חופשה של מורה - לכולם

חופשה מרוכזת, של מינימום ימים רצופים, לא רק לעובדי המדינה

חופשה משפחתית / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חופשה משפחתית / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

אם נשאל את העם שאינו עוסק בהוראה אם חופשת הקיץ מוצדקת, נקבל תשובה שלילית. לא רק בגלל חוסר האונים שרוב העובדים חווים כשילדיהם נטולי שמרטף והם חייבים לעבוד, אלא גם בשל אי-הצדקת חופשה כה ארוכה לילדים ולמורים כאחד.

אולם, אם חופשת הקיץ של המורים והילדים הייתה תואמת באורכה לחופשה שמקבלים שאר עובדי ישראל - ולאו דווקא למשך חודשיים שלמים - תשובתם לשאלת הצדק באשר לחופשת המורים הייתה ודאי חיובית.

מגיע למורים ולתלמידים?

ככלל, יש אומרים שהתלמידים זקוקים לחופשה ארוכה אחת מאווררת באמצע השנה ולחופשה נוספת בין שנת לימודים אחת לאחרת, וגם למורים חופשות אלה במקומן. בקיץ, לדוגמה, ברוב מתקני הלימוד הציבוריים זוהי משימה בלתי נסבלת ללמוד וללמד בכיתות המלאות, עם מיזוג שלא תמיד פועל, עם תלמידים עצבניים שמתקשים עוד יותר להתרכז, עם הפסקות לא יעילות (מפני שחם מדי לצאת מהכיתות) ועוד. קלחת שכולם מתוסכלים ממנה ומותשים בה, עם מינימום אוויר לקראת השנה החדשה.

חופשת הקיץ היא גם לא רק חופשה. היא משמשת מורים ללמידה בהשתלמויות, להיערכות לשנת הלימודים החדשה, לישיבות מערכת שבהן עולים נושאים לשיפור ולשינוי, ולקליטת מורים חדשים.

יתרה מזו, כיום מורים עובדים שעות ארוכות בהרבה מהשעות שבהן הם מלמדים בפועל, ביצירת שיעורים מקוריים ואותנטיים, הרלוונטיים לעולמם של התלמידים (כמתחייב מסגנון ההוראה המשמעותית - מונח שטבע פירון, שר החינוך לשעבר, והכרחי לאור רמת הקשב של תלמידי המאה העשרים ואחת).

מגיע גם לכם

אבל מה אתכם? העובדים בבית הדפוס שפגשתי לא מזמן כשהדפסתי את ספרי, שעובדים במשמרות של 12 שעות סביב השעון, כולל שעות הלילה? או הרופאים שעובדים בתורנויות של 30 שעות ויותר, והאחיות השחוקות שנותנות את הנשמה ועוד מתמודדות מדי יום עם מצבי לחץ מול סבלם של המטופלים וצרכיהם ועם חוויות אובדן בלתי פוסקות? ומה עם הטבחים שעומדים על רגליהם בימים ובלילות בחום הפיזי - והנפשי - של המטבח? ועובדי ההייטק שיוצאים מהמשרד בחושך, וממשיכים לעבוד מהבית ולטפל בלקוחות מחו"ל ששעות הערות שלהם הפוכות? ומה עם אי אלו תפקידים המדורגים כמאמללים ביותר את בעליהם על פי אתר CareerBliss, כעובדי מכירות, טכנאים, נהגים, עובדי תחזוקה, נהגים ועובדים בסופרמרקטים?

כל כך הרבה אנשים עובדים המון, ולמרבה הצער, כל כך הרבה מהם עובדים מתוך הכרח, בלא הנאה או חדווה, תחת דרישות לא פשוטות או בתפקידים רוטיניים אך עם זאת מלאי אחריות. מה איתם?

קריטריון החופשה של המורים - לכולם

המורים אחראיים לחינוך ילדינו, ואין חשוב מכך (כמעט). אך אם הקריטריון לקביעת אורך החופשים אכן מבוסס על נחיצותם וחשיבותם ועל הצורך בשיפור איכותם, אזי יש להחיל את הקריטריון הזה גם על שאר העובדים, ליצור שוויון בהגדרות, ולאפשר לכל העובדים העונים על קריטריון הנחיצות הזה ליהנות מחופשה ארוכה יותר.

זה אומר חופשה מרוכזת, של מינימום ימים רצופים, לא רק לעובדי המדינה, ולא על חשבון ימי החופשה או השכר של העובדים. זה אומר חסל סדר עובדים שנמנעים מיציאה לחופש ומעדיפים לפדות את חופשותיהם, משום שהמעסיק שלהם מעקם את האף בכל פעם שהם מבקשים לנפוש.

זה אמנם אומר גם שהמעסיקים מחויבים ליצירתיות רבה בבואם ליצור מערכת משומנת של מועדים בלתי חופפים של יציאת עובדים לחופשות, כדי לא לפגוע בייצור ובתפוקה. אך בתמורה לכך הם מרוויחים עובדים רעננים יותר, עם מוטיבציה גבוהה יותר, שמעריכים את מקום העבודה שלהם וחשים שייכות ומחויבות ברמה גבוהה יותר, ולפיכך - ארגון רווחי יותר, שנהנה מעלייה בתפוקה, הן בשגרה, הן לאחר החזרה מחופשה.

חוק האושר בעבודה

זה לא סוד שהמוניטין של ישראל מעולם לא עשה עמה חסד. לא באופן כללי ולא ספציפית בהקשר התעסוקתי. בטח לא מול ברלין, שוודיה, אוסטרליה או שווייץ.

ובכן, בראייתי, קהילת עובדים מאושרים יותר היא נקודת התחלה מעולה לשפרו. להפוך את ישראל למקום שבו טוב לאנשים בעבודתם. מקום שרואה את שביעות רצון העובדים במקום הראשון, מהסיבה הפשוטה - שזה פשוט משתלם יותר לכולם. עובדים מאושרים השמחים בחלקם מייצרים רווחים גבוהים יותר לארגון, נפצעים פחות, מחסירים פחות ימי עבודה, ומשפיעים באופן חיובי על לקוחותיהם.

אבל עד שהחלום שלי יתגשם, מעסיקים, יקרים, צאו אתם בעצמכם לחופש, התאווררו, ועודדו את עובדיכם לעשות כמותכם.

----

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com או ב פייסבוק