טלנובלה ברזילאית

מהבטחה כלכלית גדולה - למשק שברירי ותנודתי: ברזיל על סף תהום כלכלית

אוהדת נבחרת ברזיל בכדורגל / צלם: רויטרס
אוהדת נבחרת ברזיל בכדורגל / צלם: רויטרס

כלכלת ברזיל חווה בשנים האחרונות את המשבר החמור ביותר מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, משבר שהוא תמונת-ראי לשגשוג של הכלכלה הברזילאית בעשור הראשון של המילניום. דירוג החוב הלאומי של ברזיל מוגדר כדירוג "זבל" על-ידי סוכנויות הדירוג, והוא מיטיב לבטא את מצבה המורכב של הכלכלה הברזילאית. העניין הוא, שכלכלת ברזיל היא השישית-שביעית בגודלה בעולם (תלוי על-פי מה מודדים), ולפיכך התפתחויות פוליטיות וכלכליות בה הן בעלות השפעה אזורית ועולמית רחבה.

התוצר-הלאומי של ברזיל צפוי להתכווץ השנה ב-3.8%, ולחתום את שנת 2016 ברמה של 1.67 טריליון דולר, בהמשך לירידה בשיעור של 3.8% בתוצר-הלאומי הברזילאי אשתקד, וצמיחה שנתית מינורית של 0.1% בשנת 2014. בשנת 2011 היה התוצר-הלאומי הברזילאי 2.6 טריליון דולר, ומאז ועד תום שנת 2016 הוא צפוי לאבד כ-1 טריליון דולר, הן בשל צניחת התוצר והן בשל התרסקות המטבע המקומי ביחס לדולר. הצמיחה של ברזיל לשנת 2017 צפויה להיות 0% בלבד, כך שלפי התחזית אין למשק חזרה לפסי צמיחה בעתיד הקרוב.

כלכלת ברזיל הייתה מהמדינות הנהנות ביותר מהביקוש הסיני הצומח לסחורות, מתחילת המילניום, אך כעת ברזיל היא אחת המדינות הנפגעות ביותר, כתוצאה מהאטה בביקושים של סין לסחורות כעקבות השינוי המבני בסין - מכלכלה מוטת יצוא ותעשייה, לכלכלה מוטת צריכה ושירותים.

בעשור הראשון של המילניום הנוכחי, כלכלת סין צמחה בקצבים דו-ספרתיים, ורכשה סחורות מכל הבא ליד. הביקוש הסיני הביא לעלייה עצומה במחירי הסחורות, מדינות מתפתחות בעלות רזרבות במשאבי טבע, חוו קפיצת מדרגה כלכלית אדירה, וברזיל התייצבה בראש הרשימה. כיום, כאשר מחירי הסחורות צנחו בעשרות אחוזים מרמת השיא, המדינות שנהנו מהצמיחה המאסיבית בהשקעות בסין, חוות קשיים עצומים. שורה של בעיות מחזוריות ומבניות בכלכלה הברזילאית הפכו אותה מהבטחה כלכלית גדולה למשק שברירי ותנודתי אשר מחזיר אותה לתקופות עבר הקודמות להמצאת המונח BRIC, אשר מיצב את כלכלת ברזיל כחלק מחבורה מבטיחה של כלכלות מתעוררות.

המטבע הברזילאי (הריאל) אמנם התחזק מתחילת שנת 2016 מול הדולר האמריקני ב-11.1%, אולם אשתקד צנח המטבע הברזילאי ב-49.5% ביחס למקבילו הדולר האמריקני.

קריסת המטבע הברזילאי מבטאת את אובדן האמון של המשקיעים הגלובליים במשק של ברזיל. האינפלציה בברזיל הסתכמה אשתקד ב-9%, והשנה, 2016, היא צפויה להסתכם ב-8.7%. התרסקות המטבע היא מהגורמים המרכזיים לאינפלציה בברזיל, ומחייבת את הבנק המרכזי הברזילאי להחזיק שיעור ריבית גבוה של 14.25%. האבטלה צפויה לזנק מ-6.8% אשתקד ל-9.2% השנה, ול-10.2% בשנת 2017.

