"מודעות על דירת 3 חד' בר"ג ב-990 אלף ש' - נורה אדומה"

מנכ"ל ובעלי ב.ס.ר, נחשון קיויתי, מגן על קבוצות הרכישה: "השיטה היא טובה וחוקית לחלוטין ונותנת מענה להוזלת דירות ב-15%" ■ "כמו קבלן ורופא, צריך רישיון למארגן קבוצות רכישה" ■ "המקרה של ענבל אור עצוב, גם לרוכשים וגם לה"

"קו פרשת מים ביחס לקבוצות רכישה" - כך כינה המפרק של חברת אור סיטי נדל"ן, עו"ד איתן ארז, את היום שבו הכריז שופט בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין על פירוק החברות של אור, וציין כי הכנסת חייבת להתערב ולחוקק חוק בנושא.

"אי-אפשר להרוג את כל ענף קבוצות הרכישה", אומר נחשון קיויתי, מנכ"ל ובעלים של קבוצת ב.ס.ר, המארגנת כבר עשרות שנים קבוצות רכישה למגורים ולמשרדים. "המקרה של ענבל אור עצוב, גם לציבור גדול של רוכשי דירות וגם לה. בסך הכל מדובר בציבור תמים לחלוטין שרצה לקנות דירה במחיר נמוך יותר בשיטה של בנייה עצמית. בכלל אני לא אוהב את המושג 'קבוצות רכישה', מדובר בבנייה עצמית שמבצעים קבוצה של אנשים שהתאגדו וקנו קרקע".

- אבל הרעיון החביב הזה יצא מפרופורציות.

"עם השנים התרבו המארגנים שנכנסו לתחום וחשבו לעשות כסף קל. לארגן קבוצת רכישה זה מקצוע. עורכי דין ומתווכים שאצה להם מהר מהר הדרך מיהרו לפלוש לתחום, בלי שום הכשרה, ידע הנדסי או ניסיון בתחום הבנייה. הדבר הזה השפיע גם על בעלי הקרקעות. עד לפני כמה שנים לא לקחו כסף על אופציה לרכישה. התאחדות הקבלנים יצאה נגד הענף, והממשלה הטילה גזירות שכולנו שילמנו עליהן. אם פעם חברי קבוצה לא שילמו מס רכישה על בנייה, ולא שילמו מע"מ על קרקע פרטית, והחיסכון הגיע ל-30%, מאז שלטונות המס נענו לקריאות נגד הקבוצות, והשוו את המיסוי שמוטל על קבלנים, כך שהיום חברי קבוצה גם משלמים מס רכישה על הבנייה, וגם מע"מ על קרקע פרטית. התוצאה היא שהמוצר הסופי זול רק ב-15% ואולי 20%".

- ופתאום מתברר שמארגנים מוכרים דירות שלא קיימות.

"יש מארגנים שמתחילים לשווק פרויקט בלי תב"ע (תוכנית בניין עיר) מאושרת, למרות שזהו תנאי ראשון לשיווק וזה צריך להיות בחוק. חייבת להיות ודאות תכנונית. אסור לתת למתווכים לשווק קבוצת רכישה, כי אותם לא מעניין הרוכש, אלא רק לקבל עמלה. הם מספרים מה שהם רוצים. באחריות המארגן גם לפנות למספר בנקים על מנת לקבל הצעות לליווי הפרויקט. בלי אישור עקרוני של אחד הבנקים לא יוצאים לדרך ולא משווקים דירה אחת".

 

- אם אתם כל כך מנוסים, אחראיים ומקצועיים, למה לא להפוך ליזמים ולתת לרוכשים שלכם ערבות חוק מכר?

"כי זה משנה לגמרי את השיטה, והשיטה היא טובה וחוקית לחלוטין ונותנת מענה להוזלת דירות. אני אומר שצריך להטיל רגולציה על המארגנים, לא על השיטה. כמו שיש סיווג לקבלנים, צריך להיות סיווג למארגני קבוצות רכישה. כמו שלקבלן, מתווך או רופא יש רישיון, צריך להיות רישיון גם למארגני קבוצות רכישה. אבל אסור לכפות על המארגנים מתן ערבויות חוק מכר, כי זה משנה לחלוטין את השיטה. יש דרכים אחרות לתת ביטחון לרוכש כמו הערת אזהרה בקרקע".

- אבל גם ענבל אור נתנה הערות אזהרה בקרקע ובחלק מההסכמים הכספים היו אמורים להיות בנאמנות. אז איך הרוכש אמור לדעת?

"זאת כבר נוכלות. מישהו דמיין שנשיא המדינה יאנוס את המזכירה שלו? רוכשים גם צריכים לדעת שכשמארגן מפרסם מודעות על גבי עמודים שלמים בעיתון על שיווק דירת 3 חדרים ברמת גן ב-990 אלף שקל, או מתחייב ללוחות זמנים לא הגיוניים, אז צריכה להידלק להם נורה אדומה".