איתותי אזהרה לגבי מצבה התזרימי של חברת "אדמה"

תצהיר שהגיש בעל השליטה בחברה, המשווקת קרקע חקלאית לציבור כ"זכות לדירה עתידית", מגלה: ערב ראש השנה האחרון הוטל עיקול על חשבונות הבנק של אדמה - והחברה איבדה זמנית את היכולת לשלם משכורות

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

האם חברת "אדמה", המשווקת קרקע חקלאית לציבור כ"זכות לדירה עתידית", הייתה עד לאחרונה (או שעדיין) בקשיים תזרימיים? תצהיר שהגיש בעל השליטה בחברה אורן קובי להוצאה לפועל בספטמבר 2015, מעיד שערב ראש השנה האחרון הייתה מצויה החברה בקושי כלכלי, עד כדי כך שעיקול על חשבונות הבנק שהוגבל לסכום של כ-1.1 מיליון שקל, הביא לכך שהחברה הייתה חסרת יכולת לשלם משכורות לעובדים. תצהירו של אורן הוגש בהליך בהוצאה לפועל שננקט ע"י לקוחות החברה, זוג קשישים ניצולי שואה, על רקע חילול צ'ק שנמסר להם.

בבקשה שהגישה החברה לביטול העיקול, שהוטל בגין ביטול הצ'ק ע"י החברה, מסר אורן: "הטלת העיקול על חשבונות הבנק של החברה, בסכום אדיר של למעלה ממיליון שקל, מונע מהחברה לשלם לעובדיה את משכורות חודש אוגוסט. מדובר ב-33 עובדים, על משפחותיהם, שייאלצו 'לחגוג' את ראש השנה מבלי שקיבלו את משכורתם. בנוסף, גורם העיקול לנזק רב לעסקי החברה, חברה פעילה ומבוססת המעסיקה עשרות עובדים, משלמת לעשרות ספקים ונותנת שירות למאות לקוחות - נזק ששיעורו, ככל שלא יומר העיקול או יבוטל, יהיה גדול מסכום העיקול". אדמה היא אחת מכמה וכמה חברות העוסקות בתחום המשגשג של תיווך קרקעות חקלאיות לציבור הרחב, תוך נטיעת התקווה בלב הרוכשים, שעוד רגע, כמה שנים לכל היותר, הקרקע תופשר לבנייה, ואז הרוכשים יזכו לקבל דירה במחיר מוזל, למרות מחירי הדירות המאמירים.

במרבית המקרים, מדובר בחלקת קרקע גדולה שנקנית על-ידי היזמים, ונמכרת לציבור בחלקים רבים, מבלי שמקודמת תוכנית בנייה חדשה. במקרה של תכנית "תא 3700" שעמדה במרכז הבקשה להוצאה לפועל ובמרכז תביעה נוספת עליה דיווחנו שלשום (ב'), שיווק החלום על הדירה לציבור, נעשה חרף אזהרה מפורשת שפרסמה עיריית תל-אביב, לפיה הדרך אל הדירה עוד ארוכה למדי.

שלשום פרסמנו ב"גלובס" כתבה נרחבת על תביעתם של יוסף ושושנה חכם, זוג ישראלים המתגוררים בבלגיה, שרכשו מ"אדמה" (קבוצת חברות ששמן הרשמי "לוג'יסטיק גרופ") שתי פיסות קרקע במתחם תכנית "תא 3700". בית המשפט הטיל עיקול נוסף על חשבונות החברה שלשום, בעקבות הבקשה אך החברה מסרה שתבקש להסירו.

 

בני הזוג תיארו בתביעתם כיצד נקראו להחליף את הסכם ההוראות לנאמן שעליו חתמו עם ההתקשרות בעסקה, פעמיים. זאת, בשל התפטרותם של עורכי הדין של "אדמה" ממשרד ארדינסט בן-נתן וגולדפרב-זליגמן (ככל הנראה שעל רקע אי-הפקדת כספים שנועדו לחשבון נאמנות בפרויקט).

בין היתר טענו בני הזוג, כי החברה הטעתה אותם לסבור שכספים שהעבירו הופקדו בידי עורכי הדין בנאמנות, כשבפועל הופקדו בקופת החברה ושימשו לשרת חובות ללקוחות אחרים שלה (בדומה לפרשת ענבל אור). בנוסף טענו כי בחתימה על סט מסמכים חדש, הוטעו לחשוב שהם רוכשים זכויות בחלקה אחת בעוד רכשו זכויות בחלקה אחרת (מספרי הגוש והחלקה הוחלפו בניירות ללא ידיעתם לכאורה); וכן, כי חלקת קרקע שחתמו על מסמכים לרכישתה בתחילה, נמכרה בכפל לקונה אחר.

