ערים שיש להן מדינה: אם לא נעמוד על בית שאן, לא תעמוד ר"ג

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות: השלטון המקומי הוא סמל היציבות, ערים חזקות הם מדינת ישראל חזקה

אחת הערים המובילות בעולם היא טוקיו. היא אמנם נודעת גם באיכות מנות הסושי המפוארות שלה, שמגרות את חך התיירים, אך פרסומה החשוב בא לטוקיו משום שהיא נהפכה במחצית המאה הקודמת לאחד המרכזים הכלכליים והפיננסיים הבינלאומיים החשובים ביותר, ופועלת בעיר אחת הבורסות החשובות בעולם. ההצלחה המטרופולינית של העיר עם הפעילות העסקית הענפה בה, הן הגורמים המרכזיים למשיכת מיליוני תיירים למדינה שבה נמצאת טוקיו - יפן.

גם בערי מדינת ישראל טמון הכוח לחזק את המדינה. הרשויות המקומיות הן מודל לשלטון יציב וארוך טווח. עוד בטרם הכריז בן גוריון על הקמת המדינה, קיומן של ערים בישראל כבר היה לעובדה מוגמרת. ערים מרכזיות - חיפה, ירושלים ותל אביב, התפתחו ופעלו כמרכזי סחר וכלכלה, שמשכו אליהם מבקרים עוד בימי המנדט הבריטי, ואף לפניו בימי השלטון התורכי.

לאורך ימי ההיסטוריה האנושית, מהוות הערים קטליזטור לפיתוח אזורי, בהן נולדים תהליכים מרכזיים המניעים כלכלה מקומית ומפתחים את קשרי הכלכלה הגלובלית. המהפכה הדיגיטלית, הגלובליזציה והיחלשות מעמדה המסורתי של המדינה, מגדילות ביתר שאת את כוחן של הערים בכלכלה ובפוליטיקה העולמית.

הערכות שפורסמו במחקר שערכה חברת מקינזי בשנת 2011 מדגימות את מרכזיותן של הערים בהתפתחות הכלכלה. לפי המחקר, עד לשנת 2025 מאה הערים המובילות בעולם יהיו אחראיות ל-35% מצמיחת התוצר העולמי. מדינת ישראל צריכה להיערך לקראת השינוי הזה, לחזק את השלטון המקומי ולשפר את תנאי הפעולה של פעיליו, שהם למעשה שליחי הממשלה.

יש דרישות, אין משאבים

הרשויות המקומיות מהוות את הזרוע הביצועית האמיתית של משרדי הממשלה ונוגעות בחיי האזרח מדי יום. רק באמצעותן ניתן להכיל וליישם רפורמות חברתיות וכלכליות מקיפות ובנות קיימא שמנהיגי המדינה מבקשים לחולל.

בשנה האחרונה הובלנו יחד, הממשלה ומרכז השלטון המקומי, כמה יוזמות חשובות לשיפור חיי התושבים בישראל, ובהם הוספת סייעת שנייה לגני ילדים, גיבוש תוכנית ארוכת טווח לפתרון בעיית הצפיפות בכיתות הלימוד, אבטחת גני ילדים והארכת שעות השמירה בבתי הספר בצל גל הטרור, הרחבת הסכמי גג ברשויות המקומיות שיעמידו את מעטפת השירותים הנדרשת לתושבים בכל סביבת דיור ושכונת מגורים חדשים, הרחבת תוכנית מחיר למשתכן שמוזילה את מחירי הדיור לזוגות צעירים וזכאי דיור, והחלת תוכנית חומש חסרת תקדים לקידום המגזר הערבי בהיקף של מיליארדי שקלים.

השלטון המקומי וראשי הרשויות הם הכתובת המיידית והראשונה לכל אזרח. גם בימי שגרה וגם בעתות חירום, התושב רואה בהם את הגורם המשפיע ביותר על כל היבטי חייו, מחינוך ורווחה דרך תרבות ופנאי ועד תחושת הביטחון האישי. ראשי הרשויות נדרשים לסוגיות מורכבות ביותר הנוגעות לאזרחים. החלטות הרשויות המקומיות משפיעות באופן ישיר ובלתי אמצעי על חיי כל תושב ותושב בתחומן. אחד האתגרים המרכזיים להם נכון כל ראש רשות הוא היעדר ההלימה בין המשאבים הנדרשים לשיפור חיי האזרח לעומת האמצעים הקיימים בפועל. חקיקות פוגעניות, העדר שיפוי תקציבי להחלטות ממשלתיות, והעדר סמכויות, מחלישים את השלטון המקומי ופוגעים ישירות ברמת השירותים הניתנים לתושב ובאיכות חייו.

הרשויות המקומיות הן הבסיס האיתן והיציב ביותר של מדינת ישראל. הן הפועלות לקידום המגזרים הערבי הדרוזי והצ'רקסי והבדואי, בהן תלוי פיתוח הפריפריה, הן שוקדות עליו והן שמספקות את הצרכים של כל תושבי מדינת ישראל.

בן גוריון חזר ואמר שוב ושוב: "אם לא נעמוד על הנגב, לא תעמוד תל אביב". צריך להרחיב את האמירה הזו, לפרט אותה ולומר: אם לא נעמוד על בית שאן, לא תעמוד רמת גן. אם לא נעמוד על בית ג'אן, לא תעמוד נס ציונה. אם לא נעמוד על דימונה, לא תעמוד ראש פינה. אם לא נעמוד על בית שמש, לא תעמוד עפולה. כי אם לא נעמוד על ערי ישראל, לא תעמוד מדינת ישראל. מדינה חזקה צריכה שלטון מקומי חזק שיוכל להעניק לתושביו את איכות החיים הטובה לה הוא זכאי וראוי.

חיים ביבס הוא יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות