האם ה-LSD יהפוך לתרופה פסיכיאטרית לגיטימית?

בשנות ה-40 וה-50 הוא נחשב לתקווה פסיכולוגית ■ בשנות ה-60 הוא הפך לסמל תרבותי ■ זמן קצר לאחר מכן (ואולי לא במקרה) הוא סומן כחומר מסוכן שמותיר צלקות נפשיות ■ עכשיו, בעקבות מחקרים חדשים, ה-LSD עשוי לחזור למיינסטרים

ליאור רוזמן / צילום: אימפיריאל קולג', לונדון
ליאור רוזמן / צילום: אימפיריאל קולג', לונדון

בצהרי יום שישי לפני שבועיים נפגשו א' וב' בפארק הירקון, פתחו בעדינות את קיפוליו של רדיד אלומיניום והוציאו מתוכו שתי חתיכות נייר זעירות - כל אחת בגודל של ציפורן זרת. הם חייכו זה אל זה, הניחו בעדינות את ריבועי הנייר על הלשון ועלו על האופניים שלהם.

כארבעים דקות לאחר מכן, כשהשניים הגיעו לאזור אצטדיון רמת גן, הם הרגישו שדברים מתחילים להשתנות. הצבעים שראו התחדדו, הצלילים נעשו ברורים יותר. כשהם התיישבו על ספסל תחת אחד האיקליפטוסים שעל גדת הירקון, היה ברור שה-LSD שהיה ספוג בפיסות הנייר הזעירות - כמאה מיקרוגרמים בסך-הכול - כבר מתחיל לפעול בכל הכוח. הם שמו לב לכך שחריטות שהשאירו במשך השנים אוהבים ופרחחים על גזעי העצים הפכו לקניונים עמוקים ובוהקים; הקדישו תשומת לב רבה לעלים שהתחברו לענפים שהתחברו לעצים בצורה מעוררת השתאות, והקשיבו בריכוז שאין שני לו לקולות הציפורים. כשהתעוררו למחרת בבוקר, התחושה הייחודית חלפה, וביום ראשון הם חזרו לעבודותיהם רגועים ומסופקים, כאילו היו בחופשה מוצלחת במיוחד.

ה"טריפ" של א' וב' דומה למדי לחוויותיהם של משתמשי LSD (להלן: לס"ד), שמספרים על פתיחה של דלת למצב תודעתי אחר והעצמה של חוויות - בין אם שכליות ובין אם חושיות. מובן שלא הכול ורוד: יש גם סיפורים על "טריפים רעים", התקפי פראנויה וצלקות פסיכולוגיות לכל החיים.אבל בשנים האחרונות קרה משהו: סמים משני תודעה, כמו תרופות פסיכיאטריות, הם כבר מזמן חלק אינטגרלי מחיי היומיום של האדם המודרני, רמת החרדה מן הלס"ד צנחה, והטכנולוגיה המדעית מאפשרת להבין טוב יותר (ובאופן הרבה פחות מאיים) את השפעתו של החומר.

הנתונים שנאספים על-ידי פסיכיאטרים ועל-ידי חוקרי מוח באוניברסיטאות מובילות בעולם הם לא פחות ממדהימים, עד כדי כך שישנם כיום מדענים הסבורים שלסם הזה יש יכולות רפואיות יוצאות דופן. מנה אחת של לס"ד, נטען במחקר אחד, יכולה לדכא לחלוטין דחפים התמכרותיים לתקופה של חודשים ארוכים ולהקל על מטופלים ועל בני משפחותיהם. כמות זהה של החומר, הראה מחקר אחר, מסייעת לחולים במחלות חשוכות מרפא להיפטר מחרדת המוות, שפעמים רבות משתקת אותם לחלוטין. ולקיחת לס"ד בסביבה נעימה ובטוחה, קבע ניסוי אחר, מאפשרת לאנשים יצירתיים להשאיר מאחוריהם אתגרים מחשבתיים ששיתקו אותם.