2015 בביומד בת"א: הרבה חלומות, מעט תוצאות

57 חברות ביומד נסחרות בת"א, אבל רק תשע מהן הציגו אשתקד הכנסות משמעותיות, ואחת בלבד גם רשמה רווחים ■ מי מובילה את ההכנסות בתחום, אצל מי נמצאים המוצרים המבטיחים ומי מתכוונת להכפיל את ההכנסות שנה שנייה ברציפות

מכירות תמיד היו הצד החלש של חברות הביומד הנסחרות בתל אביב, וגם דוחות 2015 לא מעידים על שיפור משמעותי בתחום זה. רק תשע חברות מתוך כ-50 חברות ביומד הנסחרות כאן מדווחות על מכירות משמעותיות (כולל העולה החדשה נבידאה). רק אחת מבין התשע הללו מציגה רווחים.

מבין הנותרות, ארבע הן בעלות מכירות לא משמעותיות, 24 הן חברות חלום ללא מכירות, שלא ברור אם ומתי יגיעו למכירות או להכנסה משמעותית, ארבע הן חברות השקעות, ותשע חברות הן למעשה "מתות מהלכות" - הנסחרות מתחת לשווי של 30 מיליון שקל.

אז מה עבר ב-2015 על תשע חברות הביומד הבולטות שנסחרות בשוק המקומי, ומה צפוי להן בשנה הנוכחית? על כך בשורות הבאות שלפניכם.

אופקו: זאת עם ההכנסות הגבוהות

חברת הביומד התל אביבית בעלת ההכנסות הגבוהות ביותר (למעט חברות הפארמה הגנריות טבע, מיילן ופריגו) היא אופקו, עם הכנסות של 492 מיליון דולר ב-2015, שמהוות גידול של 440% לעומת 2014. ההכנסות הגיעו בעיקר מרכישה במניות של רשת המעבדות bio reference labs, שתרמה 320 מיליון דולר מן ההכנסות. מתוך היתר, כ-80 מיליון דולר הם תשלומי אבני דרך עבור שיתופי פעולה, בעיקר עם חברת פייזר סביב הורמון הגדילה שנרכש בעבר מפרולור הישראלית.

השנה הייתה שנת המכירות הראשונה של מוצר משמעותי שהביאה החברה בעצמה לשוק, ה-4kscore, בדיקה לסרטן הערמונית. אופקו לא חשפה בינתיים את ההיקף הספציפי של מכירות המוצר הזה, שנבלע במכירות רשת המעבדות.

הפסדי החברה צומצמו ל-30 מיליון דולר לעומת 171.6 מיליון דולר בשנה שעברה, בעיקר בזכות הטבת מס. ההפסד התפעולי עמד על 98 מיליון דולר, לעומת 145.8 מיליון דולר בשנה שעברה.

בשנה הבאה צפויה קבלת שיפוי ביטוחי למוצר 4kscore וניסויים קליניים לבדיקה הבאה של החברה, Claros1, לרמות טסטוסטרון ולסרטן הערמונית.

עוד אירוע מכריע יהיה קבלת תוצאות מניסוי שלב III בהורמון הגדילה של פרולור, הצפויות עד סוף השנה. עד כה קיבלה החברה 295 מיליון דולר מן ההסכם עם פייזר סביב מוצר זה והיא עשויה לקבל 570 מיליון דולר סך הכל ועוד תמלוגים נאים ממכירות המוצר הסופי.

התקווה הייתה שב-2016 יצטרף מוצר נוסף, התרופה Reyaldee, אך האישור נדחה בלפחות שנה על-ידי ה-FDA.

קמהדע: זאת עם ההכנסות היציבות

חברת התרופות קמהדע שומרת כבר כמה שנים על יציבות בהכנסות, של סביב 70 מיליון דולר, והשנה ירד קלות היקף ההכנסות בתוך הטווח הזה (מ-71 ל-70 מיליון דולר).

