ועדת פילבר בוחנת להחיל "חובת מכירה" של זכויות לשידורי ספורט

המשמעות: גופים שירכשו זכויות לשידורי ספורט יחויבו לנהל מו"מ לגבי מכירתן למתחרים או לקבל אישור לרכישה משותפת של הזכויות ■ המהלך עשוי לסלול דרך לגופים חדשים המעוניינים לקדם את מיזמי התוכן שלהם, כמו סלקום ופרטנר

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

ועדת פילבר דנה בהרחבה בהכנסת סעיף "חובת מכירה" ("מאסט סייל") של זכויות ספורט להמלצותיה הסופיות. ל"גלובס" נודע כי לפי שעה לא התקבלה עדיין החלטה באשר לסעיף, שלא הופיע בדוח הביניים של הוועדה בראשותו של מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, אולם גורמים בוועדה נוטים לתמוך במהלך, בתקווה שהוא יוריד את המחירים של חבילות הספורט המוצעות לצרכן.

קיראו עוד ב"גלובס"


הכנסה של סעיף שכזה עשויה לגרום לרעידת אדמה בשוק של זכויות הספורט בישראל. משמעותה היא כי גופים שירכשו זכויות לשידורי ספורט יהיו מחויבים לנהל משא-ומתן למכירתן גם לגופים מתחרים, או יקבלו אישור לרכישה משותפת של זכויות.

כך, אם ספקיות תוכן כמו ערוץ הספורט או צ'רלטון ירכשו זכויות שידור, הן יהיו מחויבות לנהל משא-ומתן למכירתן עם כל השחקנים הקיימים בשוק, בהם הוט, yes או כל שחקן אחר.

מהלך כזה עשוי לסלול בעיקר את הדרך לגופים חדשים המעוניינים לקדם את מיזמי התוכן שלהם, כמו סלקום, השחקנית הטרייה בשוק הטלוויזיה, ובעיקר פרטנר, המנסה לעשות את דרכה להשקה באמצעות רכישה של זכויות ספורט.

המטרה: הגדלת השחקנים בשוק

על-מנת לנסות לבלום את מהלך הכניסה של המתחרים החדשים, מציעים הגופים הקיימים סכומי-עתק במכרזים השונים. כך, במכרז שהתקיים לליגת העל בסוף השנה שעברה זכתה חברת צ'רלטון, לאחר שהציעה סכום שיא של 126.5 מיליון שקל בשנה בעבור הזכויות, על-מנת שלא לאבד את הזכויות לחברת פרטנר, שהתמודדה מולה.

הדבר העלה חשש במשרד התקשורת כי הסכומים חסרי התקדים יתגלגלו בסופו של דבר אל הצרכנים, שיתבקשו לשלם יותר על חבילת הספורט שאותה הם צורכים כיום. בעקבות זאת ביקש מפילבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, מתוקף תפקידו כשר התקשורת, לפעול למניעת העלאת מחירי החבילות.

ועם זאת, כאמור, הסיבה העיקרית לכוונה שעומדת מאחורי המהלך היא הרצון לאפשר את כניסת חברת פרטנר ודומותיה אל שוק התקשורת, למורת-רוחם של השחקנים הקיימים הוט ו-yes, שיפעלו ופועלים לעצור מהלך מסוג זה, ככל יכולתם. מצד שני, בחברת פרטנר פועלים לקדם את המהלך, תוך הצגת דוגמאות לשיטות שוק שונות מהעולם.

היום התחדשו הדיונים בוועדת פילבר, שאמורה לספק שיטת אסדרה חדשה לשוק השידורים, סביב ההמלצות הסופיות. הדד-ליין שניתן הוא חודש יולי השנה. עם זאת, אומרים גורמים במשרד התקשורת, ההמלצות הסופיות עשוית להתפרסם עוד קודם, כבר בחודש הקרוב.

במשרד התקשורת אישרו כי הנושא נדון על סדר היום, אך "טרם התקבלו החלטות לכאן או לכאן".