הכנסות תעשיית המוזיקה העולמית צמחו לראשונה זה שני עשורים

הגידול במנויים לשירותי סטרימנג, כגון ספוטיפיי ואפל מיוזיק, מקזז את הירידות הנמשכות בהכנסה ממכירות תקליטורים ומהורדות באינטרנט ■ אדל - האמן המוקלט רב-המכר ביותר של השנה 

אדל \ צילום:רויטרס
אדל \ צילום:רויטרס

חברות התקליטים מדווחות על הצמיחה המהירה ביותר בהכנסות בתקופה של קרוב ל-20 שנה. זאת מכיוון שהגידול במנויים לשירותי סטרימנג כגון ספוטיפיי ואפל מיוזיק מקזז את הירידות בהכנסה ממכירות תקליטורים ומהורדות באינטרנט.

ב-2015 צמחו הכנסות התעשייה ב-3.2%, ל-15 מיליארד דולר, לדברי האיחוד הבינלאומי של מו"לים בתעשיית המוזיקה (IFPI), המייצג חברות תקליטים. זהו קצב הצמיחה המהיר ביותר במכירות מאז 1988 במגזר זה.

פרנסס מור, מנכ"לית IFPI, אמרה: "לאחר 20 שנה של ירידה כמעט רצופה, היו ב-2015 כמה אבני-דרך בתעשיית המוזיקה המוקלטת: צמיחת הכנסות מדידה בקנה-מידה עולמי; זינוק אדיר של צריכת מוזיקה בכל מקום; והכנסות דיגיטליות שעלו לראשונה על ההכנסות מפורמטים פיזיים".

הזמרים הבריטיים אדל ואד שירן היו האמנים המוקלטים רבי-המכר ביותר של השנה, ואחריהם מדורגים טיילור סוויפט, ג'סטין ביבר ו-One Direction.

עם זאת, מור טענה כי הכנסות התעשייה צריכות היו להיות גבוהות בהרבה, וכי כמה שירותי סטרימינג, כגון יו-טיוב של גוגל, משלמים מעט מדי לחברות תקליטים בגין השימוש בשיריהן.

בסך-הכול זינקו אשתקד הכנסות הסטרימינג של חברות התקליטים ב-45% ל-2.9 מיליארד דולר. לדברי איחוד המו"לים, 2 מיליארד דולר מסכום זה באו מכ-68 מיליון בני אדם ששילמו עבור מנוי לשירותי סטרימינג כגון ספוטיפיי ואפל מיוזיק. 534 מיליון דולר בלבד הגיעו מיו-טיוב ומשירותי סטרימינג אחרים "בהטענת המשתמש", אף ששירותים אלה הזרימו שירים ליותר ממיליארד מאזינים.

לטענת הארגון, יו-טיוב הצליחה להימנע מתשלום תעריף "הוגן" לבעלי זכויות היוצרים, באמצעות ניצול החקיקה המגנה על חברות אירוח אינטרנטי מחבות משפטית בגין הפרת זכויות יוצרים מצד המשתמשים בשירותי חברות אלה.

מצב זה מאפשר למשתמשים להעלות תכנים לא מורשים ליו-טיוב, וחברות התקליטים הן שנאלצות לדרוש את הסרתם של תכנים אלה. IFPI עושה כעת מאמצי שדולה מול הרגולטורים באירופה ובארה"ב כדי לשנות את החקיקה.

יו-טיוב, מצדה, טוענת כי עד כה שילמה יותר מ-3 מיליארד דולר לתעשיית המוזיקה, ומציינת כי היא מספקת כלי בשם Content ID, שמאפשר לחברות התקליטים שליטה הדוקה בזכויות היוצרים שלהן. מרבית הכנסותיה של יו-טיוב מקורן בפרסום, אך לאחרונה היא השיקה שירות מינויים.

בזכות אדל והיפנים

בעוד ההכנסות מסטרימינג רושמות עלייה חדה, ההכנסות מפורמטים פיזיים המשיכו להידרדר ב-2015, אף שקצב הירידה היה כמחצית מהקצב שנרשם שנתיים הקודמות. הכנסות המכירה מפורמטים פיזיים, בעיקר תקליטורים, הסתכמו ב-5.9 מיליארד דולר - ירידה של 4.5%.

מכירות אלה קודמו באופן חלקי הודות להצלחת אלבומה האחרון של אדל, שלא הוצע באמצעות שירותי סטרימינג, וכן הודות להתאוששות ביפן, שוק המוזיקה השני בגודלו בעולם, שבו עדיין משמשים התקליטורים כאמצעי העיקרי לצריכת מוזיקה.

ההכנסות מזכויות הביצוע - השימוש שנעשה במוזיקה מוקלטת בחברות שידור ובמרחבים ציבוריים - גדל ב-4.4% ל-2.1 מיליארד דולר. עם זאת, ההכנסות מהורדות באינטרנט צנחו ב-10.5% ל-3 מיליארד דולר - ירידה חדה יותר מאשר ב-2014.

וויל פייג', מנהל התחום הכלכלי בספוטיפיי, אמר כי צמיחת שירות הסטרימינג השבדי לבדו סיפקה פיצוי גבוה יותר מקיזוז גרידא לירידה העולמית בהורדות ב-2015, "וזה מה שיוצר את התחושה כי ההתאוששות מבוססת-הסטרימינג הזאת הופכת לבת-קיימא יותר ויותר".