לפי החברה, הדבר נובע מכך שהשותפה שלה למכירת מוצר הגלאסיה המוביל שלה, בקסאלטה (לשעבר בקסטר), ניהלה את המלאי, ורכשה כמויות יחסית גדולות של המוצר בשנים קודמות. כעת המלאי מתחיל להיגמר ולכן החברה צופה הכנסות של 100 מיליון דולר ב-2017. הפסדי החברה עמדו על 11.2 מיליון דולר לעומת 13.4 מיליון דולר. זאת, תוך שמירה על רמת רווח תפעולי של 1.4 מיליון דולר. עיקר ההכנסות (42.9 מיליון דולר) הן אכן ממוצר הגלאסיה, לטיפול בנפחת תורשתית.

במהלך השנה עשוי להתקבל אישור שיווק למוצר לכלבת, הפונה לשוק של כ-100 מיליון דולר בארה"ב. האישור לשיווק המוצר לנפחת תורשתית הניתן באינהלציה עשוי להתקבל רק החל המשנה הבאה. לחברה כ-28 מיליון דולר בקופת המזומנים.

מזור: בונים עמוד שדרה

הכנסות חברת הרובוטיקה לניתוחי עמוד שדרה עמדו על 26.1 מיליון דולר, גידול של 23% לעומת השנה שעברה. כמחצית מן ההכנסות היו הכנסות משימוש חוזר במערכת, ומחצית מהתקנת מערכות חדשות, 25 במספר בשנה כולה, במחיר ממוצע של כחצי מיליון דולר. ההפסד של החברה עלה במקצת, מ-15.3 ל-15.4 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2016 הוזמנו חמש מערכות, לעומת שלוש ברבעון המקביל. לחברה 40 מיליון דולר בקופת המזומנים.

נבידאה: הכפילה את ההכנסות

חברת האבחון והטיפול בסרטן הצליחה להכפיל את הכנסותיה לסכום של 13.2 מיליון דולר, ועמדה בכך בתחזיותיה. הפסדיה עמדו על 27.6 מיליון דולר לעומת 35.7 מיליון בשנה שעברה.

בשנה הבאה ברצונה של החברה כמעט להכפיל שוב את הכנסותיה, לרמת הכנסה של 23-25 מיליון דולר, והיא מקווה להגיע לתזרים מזומנים מאוזן במחצית השנייה. החברה חייבת סכום של 51 מיליון דולר ובקופתה היו נכון לסוף השנה היו בקופתה 7 מיליון דולר.

איתמר: שינוי בתמהיל

חברת איתמר מדיקל, הפועלת בתחום אבחון מחלות הלב והפרעות השינה, רשמה גידול קל של 3% במכירות ל-16.8 מיליון דולר, על רקע שינויים באסטרטגיה שמוביל המנכ"ל החדש גלעד גליק, למשל מיקוד תחום הפעילות בסקטור הפרעות השינה, באותן הפרעות שיש להן קשר להפרעה קרדיולוגית. תחת ניהולו של גליק צמח משמעותית חלק ה-watchPAT, מוצר השינה של החברה, מתוך כלל הכנסות החברה, לעומת ירידה בהכנסות ממוצר ה-endoPAT לאבחון מחלות לב, שנחשב בעבר לטכנולוגיית הדגל של החברה, והיווה מחצית מן המכירות - זאת בין היתר בשל הסכם שיווק ל-WatchPAT עם ענקית המכשור הרפואי מדטרוניק, שהוארך לאחרונה. מדטרוניק היא גם בעלת מניות בחברה מימיה הראשונים.

כיום, הרוב המוחלט של הכנסות החברה מגיעות מאבחון חולים בשטח, ולא משימוש מחקרי כבעבר. ההפסד של החברה קטן ב-2015 ל-2.2 מיליון דולר, לעומת 3.3 מיליון דולר ב-2014. לחברה 35.7 מיליון דולר בקופת המזומנים, ואג"ח בהיקף של כ-23 מיליון דולר לפרעון בחלקים בעוד שנתיים ושלוש שנים.

אינסייטק: חיבוק חזק פחות מ-GE

הכנסות חברת אינסייטק שבשליטת אלביט מדיקל הבורסאית, אשר משווקת מכשירים לצריבת רקמות באופן לא פולשני כתחליף לניתוח, ירדו ב-29% ל-16.1 מיליון דולר. זאת, בעיקר על רקע שינוי טיב הקשר של החברה עם תאגיד GE, שהיה המשווק הבלעדי של מוצרי החברה. וכעת החליט התאגיד להשקיע בה פחות ואף התיר את הבלעדיות.

