מחיר למשתכן: "רוכשים שיעמדו בתנאים יקבלו משכנתא"

במשרד אוצר ובבנק ישראל מנסים למצוא פתרונות לפרויקטים של מחיר למשתכן שנבנים ללא ליווי בנקאי, שבהם הרוכשים יצטרכו הון עצמי גבוה

במסגרת תוכנית מחיר למשתכן שווקו כבר יותר מ-7,000 דירות והתקיימו כבר כמה הגרלות, ובקרוב יצטרכו הזוכים בהגרלות להתחיל בתהליך הרכישה עצמו - וליטול משכנתא. הבנקים אינם שוללים מתן המשכנתאות לזוכי מחיר למשתכן, בתנאי שהם עומדים בכל הפרמטרים הרגילים לכל לווה כמו כושר החזר, אולם העובדה שישנם פרויקטים שאינם עושים שימוש בליווי בנקאי ממשיכה להוות אבן נגף לתוכנית.

הבעיה נעוצה בכללי חוק המכר, הקובעים כי בפרויקט ללא ליווי בנקאי הבנקים מתנים את שחרור כספי המשכנתא בקצב התקדמות הבנייה.

זכאי מחיר למשתכן שזכו בהגרלה בפרויקט בעפולה, למשל, קיבלו מסמך מבנק הפועלים ובו מפורטים התנאים לקבלת המשכנתא. במסמך שהגיע לידי "גלובס" נכתב בין היתר כי "ביצוע הלוואה בפועל, בפרויקט ללא ליווי בנקאי כהגדרתו בחוק המכר דירות, כאשר הלווה אינו מקבל כבטוחה ערבות חוק מכר אלא הערת אזהרה, מותנה בין היתר בכך שהסתיימה בניית גמר שלד הבניין או שלב בנייה אחר כפי שיוחלט על-ידי הבנק, אך בכל מקרה לא לפני גמר שלד הקומה שבה נבנית הדירה... לאחר שלב זה תשוחרר ההלוואה בשלבים בהתאם לחוק המכר... ובהתאם להון העצמי המשולם על-ידי הלווה".

המשמעות של הסעיף הזה, שכאמור אינו ייחודי לפרויקט מחיר למשתכן, היא שרוכשי הדירה יוכלו לקבל משכנתא רק כששלד הבניין יגיע לקומה שבה נרכשה הדירה, דבר שעלול לקחת זמן רב, ועד שלב זה יצטרכו הרוכשים לשלם את התשלומים לקבלן ממקורות עצמיים.

כיוון שכך, ההחלטה של בנק ישראל והאוצר להעניק משכנתא לזכאי מחיר למשתכן על-פי שווי הדירה בשוק החופשי ולא על-פי מחיר הדירה שנרכשה, וכך לאפשר לזכאים לקבל משכנתא עם הון עצמי של 100 אלף שקל בלבד - מתרוקנת מתוכן. עד שתגיע הבנייה לשלב השלד בקומה שבה ממוקמת הדירה, הזוכים בהגרלה יהיו חייבים הון עצמי גבוה מ-100 אלף שקל, תלוי במחיר הדירה, ולשלם לקבלן.

 

"הבנקים כבר נתנו אלפי משכנתאות"

"לגבי ההתניה של התשלום על-פי התקדמות הבנייה - נפתור את זה. נדבר עם הקבלנים שישנה את פריסת התשלומים. הכל יהיה בסדר", אמר היום ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי ל"גלובס". "הרוכשים של מחיר למשתכן יקבלו משכנתאות, הגענו להסכמות עם הבנקים. מי שיכול לעמוד בתנאים ויש לו יכולת החזר והיה מקבל משכנתא בשוק החופשי יקבל גם בפרויקט של מחיר למשתכן, וגם בפרויקט ללא ליווי בנקאי. אלה הפרויקטים הכי פחות מסוכנים במדינה כי אלה פרויקטים של המדינה. .

גם בבנק ישראל מבהירים כי בפרויקטים שיקבלו ליווי בנקאי, לא תהיה בעיה לקבל משכנתא מהבנק המלווה אם הלווה יעמוד בקריטריונים הרגילים. המפקחת על הבנקים חדוה בר מסרה ל"גלובס" בעניין: "הבנקים אישרו עסקאות, שנמצאות בשלבים שונים, למימון אלפי דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. משרד האוצר ומטה הדיור הלאומי מחפשים פתרון, והפיקוח על הבנקים שותף לדיונים בנושא, עבור אותם משקי בית שזכו בהגרלות בפרויקטים שאין בהם ליווי בנקאי וערבות חוק מכר - שמטרתן הגנה על הלקוח".

בכל הנוגע למכרזים שכבר נסגרו ובהם בחרו היזמים הזוכים לא לעשות שימוש בערבות חוק מכר או בביטוח חוק מכר, מנסים היום בבנק ישראל ובאוצר למצוא פיתרון שיגן על הרוכשים. ל"גלובס" נודע כי נשקלת האפשרות להעניק ערבות מדינה שתבטיח את הרכישה או ליצור מנגנון של ביטוח מכר שניתן יהיה לעשות לפרויקטים הללו.

באשר למכרזי מחיר למשתכן הבאים, במטה הדיור ובבנק ישראל שינו את התנאים כך שכל קבלן יחויב להעניק ערבות חוק מכר ולא יסתפק בהערת אזהרה.

מבנק הפועלים נמסר כי "הבנק בוחן ומאשר משכנתאות בהתאם לשיקולים מקצועיים".