הרכבת מקדמת הקמת שתי מסילות תת-קרקעיות בת"א

חברת ייעוץ בינלאומית המליצה לוועדת היגוי בשיתוף רכבת ישראל, משרד התחבורה ומשרד האוצר לסלול מנהרות באורך 26 ק"מ כדי להתמודד עם הביקוש לנסיעות ב-2040 ולהקים מסילה נוספת מעל הקרקע ■ העלות המוערכת של העבודות: כ-10 מיליארד שקל

רכבת ישראל/ צלם:בן יוסטר
רכבת ישראל/ צלם:בן יוסטר

רכבת ישראל צריכה לסלול שתי מסילות תת-קרקעיות מתחת לתל אביב - כך המליצה בשבוע שעבר חברת ייעוץ בינלאומית למשרדי התחבורה והאוצר ולרכבת ישראל. בהמלצות חברת הייעוץ הבריטית LBG נכתב כי שתי המסילות נחוצות כדי לעמוד בביקוש הנסיעות לרכבת, שצפוי להגיע בשנת 2040 ל-300 מיליון (היום מספר הנסיעות בשנה עומד על כ-53 מיליון).

המסילות שעליהן מדובר אמורות להתחיל בשפיים ולהגיע לנתב"ג. מסילה נוספת תיסלל מעל הקרקע. עלות הקמת כל המסילות מוערכת בכ-10 מיליארד שקל. לאור ההמלצות, החלה רכבת ישראל בבדיקה של הנושא.

מערך התחבורה הציבורית בישראל חייב לעבור שינויים דרסטיים כדי לעמוד בביקוש לתחבורה ב-20 השנים הקרובות. על כך אין מחלוקת. לפיכך, הוקם בשנה שעברה צוות היגוי לתוכנית אסטרטגית לרכבת ישראל לשנת 2040, במטרה לבחון את ביקושי הנוסעים והיכולת התפעולית העתידית של הרכבת. בראש הצוות עומד סמנכ"ל פיתוח תשתיות ברכבת ישראל ראובן קוגן, וחברים בו רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר אלון מסר, מנהלת אגף בכיר תכנון תעבורתי במשרד התחבורה עירית שפרבר, וסמנכ"ל בכיר לפיתוח תשתיות ותיאום תחבורתי במשרד התחבורה קרן טרנר. הצוות אף נעזר בשירותיה של חברת הייעוץ הבריטית LBG, שהמלצותיה הוצגו לצוות בשבוע שעבר.

על פי הערכות ראשוניות, המסילות התת-קרקעיות יהיו באורך 26 ק"מ ויאפשרו העברה של עד 14 רכבות בשעת שיא, בכל כיוון. הן צפויות להתחיל באזור שפיים ולהתחבר למסילות החוף משפיים עד חיפה. משם תמשיך המסילה מתחת לאיילון, תתחבר לתחנת סבידור בתל אביב וכנראה גם להגנה, ותמשיך מזרחה לכיוון נתב"ג וצומת גנות. עלות העבודות מוערכת בכ-5 מיליארד שקל.

ברכבת ישראל כבר הורו לאגף התכנון לקדם את התכנון ההנדסי והחלו לבצע בדיקת היתכנות ובדיקה סטטוטורית. בחברת הרכבת מסרו היום כי "הרכבת מסתכלת עשורים קדימה וכבר מתכוננת אל העתיד. האתגר המרכזי של כל תשתית הרשת המסילתית הוא צוואר הבקבוק בפרוזדור איילון, ולכן פתרון בציר זה מקדם מאוד שחרור עומסים בכלל הרשת הרכבתית".

קיראו עוד ב"גלובס"


לפני שתוכל הרכבת לסלול שתי מסילות תת-קרקעיות, יש צורך קודם לסלול מסילה עילית לאורך איילון, המכונה "פרויקט המסילה הרביעית". הפרויקט מקודם סטטוטורית ע"י חברת נתיבי ישראל, אך היא טרם השלימה את תכנונו. ההערכה היא שיידרשו לפחות 10 שנים להשלמת הפרויקט.

נזכיר שזה יותר מ-16 שנה ברור לכול שצריך להקים מסילה רביעית באיילון. ראש הממשלה ושרי האוצר והפנים הכריזו כבר ביוני 2007 על פרויקט הקמת המסילה הזאת כפרויקט תשתית לאומי. אבל בינתיים הפרויקט מתעכב משום שנתיבי ישראל לא מצליחה להחליט מה לעשות בנחל איילון העובר בסמיכות למסילת הרכבת. כדי לבנות את המסילה הרביעית יש לפתור את בעיית הניקוז של הנחל באמצעות ריסון, השהיה או איגום של המים, או באמצעות הנחת צינור ניקוז לים באזור יפו. בחברה מעריכים את עלות העבודות בכ-4 מיליארד שקל, אך הערכות עדכניות יותר מדברות על 5 מיליארד.

מנתיבי ישראל נמסר: "החברה הגישה את תכנון המסילה לוות"ל. הוועדה אמורה לקיים דיונים בחודשים הקרובים".

מתווה המסילות שהרכבת מקדמת
 מתווה המסילות שהרכבת מקדמת