בני הזוג חכם עמדו בבקשת העיקול שהגישו על הדימיון המצער לפרשת קריסת קבוצת אור סיטי נדל"ן, של היזמת-החשודה ענבל אור. "כמו במקרה של אור גם בענייננו קיימות אותות מרמה של ממש, כגון: השימוש בכספי המבקשים לכיסוי התחייבויות לאחרים, אי-השבת הכספים, החזרת חלק מהכסף בצ'ק עתידי, החלפה תדירה של עורכי הדין של החברה ועוד", נכתב.

לבסוף, לאחר חילופי מכתבים בין עורכי הדין של בני הזוג לבאי-כח החברה, הוסכם שהכספים יושבו, אך החברה קיזזה באופן חד-צדדי 230 אלף שקל מן הרוכשים בגין "עמלה" כלשהי ובגין "הפרת החוזה" מצד הרוכשים. את הסכום הזה של אותם 230 אלף שקל, תובעים בני הזוג היום, באמצעות עוה"ד ירון אלון ומורן ספיאשווילי ממשרד הורוביץ-אבן-אוזן ושות' .

דמיון מטריד

סיפורם של בני הזוג שהגישו את הבקשה להוצאה לפועל באוגוסט האחרון, דומה באופן מטריד ומדאיג לסיפור של בני הזוג חכם.

מדובר בזוג קשישים ניצולי שואה שהתפתו אף הם לחלום "הדירה במחיר השפוי", שמפרסמת "אדמה". "בני הזוג הינם אנשים מבוגרים, ניצולי שואה, שהחליטו להשקיע את כל כספי הפנסיה שלהם בסך של כ-1.1 מיליון שקל, וזאת בנוסף לעשרות אלפי שקלים בגין דמי טיפול וכדומה ששולמו על ידם, בחלקות מקרקעין אותם שיווקה החברה בדרך של רכישה משותפת", נכתב בבקשת הזוג, שהוגשה באמצעות עוה"ד אבירם מזיוב וקרין גולן דנה יחד עם עו"ד דפנה פישר ממשרד גדעון פישר ושות'.

"החל מיום ההתקשרות, החברה רימתה, שיקרה והוליכה שולל את הזוג לרבות שידולם להפקיד את הסך של 1.1 מיליון שקל אצלה, בטענה כי הנכס לכאורה כבר רשום על שמם, דבר שלא היה מעולם, וזאת במקום להפקיד את הכספים בנאמנות אצל משרד ארדינסט בן-נתן בהתאם להסכמים", הוסיפו וטענו בני הזוג.

בהמשך צוין, "בחלוף חודשים ארוכים ולאחר ששכרו בני הזוג את שירותי עוה"ד, נערך הסכם לביטול ההסכם בין הצדדים, ובאותו מועד נמסרה ההמחאה המחוללת".

רשמת ההוצאה לפועל קיבלה את הבקשה והטילה עיקול על חשבונות של החברה על סכום הצ'ק המבוטל. בהמשך הגישה החברה את הבקשה לביטול העיקול, בצירוף תצהירו של בעל השליטה, אורן קובי.

מתוך הבקשה והתצהיר של קובי עולה שאלה קשה לגבי מצבה התזרימי של החברה, לפחות נכון לאותה העת - ספטמבר 2015.

בהמשך הושג הסדר שאושר ע"י בית המשפט, לפריסת התשלום בצירוף ערבותו האישית של אורן קובי למלוא החוב. כל החוב שולם ע"י החברה בהתאם לאותו הסדר. יש לקוות שערב חג הפסח, מצב החברה טוב יותר.

מחברת "אדמה" נמסר: "מדובר בתביעה שהוגשה לפני כשמונה חודשים. עם הגשת ההליך הפקידה החברה באופן מיידי ערבון בסכום המעיד על יכולת הפירעון שלה. בית המשפט קיבל את טענתה וביטל באופן מיידי את העיקול. בכל חברה מתקיים לעתים דין ודברים עם לקוחות. במקרה זה הנושא טופל תוך זמן קצר, ולשביעות רצון הלקוחות".