הכשרת היישוב: הסכם עם חברה סינית להקמה ולמימון פרויקטים

בשלב הראשון תממן החברה הסינית שני פרויקטים גדולים בבני-ברק בהיקף כ-600 מיליון שקל ■ נמרודי: "נקים בישראל פרויקטים ודירות בעלויות תחרותיות" ■ כלל היקף הבניה המוערך בהסכם: כ-3.7 מיליארד דולר

הפלישה של חברות סיניות לישראל נמשכת. הבוקר (א') היה זה תורה של חברת ההשקעות הכשרת היישוב , שבשליטת עופר נמרודי, לדווח על הסכם מסגרת משמעותי לשיתוף-פעולה עם חברת ענק סינית מובילה. מדובר בחברה ששמה לא פורסם הנמצאת בבעלות ממשלת סין, עמה נחתם הסכם להקמה ומימון של 19 פרויקטים פוטנציאליים בתחומי הנדל"ן בישראל בהיקף של כ-3.7 מיליארד דולר. מימוש ההסכם יאפשר להכשרה לבצע קפיצת מדרגה בפעילותה הנדל"נית.

החברה הסינית תעמיד כ-70% מהמימון הנדרש לביצוע הפרויקטים השונים. הכשרת היישוב תעמיד את 30% הנותרים, כשמתוכם 15% יועמדו כנגד קבלת ערבות בנקאית מגוף בינלאומי, ויתרת ה-15% תשולם בהתאם לאבני דרך לאורך הבנייה. עוד סוכם, כי פירעון המימון לחברה הסינית ייעשה על פני פרק זמן של שנתיים מתום הפרויקט או קבלת טופס אכלוס.

על-פי ההסכם בין הצדדים, החברה הסינית תשלח צוות מטעמה לישראל לצורך ביצוע בדיקות באתרים השונים. לאחר מכן היא תעביר הצעות לביצוע שני פרויקטים ראשונים: בית חולים סיעודי שיהיה הגדול במדינה (למעלה מ- 1,000 מיטות) בבני-ברק, בהיקף בנייה של כ-65 אלף מ"ר, ומגדל משרדים בן 60 קומות בבני-ברק בהיקף בנייה דומה. הצדדים יקימו צוותים משותפים לטפל בקידומם של שני הפרויקטים, שעלויות הבנייה שלהם מוערכות בכ-600 מיליון שקל.

עופר נמרודי ציין היום כי "מדובר בחברת ענק סינית בסדרי גודל שאינם מוכרים בארץ, וביחד איתה אנו מתכננים להאיץ את פיתוח הפרויקטים שלנו. החברה הסינית מביאה עימה טכנולוגיה ואיכות ביצוע גבוהות, אשר יאפשרו לנו להקים פרויקטים ואלפי דירות בעלויות תחרותיות. כמו כן, החברה הסינית תממן עבורנו בתנאים נוחים את הפרויקטים השונים. שיתוף-הפעולה הזה יאפשר לנו גם להוציא אל הפועל את התוכניות שלנו בתחום ההתחדשות העירונית בשנים הקרובות, אליו בכוונתנו להיכנס במלוא העוצמה תחת המותג 'היישוב החדש'".

ההסכם של הכשרת היישוב עם הסינים מגיע כשברקע ממשלת ישראל מנסה זה תקופה ארוכה לקדם הבאת חברות זרות לפעילות בתחום הבנייה בארץ, כדי להגדיל את היצע הדירות. לפני כחודש הצליח שר האוצר משה כחלון להעביר בקבינט הדיור החלטה שתאפשר הגעת חברות בנייה זרות לישראל, במתווה שלפיו הן לא יוכלו להיכנס ליזמות בעצמן, אלא יביאו צוותים מחו"ל שיעבדו כקבלני משנה של החברות הישראליות.

כ-400 מיליון שקל בקופת הכשרה

הכשרת היישוב חווה תקופה טובה לאחרונה. את שנת 2015 סיימה חברת ההחזקות עם עלייה של כ-5.6% בהכנסות לרמה של כ-747 מיליון שקל, על רקע שיפור בעסקי הבנייה והמלונאות. הרווח התפעולי גדל בכ-27% והסתכם בכ-271 מיליון שקל. השיפור נבע בעיקר מעלייה ברווח של מגזר הנדל"ן, ומרווח שנוצר ממכירת 66.6% מהזכויות במלון רימונים אילת תמורת כ-200 מיליון שקל. בשורה התחתונה הציגה הכשרה רווח נקי של כ-64 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-2 מיליון שקל בלבד ב-2014. עם פרסום הדוחות אישר דירקטוריון החברה חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-28 מיליון שקל.

בקופת החברה היו בסוף 2015 מזומנים בהיקף של כ-400 מיליון שקל, והונה העצמי עמד על כ-1.1 מיליארד שקל. שווי השוק של הכשרת היישוב עומד על כ-600 מיליון שקל, לאחר שמנייתה השלימה עלייה של כ-75% בשלוש שנים.

לפני מספר ימים ניצלה הכשרה את העלייה במחירי האג"ח שלה לגיוס של 41.4 מיליון שקל באמצעות הקצאת אג"ח לארבעה משקיעים מוסדיים. החברה הקצתה 30 מיליון שקל ע.נ אג"ח באמצעות הרחבת סדרה 17, וכ-10.5 מיליון שקל ע.נ אג"ח נוספות מסדרה 18. לאחר ביצוע ההנפקה הפרטית עומד היקף החוב של חברת ההשקעות למחזיקי האג"ח על כ-950 מיליון שקל.