החברה עברה להפצה עצמית, ולאחרונה חתמה על הסכם עם סימנס ליצור תאימות עם מכשירי ההדמיה שלה, מה שעשוי להרחיב בהמשך את השוק. כמו כן החלה החברה לשווק את המוצר לתחומים חדשים. ייתכן שהמוצר יאושר השנה בארה"ב לשימוש בתחום המוח. הפסדי החברה עלו מ-17 מיליון דולר ב-2014 ל-24 מיליון דולר השנה, בעיקר על רקע ירידה בהכנסות ועלייה בהוצאות השיווק וההנהלה.

אנדימד: הכנסות משמעותיות

חברת האסתטיקה אנדימד מופיעה זו השנה השנייה ברשימת החברות בעלות ההכנסות המשמעותיות. הכנסותיה צמחו ב-25% לעומת 2014 ל-13.3 מיליון דולר, והצמיחה היא בכל האזורים הגיאוגרפיים, אך בעיקר בארה"ב וכן באסיה, שם מופצים מוצרי החברה על-ידי משקיע אסטרטגי. החברה כבר אינה מדווחת על התפלגות ההכנסות בין מוצריה המיועדים לשוק הקוסמטיקאיות ורופאי העור לבין מוצריה המיועדים לשוק הביתי.

הפסדי החברה עמדו על 3.6 מיליון דולר, לאחר שבשנה שעברה נגעה לרגע ברווחיות. החברה מסרה כי ההפסד נבע מגידול בהוצאות התפעוליות ומהיעדר הכנסת מימון, שהתקבלה בשנה שעברה. לחברה 2.5 מיליון דולר בקופת המזומנים, והיא שרפה 4.9 מיליון שקל בשנה שעברה עבור פעילותה השוטפת.

ביו וויו: יש גם רווח

ביו וויו הקטנה והעקשנית ממשיכה לרשום כמעט בכל שנה צמיחה קלה בהכנסותיה, הפעם ב-15% ל-34.5 מיליון שקל (7.8 מיליון דולר). זאת ועוד, ביו וויו היא החברה היחידה ברשימת החברות התל אביביות הרושמות הכנסות סבירות, שגם רושמת רווח - 3.8 מיליון שקל.

גידול משמעותי בהכנסות החברה עשוי להגיע אם וכאשר תאושר לשיווק ותשווק בדיקת אבחון ייחודית שפיתחה החברה יחד עם מכון הסרטן המוביל MD Anderson. ניסוי במוצר לצורכי רישוי לשיווק כבר הסתיים, והחברה דיווחה כי היא עומדת כבר בתנאים לשיווק המוצר באירופה, וכעת היא מתחילה תהליך לאישור המוצר בארה"ב. לביו וויו 18.4 מיליון שקל בקופת המזומנים, והיה לה השנה תזרים חיובי מפעילות שוטפת, בהיקף של 4.6 מיליון שקל.

פוטומדקס: המיזוג שנכשל

חברת האסתטיקה החבוטה עברה תלאות רבות בשנתיים האחרונות, שמגיעות לשיאן השבוע עם כישלונו (כך נראה) של הסכם המיזוג שלה לתוך חברת DS Healthcare האמריקאית. הכל התחיל ברכישה לא מוצלחת שעליה נטלה החברה חוב, ואז מכרה פעילותה בחלקים כדי להשיבו. את זנב הפעילות שנותרה שאפה לגלגל לתוך DS המפוקפקת, אך בעלת המוצרים המשלימים, בדומה לאופן שבו רדיאנסי הישראלית התמזגה לפוטומדקס ב-2010 כדי ליצור את החברה הנוכחית.

אלא שבימים האחרונים DS נכנסה למלחמה פנימית סוערת בהנהלה, שהגיעה להאשמות הדדיות במרמה וקריאה לחקירה נגד מנהלים פורשים. פוטומדקס הודיעה ל-DS, כי זו מפרה חלק מתנאי המיזוג, וכי כרגע פוטומדקס זכאית לבטלו.