אם לא די באתגרים הכלכליים העומדים בפניה של הכלכלה הברזילאית, הרי הצמרת הפוליטית שלה שקועה עד גרונה בסבך של פרשיות שחיתות, וטרודה בהישרדות, במקום לנווט את הכלכלה הברזילאית לחוף מבטחים.

בשבוע שעבר הכריע הבית-התחתון של הפרלמנט הברזילאי ברוב של 367 חברים מתוך 513 חברים, להעביר להצבעה לסנאט את סוגיית חקירת הנשיאה Dilma Rousseff (דילמה רוסף). הנשיאה רוסף חשודה כי "שיפצה" את נתוני החשבונאות הלאומית של ברזיל ערב הבחירות באוקטובר שנת 2014. זאת, כדי לשפר את סיכוייה להיבחר מחדש לנשיאות.

בתחילת חודש מאי יידרש הסנאט הברזילאי להחליט אם להשעות את הנשיאה לפרק זמן של עד 180 יום, ולהעמידה למשפט. אך אם לא יהיה להליך זה רוב רגיל בסנאט, הליך ההדחה יסתיים בלא כלום. במקרה שבו חברי הסנאט יבחרו כן להעמיד את הנשיאה למשפט, הוא יצטרך להסתיים תוך 180 יום. אם בסיום המשפט, שני-שלישים ויותר מחברי הסנאט יצביעו כי הנשיאה אשמה, ההדחה שלה תהיה קבועה; אך אם פחות משני-שלישים מהחברים בסנאט יצביעו כי הנשיאה אשמה, אזי רוסף תחזור לתפקידה.

בזמן הנבצרות של הנשיאה מתפקידה, מי שמיועד להחליף את הנשיאה זמנית, יהיה סגן-הנשיא Michel Temer (מישל טמר), ממפלגת האופוזיציה PMDB, אולם גם סביב שמו של טמר רוחשות ידיעות שליליות. אם טמר לא יוכל למלא את מקומה של הנשיאה, המועמד הבא בתור לתפקיד הוא דובר הבית-התחתון של הקונגרס Eduardo Cunha (אדוארדו קונהה) ממפלגת PMDB, אשר שמו שורבב לסקנדל השוחד בחברת האנרגיה הגדולה במדינה Petrobras.

בעיצומו של הכאוס הפוליטי שחווה ברזיל, המדינה עתידה לארח את המשחקים האולימפיים בעוד כשלושה וחצי חודשים בלבד. הברזילאים מתקשים לעמוד בהכנות לאירוע הענק, וברחוב הברזילאי יש טענות רבות על השקעה במתקני ספורט, בזמן שחסרים בה בתי-חולים ותקציב החינוך קטן. יתר על כן, מכיוון שהאולימפיאדה מזמנת השקעה בפרויקטי תשתית גדולים, "השוחד חוגג", ומגדיל את אי-השקט במדינה.

המשקיעים בכלכלת ברזיל מייחלים למהפך פוליטי בברזיל, אשר יביא אותה לחשב מסלול מחדש. האופטימיות של המשקיעים בברזיל בכל האמור להסתברות הגבוהה למהפך פוליטי, מתבטאת בעלייה חדה, של 24%, במדד המניות מתחילת השנה ובהתחזקות המטבע המקומי במנותק מן הנתונים הכלכליים הגרועים.

השחיתות העמוקה שבה נגועה הצמרת הכלכלית של ברזיל, בצוותא עם בעיות מבניות קשות בכלכלתה, וסביבת פעילות גלובלית חלשה, הופכות את מלאכת החזרתה של כלכלת ברזיל לפסים של צמיחה, למורכבת ולא קלה לכל הנהגה עתידית.

כישלון מאמץ ההדחה של הנשיאה המכהנת, צפוי לטלטל קשות את כלכלת ברזיל ולהפוך את הבעיות של 206 מיליון תושביה, לבעיות של כולנו; מנגד, מהפך פוליטי בברזיל יקנה להנהגה החדשה של ברזיל זמן לשקם את הכלכלה ולחלץ אותה מן המשבר הקשה שבו היא שקועה.

הכותב הוא הכלכלן הראשי של קב' איילון