החל ממאי: קנסות לנוסעים באופניים על מדרכות תל-אביב

האכיפה תחל לאחר חול המועד ■ רוכבי אופניים שיסעו על מדרכות המיועדות להולכי רגל עשויים להיקנס ב-250 שקל ■ חולדאי: "ישנה חשיבות רבה לטפל ולהבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל במדרכות"

אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי
אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי

עיריית תל-אביב הודיעה היום (א') כי החל מ-1 במאי תחל משטרת ישראל לאכוף נסיעת אופניים על המדרכה שמיועדת להולכי רגל.

לקראת תחילת האכיפה, יוצאות עיריית תל-אביב-יפו, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בקמפיין הסברה נרחב לציבור. הקמפיין החל היום (א'), והוא כולל שילוט חוצות, סרטון הסברה והטבעה של גרפיטי ירוק על המדרכות. במהלך הקמפיין, כך נמסר, תבוצענה פעולות הסברה של שוטרים, פקחים ודיילים, שיחלקו לרוכבי האופניים ולהולכי הרגל דפי מידע על כללי הרכיבה הנכונה ואמצעי האכיפה שיינקטו במידת הצורך. 

האכיפה, אשר תחל כאמור לאחר חול המועד פסח, תבוצע על-ידי שוטרי משטרת ישראל נגד רוכבי אופניים ונגד רוכבי אופניים חשמליים שירכבו על המדרכה ולא בשביל האופניים המסומן לכך. כמו כן, תבוצע אכיפה נגד עבירות חמורות שבגינן קנס שנע בין 100 ל-1,000 שקל: נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה.

בין העונשים שניתן יהיה להחיל - קנס, הוצאת אוויר מהאופניים והחרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק).

 

פקחי העירייה ייצמדו לשוטרים כדי ללמוד את נושא האכיפה. בשלב זה החקיקה לא הושלמה, ואין להם סמכויות אכיפה. יש לציין כי לאחר שהעירייה חזרה ודרשה בשנים האחרונות חקיקה לאומית ופעולות אכיפה אפקטיביות בתחום אכיפת האופניים, וכן שיינתנו בידי פקחי העירייה הסמכויות לעשות זאת, בימים אלה מקדם המשרד לביטחון פנים הצעת חוק בנושא. במסגרתה יקבלו גם פקחי העירייה סמכויות עיכוב, רישום דוחות והחרמה של כלי רכב כולל אופניים שמסכנים הולכי רגל.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, מסר: "בשנים האחרונות אנו פועלים ומשקיעים רבות בעידוד הרכיבה על אופניים בעיר כאמצעי חלופי לשימוש ברכב הפרטי. השינוי המבורך בתרבות הנסיעה לווה במציאות חדשה ובתופעות בלתי נסבלות כמו נסיעה פרועה של אופניים חשמליים המסכנים את הולכי הרגל, ועל כן ישנה חשיבות רבה לטפל ולהבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל במדרכות".

מפקד מחוז תל-אביב במשטרת ישראל, ניצב צ׳יקו אדרי, מסר: "פעילות המשטרה יחד עם עיריית תל-אביב-יפו והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בתחום אכיפת נסיעה חוקית ובטוחה באופנים חשמליים נועדה בראש ובראשונה להגן על שלום הציבור וחיי אדם, למנוע פגיעה בגוף, בנפש וברכוש ולתת שרות איכותי לכלל משתמשי הדרך".