פנייה לרמ"י: בטלו זכיית קבוצת הרכישה במכרז דרום הקריה

מתמודדים שלא זכו במכרז מתחם רשות השידור פנו לרשות מקרקעי ישראל, בטענהכי הזכייה של קבוצת הרכישה במכרז כה גדול עשויה להיות בעייתית 

 מתחם רשות השידור בתל אביב. מה יהיה גורל המכרז? / צילום: תמר מצפי
מתחם רשות השידור בתל אביב. מה יהיה גורל המכרז? / צילום: תמר מצפי

חברות שניגשו למכרז הענק בדרום הקריה בתל-אביב - על מגרש רשות השידור - ולא זכו בסופו של דבר, מסרבות להשלים עם הזכייה של קבוצת הרכישה בהובלת חברת מינהל מגורים לישראל. בימים האחרונים החליטו גורמים שהשתתפו במכרז לפנות לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שפרסמה אותו, ולהתריע בפני מ"מ ראש הרשות, עדיאל שומרון, כי הזכייה של קבוצת הרכישה במכרז כה גדול עשויה להיות בעייתית.

נציין כי במכתב - שנשלח באמצעות משרד עורכי הדין ראב"ד, מגריזו בנקל ושות', ועליו חתום עו"ד יוסף בנקל - לא נכתב מפורשות מי החברות שעומדות מאחוריו.

"בשם מרשותינו, חברות אשר הגישו הצעה כשרה במכרז", כך נפתח המכתב. ואולם ה"חשודה המיידיית" מבין אלו שהגישו הצעות למכרז ואינן קבוצות רכישה היא החברה שהגיע למקום השני במכרז, גינדי החזקות, שמיוצגת בידי אותו משרד עורך דין החתום על המכתב. במכתב דורשות החברות לבטל את זכיית קבוצת הרכישה במכרז ולהקפיא את תהליך רכישת הקרקע.

"מרשותנו הסמיכונו לפנות אליך בדרישה כי תפעל בהקדם האפשרי", כך במכתב, "לביטול הזכייה והקפאת תהליך הרכישה של קבוצת הרכישה במכרז, שכן הנזקים שעלולים להיגרם לציבור וליחידי קבוצת הרכישה הינם רבים, וככל שיחלוף הזמן ללא ביטול זכייתם במכרז, הרי שנזקים אלה יהפכו להיות משמעותיים יותר ויותר, ולכן הינך נדרש לעשות שימוש בסמכויותיך, תוך שימת לב לאחריות הציבורים המונחת על כתפיך, על-מנת לצמצם נזקים אלה באופן משמעותי".

במכתב - שהעתקים ממנו נשלחו בין היתר לראש הממשלה, ליועץ המשפטי לממשלה, לשר הבינוי והשיכון, לשר האוצר, לשרת המשפטים ולמבקר המדינה - פורטו טענות על אודות הבעייתיות לכאורה בזכייה של קבוצת רכישה בקרקע.

"מורכבותו של המכרז שבנדון, בצירוף עם זכייתה במכרז של קבוצת הרכישה, נידונה מראש לכישלון", כך במכתב, "אשר לצערנו עלול להוביל, בסיכוי גבוה, לחילוט הערבויות שהגישה קבוצת הרכישה בקשר עם המכרז, לאובדן של מאות אלפי שקלים לכל אחד מיחידי קבוצת הרכישה, אם לא למעלה מכך...

"כידוע, יזמים אשר ניגשים למכרזים מסוג המכרז שבנדון חוסים תחת הוראות רגולטוריות מחמירות ביותר אשר מגינות על רוכשי הדירות, כגון התחייבות היזמים להעמיד בטוחות על-פי חוק לרוכשי דירותיהם בגין הכספים שהעבירו ליזמים, וכן התחייבות היזמים למועדי מסירה ידועים מראש של דירות הרוכשים ופיצוי על-פי חוק לרוכשים ככל שהיזמים לא יעמדו במועדים אלה. לצערנו, לקבוצות הרכישה טרם בוצעה הסדרה רגולטורית שכזו ובמצב דברים זה נותרים יחידי קבוצות הרכישה 'חשופים בצריח'".

 

נזכיר כי למכרז הענק המאפשר בניית 324 יחידות דיור ושטחי משרדים ומסחר ניגשו מינהל מגורים לישראל בהובלתו של מוטי פלד; חברת גינדי החזקות; חברת אפריקה ישראל; קבוצת רכישה בהובלת חברת אילה אגם בהובלת ג'קי סוויסה; וגם קבוצה משותפת של קבוצת חג'ג', קנדה ישראל ואקרו נדל"ן. ההצעה הזוכה של קבוצת הרכישה בהובלת מינהל מגורים לישראל עמדה על סכום שיא של 1.06 מיליארד שקל.

ממינהל מגורים ישראל נמסר בתגובה: "המכתב נשלח מטעם גורמים אינטרסנטיים, שהפסידו במכרז, ועל כן אינם ראויים לתגובה".