שוק המט"ח משתגע

נתונים שפורסמו בישראל צריכים להדליק נורה אדומה - אבל בירושלים אדישים ■ מדריך השקעה בדולר

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

שורה של נתונים לא קלים התפרסמה בימים האחרונים והייתה צריכה להדיר שינה מעיניהם של כל ראש ממשלה בר דעת, שר אוצר וכמובן בנק המרכזי.

לא לא , אני לא מדבר על ענבל אור, עגבניות, שכר עובדי הבורסה ובכירי הבנקים והתביעה נגד הגברת הראשונה - שהם כנראה הנתונים המעסיקים יותר את ידידינו בירושלים. אני מדבר על שורה של נתונים שבכל מדינה מתוקנת עם שוק מט"ח שמתנהל באורח תקין הייתה כבר מזמן מביאה להיפוך מגמה בשוק.

מדד המחירים לצרכן למארס שהתפרסם ביום שישי האחרון היה שוב נמוך מהצפיות (0.2%-) ובניגוד לקודמיו שהושפעו מתופעות חד פעמיות, הוא ממשיך להצביע על משק ממותן. גם המדדים הקרובים צפויים להיות נמוכים למדי. בשעה שמריו דראגי מתחייב באירופה לנקוט צעדים להגברת האינפלציה בגוש האירו ובארה"ב ובריטניה האינפלציה עולה, בירושלים ממשיכים לשמור על שתיקה וחוסר מעש.

משק ממותן ושקל חזק משפיעים על הצמיחה ועל כן תחזיות קרן המטבע שהתיישרו עם תחזיות מוקדמות של האוצר ובנק ישראל ומאותתות על ירידה נוספת בצמיחה. להזכירכם, תחזיות אלה התבססו על שקל שבינתיים התחזק כבר ב-2.5% נוספים ברבעון האחרון ועל כן הצמיחה בפועל, אם לא יהיה שינוי מגמה, צפויה להיות נמוכה אף יותר.

במונחי צמיחה לנפש המצב בישראל צריך להדאיג - כבר שנה שלישית ברציפות שאנו נמוכים משמעותית מהממוצע ב-OECD, והפער רק גדל. מצב הכלכלה העולמית לא ישתפר דרמטית לטובה השנה ועל כן אם בירושלים לא יתעוררו מהר הצמיחה לנפש בישראל תתאפס.

גם היצוא רושם את אחת הירידות הדרמטיות של השנים האחרונות 14% ברבעון הראשון. ביבי, עם כל הכבוד, מדינת סייבר זה נחמד אבל אם תקשיב לבכירי ההיי-טק וההון סיכון בישראל תבין שהמצב כאן גרוע ונראה כי דרושה התערבותך.

מרבית הגיוסים הם של הון זר שמדינת ישראל חשובה בעיניהם כקליפת השום, וחברות רבות מעדיפות או נאלצות בשלב כזה או אחר להעתיק פעילות לחו"ל, בעיקר עקב השקל החזק שגורם לעלויות העסקה גבוהות בישראל לעומת העולם, וגם עקב חוסר כוח-אדם מיומן, עיין ערך השקעה בחינוך להיי-טק. השקעה בחינוך אורכת זמן. טיפול במניפולציות שוק המט"ח הוא מיידי.

והגרוע מכל הוא נתון המאזן המסחרי, שמוכיח למי שסרב להאמין לכך עד כה ששוק המט"ח המקומי פועל תחת מניפולציה שמסכנת את המשק הישראלי ואין לה שום קשר לביקוש והיצע. גירעון של 10 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2016, זהה לגירעון השנה שעברה כולה, לא נצפה כאן שנים אם בכלל.

תמיד שמענו תירוצים לעוצמת השקל בדמות הריבית, הגז והעודף בחשבון השוטף. בינם ובין המציאות הקשר די רופף. בפועל היום אין ריבית ואין גז. יתרה מכך התירוץ המרכזי של הספקולנטים - עודף בחשבון השוטף - לא קיים השנה והתערבותם המסיבית של בנק ישראל והאוצר מתחילת השנה חייבת לעורר את כל הגורמים בירושלים לשאול את עצמם כיצד ייתכן שהשקל התחזק השנה, בניגוד לכל הגיון. לנו התשובה ברורה.

כולם אוהבים לשחק נגד שחקן שנתפס כחלש ופעילותו שקופה. בנקים זרים, קרנות גידור, שחקנים גדולים וגם בנקים מקומיים ומוסדיים ישראליים. שמעתי סוחר בבנק מקומי שמנסה לתרץ את מה שקורה כאן בביקוש והיצע (כולנו מדברים מפוזיציה, זוכרים?). מעניין למה עודפי ההיצע מופיעים כל הזמן בשעות אחר הצהרים המאוחרות והלילה. האם המוכרים אוהבים כל כך למכור בשערים נמוכים ולכן מתעקשים למכור יום יום בשעות אלו? הצחקתי אתכם, נכון?

הבנקים המקומיים אינם יוזמים, אולם הם נגררים בשמחה אחר הספקולציה. הם צריכים להרוויח ובינינו לבין עצמנו אם הייתם סוחרים למי הייתם מצטרפים? לבנק המרכזי שמפתיע אחת לחודש בממוצע, או לספקולנטים שעושים קופה כל יום מחדש?

ואולי השקט מכיוונו של בנק ישראל מעיד על הפתעה בריבית? זו תהיה לטעמי אחת הטעויות הגדולות שיעשה הבנק ואהיה מופתע אם זה יקרה, אבל לא לגמרי.