הדרמה הזו ממסכת את העובדה שעסקי פוטומדקס עדיין חיים. החברה רשמה הכנסות של 75 מיליון דולר ב-2015, ירידה של 44% לעומת 2014, אבל עדיין סכום אבסולוטי לא קטן. 67.4 מיליון דולר הגיעו מחטיבת המוצרים לצרכן, שאמורה הייתה להתמזג עם DS, וכעת לא ברור מה יעלה בגורלה.

גם ההבטחות הישראליות בוול סטריט לא הרשימו ב-2015

גם בין חברות הביומד הישראליות הנסחרות רק בנאסד"ק, לא רבות מציגות עדיין הכנסות משמעותיות. אנזימוטק רשמה הכנסות של 62.6 מיליון דולר, צמיחה של 2% השנה, ל-62.6 מיליון דולר, אך לא הצליחו לחזור לרמות של 2013. החברה בקיפאון בפעילות העיקרית שלה, בתחום תוספי התזונה הנמכרים דרך חברות אחרות והתוספים לתרכובות מזון לתינוקות, אולם מצליחה לצמוח במוצרים הממותגים שלה, ל-8.4 מיליון דולר.

ריווק, שייצרה ציפיות ואכזבה, עדיין נמצאת ברף מכירות נמוך יחסית. אחרי שנת המכירות הראשונה, רק 53 איש משתמשים במערכת ההולכה למשותקים של החברה בביתם (73 בבית ובבתי החולים גם יחד). החברה מקווה להתפתח על בסיס השקת דור חדש למוצר ברבעון השלישי ועל בסיס ניסוי קליני שהראה את היתרונות הבריאותיים שלו. הכנסות החברה עמדו על 3.7 מיליון דולר בלבד. החברה סיימה את 2016 עם 18 מיליון דולר בקופת המזומנים, ומשכה כבר 12 מיליון דולר מקן אשראי שהקימה השנה.

נובוקיור, המטפלת בסרטן, מכפילה השנה צמיחה ל-33 מיליון דולר הכנסות, קצב צמיחה שהיינו רוצים לראות אצל יותר מחברות המכשור הרפואי הנכנסות לשוק, אך גם היא מוגבלת עדיין על-ידי רמות השיפוי הביטוחי למוצר. הפסדיה עמדו על 111 מיליון דולר, על רקע הניסויים הקליניים הרחבים שהיא עורכת.

מה שלא עולה - יורד

מספר חברות בבורסה כבר רושמות הכנסות מסוימות זה כמה שנים, אולם ההכנסות הללו עדיין לא הגיעו לרף משמעותי. לרוב, כאשר מוצר אינו מצליח להרחיב תוך כמה שנים את החדירה שלו לשוק, הרי שלבסוף המכירות שאינן צומחות אף יחלו לרדת, כשמאמצי החידושים יאבדו עניין והחברה תיוותר בלי המשאבים לבצע את מאמצי השיווק.

זה מה שקורה כעת לחברות מדיקל קומפריישן, שהכנסותיה ירדו השנה ב-13% לכ-8.7 מיליון דולר, בעיקר עקב אי-השגת שיפוי ביטוחי, וכן לחברת בימ מד מקבוצת די.אן.איי, שהכנסותיה ירדו ב-13% להיקף של 2.5 מיליון דולר. בחברת אקסלנז ההכנסות קפואות על 3.4 מיליון דולר.

יוצאת דופן בקבוצה זו היא בריינסוויי, שהכפילה השנה את הכנסותיה תחת ניהולו של המנכ"ל החדש גיא איזיקיאל. מדובר עדיין בסכום לא גבוה של 6.9 מיליון דולר, אולם אם החברה תמשיך כך, היא צפויה להתברג בין בעלות ההכנסה המשמעותית בשנה הבאה. גם שווי השוק שלה, 259 מיליון שקל, מעיד כי המשקיעים רואים אותה כדומה יותר לחברות מן הסעיף הקודם, אם כי המניה ירדה בחודשים האחרונים בחדות.

ביומד
 ביומד

אירועים משמעותיים צפויים(ביומד)
 אירועים משמעותיים צפויים(ביומד)