ריבית המשכנתא באפריל: ירידות בטווח קצר, עליות בארוך

ריבית המשכנתא הצמודה למדד באפריל ירדה בממוצע ל-3.01% בהשוואה ל-3.06% בחודש הקודם ■ עם זאת, ברוב המסלולים הארוכים (משכנתאות לטווח ארוך) נרשמה עלייה בריבית המשכנתא

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

ריבית המשכנתא הצמודה למדד באפריל ירדה בממוצע ל-3.01% בהשוואה ל-3.06% בחודש הקודם. עם זאת, ברוב המסלולים הארוכים (משכנתאות לטווח ארוך) נרשמה עלייה בריבית המשכנתא.

ריבית המשכנתא הצמודה למדד לטווח של מעל 25 שנה עלתה ל-3.42%, לעומת 3.39% בחודש שעבר. ריבית משכנתא לטווח של 20 עד 25 שנה נותרה  ללא שינוי - 3.42%, וריבית משכנתא לטווח של 15 עד 20 שנה עלתה ל-3.35% לעומת 3.28%.

ריבית משכנתא לטווח בינוני - 10 עד 15 שנים (תקופה פופולארית) - עלתה ל-3.14% לעומת 3.06%. מנגד, ריבית משכנתא לטווח קצר של עד 5 שנים ירדה ל-2.82% לעומת 2.89% והריבית במשכנתאות של בין 5 ל-10 שנים ירדה ל-2.75% לעומת 2.8% בחודש שעבר.

בסיכום, הריבית ירדה בחישוב ממוצע פשוט, אבל הממוצע הפשוט לא רלבנטי לרוב לוקחי המשכנתאות (שלוקחים לטווח העולה על 10 שנים). העלייה בחודשים האחרונים בריבית המשכנתא מייקרת בעקיפין את מחיר הדירה, מאחר שהמימון הוא מרכיב דומיננטי  בעלות הכוללת של הדירה. מרכיב המימון הכולל מגיע בממוצע לכ-10% מערך הדירה (ואף למעלה מכך) ושינוי של 1% בריבית בשנה האחרונה שקול בחישוב גס לעלייה של 2%-3% במחיר הדירה.

ריבית המשכנתא השקלית באפריל נותרה קרוב לריבית בחודש מרץ. הריבית השקלית, שהינה למעשה ממוצע של הריבית השקלית המשתנה והריבית השקלית הקבועה לכל התקופות, עלתה בחודש אפריל ל-2.68%, לעומת 2.64% בחודש מרץ, ולעומת 2.6% בחודש פברואר. מאז אמצע 2015 (שפל הריבית), הריבית השקלית עלתה בכ-0.5%.

העלייה בחודשים האחרונים בריבית המשכנתא מיוחסת לעליות במחירי האג"ח. קיימת התאמה בין הריבית בשוק האג"ח לבין ריבית המשכנתא. הבנקים משתמשים בשוק האג"ח במישרין ובעקיפין כמקור אשראי וברגע שיש עליות בשוק זה (והריבית בהתאמה עולה), אזי המקורות הופכים יקרים יותר ובהתאמה עולה הריבית שהבנקים מוכנים לתת ללווים.

כמו כן, מוסברת העלייה בריבית בציפיות בשנה האחרונה שהריבית תתחיל לעלות. ציפיות אלו משליכות גם על השווקים הפיננסים וגם על שוק המשכנתאות. עם זאת, בחודשיים האחרונים נשמעות גם זמירות אחרות מצד כלכלנים ובתי השקעות, ויש הסבורים שתיתכן ריבית אפס ואפילו ריבית שלילית (כיום ריבית בנק ישראל היא 0.1%).

ריבית משכנתא והקשר למדד תשומות הבנייה

רוכשי דירות חדשות נאלצים לשלם לקבלן את התשלומים, כשהם צמודים למדד תשומות הבנייה. המדד הזה עלה בשנים האחרונות יותר מאשר מדד המחירים לצרכן, ולמרות שאין בזה כדי להעיד בהכרח על העתיד, רוב רוכשי הדירות היו שמחים להחליף אותו במדד המחירים לצרכן. לידיעתכם, אתם יכולים להתמקח על כך במסגרת המו"מ עם הקבלן, ובמקרים מסוימים אף להשיג הצמדה למדד המחירים לצרכן.

אם אתם "תקועים" עם מדד תשומות הבנייה, באפשרותכם לנסות ולמזער את הנזק באופן הבא: אם תקחו משכנתא מוקדם ותשלמו לקבלן את התשלומים מוקדם, תחסכו את מדד תשומות הבנייה. מצד שני, תשלמו את ריבית המשכנתא. לכן, אם אתם צופים שמדד תשומות הבנייה יהיה גבוה מריבית המשכנתא, כלכלית עדיף לכם לשלם מוקדם. לא מיותר לציין, כי זו התייחסות לצד הכלכלי בלבד, אבל בתשלומים לקבלן יש צדדים נוספים. רוב הרוכשים רוצים (ובצדק) להשאיר חלק גדול מהתשלום לסוף הדרך, עם קבלת הדירה. 

מדריכים נוספים:

מדד תשומות הבנייה - מדריך ומחשבון מדד

המחיר האמיתי של דירה - לא מה שחשבתם

ריבית משכנתא - נתונים ותחזית