בתום-לב, הוא בחר שלא להטיל עליו סנקציה כספית.

הרצוג התייחס בניוזלטר ששלח לתומכיו בסוף השבוע לבדיקה המתנהלת בעניינו. "בשבוע האחרון הגיעו אליי אלפי בקשות לדבר, לחזק ולתמוך. זה מחמם את הלב ומחזק, בוודאי למול האתגרים שעוד נכונו לי, ונותן תחושה שיש בית וחברים שניתן לסמוך עליהם", כתב.

 

הרצוג: "אציג תשובות לכל השאלות"

"לאחר הפרסום בדבר הבדיקה ביקשתי לשים קץ לחרושת השמועות, למצות את החקירה בנושא בהקדם ולאפשר לי להגיע ולתת תשובות לכל השאלות כדי לשים את הסאגה הזו מאחורינו", המשיך, "אסור לנו להשלים עם התופעה שבה גורמים אינטרסנטיים מנסים להציף תלונות וטענות בניסיון לכפות בדיקה וחקירה בכל פעם שנראה שקואליציות מתפרקות או לפני כל מערכת בחירות. זו תופעה מסוכנת למשטר דמוקרטי".

"במשך כל שנות פעילותי הציבורית פעלתי ביושר וניקיון-כפיים", סיכם הרצוג. "אני יודע שבדרך להשגת היעד צצים לעיתים עלילות זדון ושקר, ותפקידי כמנהיג המחנה הציוני היא להתמודד, להוביל ולנצח. כך עשיתי בעבר, וכך יהיה גם הפעם". 

בשבוע שעבר התייחס שר האוצר משה כחלון לבדיקה בעניינו של הרצוג ואמר כי היא חיבלה בניסיונות לצירוף מפלגת המחנה הציוני לממשלה. בכנס לשכת עורכי הדין באילת אמר כחלון: "היו מגעים להצטרפותם לממשלה, וזה הרחיק את זה".

"אני לא יודע להגיד אם היינו 3 צעדים לפני ההצטרפות או צעד לפני, אבל כשאני רואה את המצב הפוליטי במדינה, העבודה הייתה הפוטנציאל היחידי להצטרף לממשלה", אמר שר האוצר. "עכשיו בגלל הנושא הזה (הבדיקה), עד שזה לא ייגמר, זה מן הסתם מרחיק את העניין - וחבל".