פריצת דרך בחקר סרטן השד: הושלם מיפוי הגנים הגורמים למחלה

צוות מחקר בינלאומי הציג מיפוי כמעט מושלם של תהליכים הגורמים למחלה, שמקורה במוטציות המתפשטות בגנום ■ כעת מקווים החוקרים לפיתוח תרופות ממוקדות מטרה שיוכלו לטפל גם במוטציות נדירות

חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה

חוקרים הציגו מיפוי כמעט מושלם של התהליכים הגנטיים הגורמים לסרטן השד - כך פורסם היום (ב') במחקר בירחון המדעי היוקרתי Nature. אותם "אירועים גנטיים" הם טעויות המתרחשות בחלוקת התאים, שגורמות בסופו של דבר לרקמת שד בריאה להפוך לסרטנית. המחקר, שתואר כאחד הרגעים המשמעותיים והחשובים בחקר הסרטן, צפוי לסייע בהסרת חלק מהערפל סביב הטיפול והמניעה של המחלה הקשה, שתוקפת יותר מעשירית מהנשים.

עקב מאפייני המחלה, מחקר הסרטן מתמקד בהבנת התהליכים המשתבשים בדי-אן-איי האנושי. כשלים אלו הופכים רקמה בריאה לרקמה סרטנית, שעלולה להתפשט ולשלוח גרורות לאזורים נוספים בגוף. צוות המחקר הבינלאומי שערך את המחקר הנוכחי בדק שלושה מיליארד קודים גנטיים, שאמורים להיות כלל הקודים הקיימים, ומיפה 560 סוגי סרטן שד.

במחקר נחשפו 93 סטים של גנים שאם נוצרת בהם מוטציה, היא עלולה לגרום לצמיחת גידולים. חלקם התגלו בעבר, אך המדענים האחראיים למחקר צופים כי הרשימה הנוכחית סופית - שכן היא כוללת גם מוטציות נדירות במיוחד.

פרופסור מייק סטרטון מאוניברסיטת קיימברידג' שבבריטניה, שהוביל את ה מחקר , סיפר ל-BBC כי בסוף המאה הקודמת, יכול היה המחקר למפות ולזהות גנים אינדיבידואלים שעברו מוטציות. "עכשיו, עם היכולת שלנו לזהות את רצף הגנום של סוגי סרטן רבים, אנחנו מתקדמים לרשימה שלמה ומובנת, פחות או יותר, של כל הגנים הבעייתיים שמוטציות בהם מובילות לסרטן. זהו רגע משמעותי מאוד בחקר הסרטן", אמר.

נראה כי חשיבותם המכרעת ביותר של הממצאים טמונה בכך שהם יוכלו לסייע בפיתוח תרופות. כל מוטציה שנתגלתה תוכל אולי, בעתיד, לעבור טיפול באמצעות תרופה ייעודית. "זו כבר לא רק השערה", הסביר פרופ' סטרטון, והוסיף כי כבר נעשה שימוש בתרופות ממוקדות מטרה דומות במטופלות בעלות מוטציות ספציפיות.

כעת, מקווה סטרטון כי תוך כמה עשורים יהיו תרופות נוספות, ומזהיר: "גידולים סרטניים הם חיות טרף והם מוצאים דרכים לפתח עמידות לתרופות חדשות, אבל בסך הכול אני אופטימי. עם זאת, זו אופטימיות זהירה".